فنچ گورخری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ فنچ گورخری پرنده‌ای کوچک، پرحرف، شاد و پویا است که دوست دارد با همنوعان خود و با انسان‌هایی که از او مراقبت می‌کنند ارتباط برقرار کند. او نیاز دارد که به صورت گروهی زندگی کند، حداقل همراه با یک جفت، تا احساس خوبی داشته باشد. اگرچه تولیدمثل بسیار خوبی دارد، اما در زمان ایجاد لانه، جفت‌گیری و پرورش تخم‌ها به حریم خصوصی نیاز دارد. در این مقاله می‌توانید خصوصیات این پرنده را کشف کنید و توصیه‌های ما برای پرورش این پرنده خانگی را دریابید.

فنچ گورخری چه خصوصیاتی دارد؟

فنچ زبرا یا فنچ گورخری (Taeniopygia guttata) پرنده‌ای کوچک بومی استرالیا است. این پرنده به دلیل شادی، خوشحالی و سهولت در پرورش، یکی از گونه‌های پذیرفته شده در سال‌های اخیر بوده است. مقاوم است، به راحتی تکثیر می‌شود و به مراقبت کمی نیاز دارد، که تا حد زیادی شوق عموم برای نگهداری‍اش را توجیه می‌کند.

این پرنده کوچک بین 10 تا 12 سانتی متر طول و حدود 12 گرم وزن دارد. نر با گونه‌های رنگی‌اش قابل تشخیص است. ماده پرهای ساده و کلاسیک دارد. چندین گذرگاه تاریخی باعث پیدایش انواع مختلفی از فنچ‌های گورخری شده است. در اینجا  به شناخته‌شده‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

فنچ گورخری خاکستری: بدنش خاکستری است، اما گردن و دمش راه راه سیاه، شکمش سفید و نوک بال‌ها گاهی قهوه‌ای است.

فنچ گورخری گونه سیاه: این پرنده دارای ویژگی های ظاهری مشابه فنچ گورخری خاکستری معمولی است، اما گونه‌های نر آن سیاه رنگ است.

فنچ گورخری نقابدار: این فنچ گورخری دارای پرهای سفید و قهوه‌ایست که گاهی اوقات در قسمت دم سیاه هستند.

فنچ گورخری سفید: این پرنده کوچک و کاملا سفید شباهت زیادی بین نر و ماده دارد. فقط منقار تمایز آنها را ممکن می‌سازد. در نرها قرمز و در ماده‌ها نارنجی‌تر است.

فنچ گورخری بسیار اجتماعی است، فقط می‌تواند به صورت گروهی، حداقل به صورت جفت، زندگی کند، اما هرگز به تنهایی قادر به زندگی نیست. او نیاز به صحبت دارد تا شاد و سرحال بماند، به همین دلیل مهم است که او را با افراد دیگری از همان گونه مرتبط کنیم. بهتر است برای یک نر چندین ماده در یک قفس وجود داشته باشد، زیرا آنها خیلی بهتر با هم کنار می‌آیند و یکدیگر را به عنوان رقیب نمی‌بینند. علاوه بر این، ماده‌ها کمتر مورد درخواست مردان قرار می‌گیرند و در نتیجه کمتر خسته می‌شوند.

فنچ‌های زبرا پرحرف هستند و دوست دارند در طول روز با یکدیگر و با شما صحبت کنند و آواز بخوانند، به خصوص اگر به آنها غذا می‌دهید و از آنها مراقبت می‌کنید.

چگونه فنچ گورخری را در خانه نگهداری کنیم؟

برای شروع می‌توانید یک جفت فنچ را انتخاب کنید. حتما نر و ماده‌ای را انتخاب کنید که به هم مرتبط نیستند. شما می‌توانید دو نوع فنچ گورخری را با هم مخلوط کنید تا فنچ‌های کوچکی به دست آورید که پرهای ترکیبی و متنوعی دارند. اگرچه در طول سال می‌توانند تولید مثل کنند، اما فصل جفتگیری فنچ گورخری در بهار است.

ماده به طور کلی در طی چند روز 5 تخم تولید می‌کند. اگر متوجه شدید که او  نمی‌خوابد و شکمش متورم می‌شود، ممکن است یکی از تخم‌ها گیر کرده باشد. برای کمک به اخراج شکم او را ماساژ دهید یا سریعاً او را به دامپزشکی ببرید، زیرا در صورت گیر کردن ممکن است بمیرد.

پس از 13 تا 15 روز، جوجه‌ها متولد می‌شوند و هر دو والد به نوبت از آنها مراقبت می‌کنند و به آنها غذا می‌دهند. اگر یکی از بچه‌ها از لانه طرد شود، ممکن است خیلی ضعیف یا شکننده شود. در صورت تمایل می‌توانید به جای والدین در تغذیه کمک کنید.

چه قفسی را برای فنچ گورخری انتخاب کنیم؟

فنچ گورخری به قفس خیلی بزرگی نیاز ندارد. یک قفس انتخاب کنید و آن را به چند اسباب بازی و لوازم جانبی مجهز کنید، البته نه خیلی زیاد تا از فضای آن کم نشود. چند نشیمن با شاخه درست کنید و آینه‌های بازی کوچک بچینید.

فنچ راه راه به یک وان حمام کوچک نیاز دارد، چرا که او عاشق حمام کردن و شستن خود است. این کار، به جلوگیری از شپش و کنه نیز کمک می‌کند.

در قسمت بالایی قفس، یک لانه کوچک ببندید که بتواند در آن ساکن شود. از طرفی، هنگامی که نر و ماده لانه را آماده کردند، دیگر به آن دست نزنید. مهم است که در این دوره مزاحم آنها نشوید تا تخم‌گذاری به خوبی انجام شود. لانه باید به خوبی بسته شود تا صمیمیت زوج حفظ شود. در صورت احساس خطر و تهدید، پرندگان احتمالاً تخم‌های خود را روی زمین می‌اندازند یا آنها را می‌خورند.

چه غذایی به او بدهیم؟

به آنها مخلوط بذری بدهید که مخصوص فنچ ساخته شده است و برای دریافت کلسیم اضافی، به آنها کمک کنید. برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی، مقداری سبزیجات و میوه‌های تازه مانند اسفناج، خیار، برگ کلم، شاتوت و همچنین جوانه لوبیا، سیب و گلابی به غذای آنها اضافه کنید.

در طول فصل تولیدمثل، فنچ راه راه دوست دارد با حشرات جشن بگیرد.

یادتان باشد هر روز آب را تعویض کنید تا تازه و تمیز باشد.

سلامتی فنچ گورخری

فنچ گورخری در معرض چندین مشکل بهداشتی است. در اینجا رایج ترین آنها را نام می‌بریم:

گیر کردن تخم: وقتی تخم‌گذاری می‌کند، یک تخم می‌تواند گیر کند. سپس شکم او شروع به متورم شدن می‌کند و ماده در آینده ممکن است بمیرد. مهم است که ناحیه مورد نظر را به آرامی ماساژ دهید تا به خارج شدن آن کمک کنید یا فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

کم خونی: کم خونی در صورت کمبود تغذیه امکان پذیر است. در این بیماری منقار و پاها رنگ خود را از دست می‌دهند. فقط کافیست تعادل غذای پرندگان خود را رعایت کنید.

یبوست: این مشکل در فنچ‌های گورخری رایج است، به خصوص زمانی که رژیم غذایی آنها عمدتاً از دانه‌ها تشکیل شده باشد. شکمش متورم و منقارش تحریک می‌شود. برای تسهیل تخلیه و تغذیه او غذاهایی با فیبر بالا توصیه می‌شود و اینکه باید به آرامی شکم او را از بالا به پایین ماساژ دهید.

التهاب کلواک: ماده‌‌ها بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و با شکم متورم، کلواک تحریک شده و دفع ضعیف مدفوع را در پی خواهد داشت. استرس یا رژیم غذایی نامناسب عامل این اتفاق هستند.

آنتریت: وقتی فنچ زبرا دچار التهاب روده می‌شود بی‌حال، خواب‌آلود و در نتیجه‌ی اسهال لاغر می‌شود. یک رژیم غذایی نامتعادل یا وجود انگل ممکن است دلیل آن باشد. تغییر غذای آن و اطمینان از بهداشت قفس مهم است. برای تجویز درمان مناسب با دامپزشک مشورت کنید.

انگل: کنه‌ها یا کرم‌های روده انگل‌های رایج در فنچ‌های گورخری هستند. مهم است که به طور مرتب حیوانات خود را کرم‌زدایی کنید، مراقب رژیم غذایی آنها باشید و بهداشت قفس آنها را رعایت کنید.

ورم ملتحمه یا بلفاریت: این بیماری‌ها بر چشم های فنچ تأثیر می‌گذارد که بعداً ظاهر چشم را ملتهب نشان می‌دهد. چشم‌ها حتی ممکن است چرکی شوند. حیوان خود را نزد دامپزشک ببرید تا او را درمان کند و سپس مراقب بهداشت قفس آن باشد.

در صورت مشاهده هر گونه اختلال، با دامپزشک مشورت کنید، زیرا این پرندگان کوچک آسیب‌پذیر باقی می‌مانند. فقط دامپزشک می‌تواند پرنده را به طور موثر درمان کند و به شما در مورد کارهای موثر روزانه توصیه کند.

منبع: lemonde.fr

مترجم: مهدیه هادی تقی