زبان بدن گربه

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ شما گربه کوچکی که همدمتان است را از صمیم قلب می‌شناسید، اما می‌دانید چگونه هر یک از پیام‌های او را نیز رمزگشایی کنید؟ آیا می‌توانید زبان گربه را بفهمید؟ اغلب، انسان تمایل دارد اعمال گربه خود را تماما از طریق عبارات خود تفسیر کند، که این امر می‌تواند منجر به اشتباهات مکرر شود. با این حال، اگر گربه شما به سادگی می‌تواند زمانی که احساس سوء‌تفاهم و ناراحتی می‌کند، محل را ترک کند، گربه‌های دیگر ممکن است پرخاشگر باشند. در این مقاله زبان بدن گربه را به طور کامل شرح خواهیم داد.

چرا باید به دنبال درک زبان بدن گربه باشیم؟

دانستن نحوه رمزگشایی و درک آنچه که گربه می‌خواهد بیان کند برای جلوگیری از برانگیختن پرخاشگری گربه، ترساندن او یا عدم توانایی در برآوردن نیازهایش مهم است. بچه گربه‌ها خود را عمدتاً از طریق حرکات و وضعیت بدن خود نشان می‌دهند. انسان اغلب تمایل دارد رفتار حیوان خود را از طریق بینش انسانی خود تفسیر کند که به آن انسان‌گرایی می‌گویند. با این حال، این تفسیر نادرست می‌تواند پیامدهای مهمی داشته باشد.

همچنین درک زبان بدن گربه این امکان را فراهم می‌کند که رفتارهای انحرافی را در گربه‌ای که از اختلالات رفتاری رنج می‌برد شناسایی کرده و پیگیری‌های دامپزشکی لازم برای سلامتی آن را انجام دهیم.

برای رمزگشایی بهتر زبان بدن گربه، جالب است بدانید که هر قسمت از بدن این حیوان چه چیزی را می‌تواند بیان کند.

چشم‌ها و گوش‌ها

گوش‌های صاف، چشم‌های رو به جلو و گرد: نگرش خنثی

گوش‌های صاف، چشم‌های رو به جلو و چشمک زن: شادی و خوشحالی

گوش‌ها به طرفین چرخیده و چشم‌های در هم کشیده و اخم آلود: عصبانیت

گوش‌ها عقب و مردمک‌های گشاد شده: ترس

گوش‌های بی‌قرار و مردمک‌های گشاد شده: اضطراب

سبیل‌ها

سبیل به جلو کشیده شده: تمرکز

سبیل‌های آزاد و رها: شادی

سبیل‌های کشیده: استرس

سبیل رو به جلو: سرخوردگی

سبیل ها در همه جهات می‌چرخند: عصبانیت

دم گربه

گربه بسته به چیزی که می‌خواهد بیان کند دم خود را متفاوت حرکت می‌دهد.

دم تکان دادن: هیجان یا میل به متوقف شدن نوازش

تکان دادن دم در همه جهات: اضطراب، عصبی بودن

دم بی‌حرکت، خمیده یا متمایل به بالا: شادی

دم بین پاهای عقبی: ترس

دم راست کشیده: خشم

دم در موقعیت پایین: تمرکز

زبان گربه از طریق عبارات و اعمال آن

گربه بسته رفتارهایی که از خود نشان می دهد، می تواند به دنبال ابراز احساسات متعدد باشد.

خمیازه کشیدن گربه

هنگامی که گربه خمیازه می‌کشد، حس آرامش را نشان می‌دهد. حیوان آرام، ریلکس و در آرامش کامل است.

گربه‌ای که به پشت دراز می‌کشد

حیوانی که به پشت می‌خوابد به طور کلی سلامت خود را بیان می‌کند. علاوه بر این، او روی زمین غلت می زند تا اعتماد خود را به سرپرست خود نشان دهد.

گربه‌ای که پاهایش را می‌مالد

حیوان خوشحال است و شادی خود را به سرپرستش ابراز می‌کند. 

گربه‌ای که صاحب خود را می‌لیسد

گربه معمولا سرپرست خود را می‌لیسد تا نشان دهد که به او اعتماد دارد و عضوی از خانواده اوست. این نشانه عشق و محبت و همچنین راهی برای حیوان است تا به او بگوید که احساس امنیت می‌کند.

اما لیسیدن می‌تواند معنای دیگری نیز داشته باشد. می‌تواند نشان دهنده استرس و اضطراب گربه باشد. لیسیدن اجباری در حیوانات مضطرب نیز رایج است.

گربه‌ای که خرخر می‌کند

در حالی که تشخیص منشأ دقیق خرخر کردن دشوار است، اما می‌‌دانیم که می‌تواند دو معنای کاملاً متضاد داشته باشد. خرخر کردن رفاه را نشان می‌دهد. گربه با خرخر می‌کوشد به صاحبش بگوید که حضور او را دوست دارد، احساس خوبی دارد و آرامش دارد. اما خرخر کردن نیز راهی برای آرامش حیوان و کاهش درد و رنج خود است. در نتیجه، گربه‌ای که خرخر می‌کند ممکن است از بیماری، درد جسمی یا درد روانی مانند افسردگی رنج ببرد. در این زمینه، به نظر می‌رسد که ارتعاشات خرخر درد را تسکین می‌دهد.

گربه‌ای که میو میو می‌کند

گربه فقط درارتباط با انسان‌ها میو میو می‌کند، هرگز با همنوعانش خود را به این شکل بیان نمی‌کند. میو راهی است برای گربه برای استقبال از صاحبش، تا شادی و هیجان خود را به او نشان دهد. اما او همچنین می‌تواند به دنبال نشان دادن درد یا شکایت و مطالبه چیزی مانند غذا یا توجه باشد. با این وجود، برخی از انواع گربه‌ها پرحرف هستند و در تمام طول روز از میو کردن لذت می‌برند.

گربه چگونه خود را بیان می‌کند؟

برای درک کامل زبان بدن گربه، جالب است که به تجزیه و تحلیل رفتار آن براساس احساسات اصلی که می‌تواند نشان دهد بپردازیم.

محبت

گربه‌ای که قدر صاحبش را می‌داند دوست دارد محبت خود را به او نشان دهد. برای این کار، او می‌تواند چندین رفتار اتخاذ کند.

- خود را به پاهای سرپرستش می‌مالد تا دلبستگی و اعتمادش را به او نشان دهد، گاهی نیز این کار را انجام می‌دهد تا از سرپرستش چیزی بخواهد.

- او جلوی صاحبش دراز می‌کشد.

- سرش را به سر اربابش می‌مالد یا بینی‌اش را در یقه او می‌کند.

- او به پشت دراز می‌کشد و/یا به پشت می‌غلتد.

- او صاحب خود را می‌لیسد.

- او را گاز می‌گیرد.

قبل از دراز کشیدن شکم یا ران اربابش را فشار می‌دهد.

خشم و پرخاشگری

گربه عصبانی می‌تواند به روش‌های مختلفی رفتار کند.

دم آن سفت، راست یا به دور بدنش پیچیده شود.

پنجه‌های گربه دراز باشد، بدنش روی زمین خمیده باشد.

گربه گوش‌هایش را می‌خواباند و سبیل‌هایش را صاف می‌کند.

اگر خیلی عصبانی باشد ممکن است کمری گردشده با موهایی گره خورده داشته باشد.

مردمک چشم‌هایش گشاد می‌شود.

مماشات

گربه آرام است، چشمانش نیمه بسته، سبیل‌هایش پایین، گوش‌هایش ایستاده است. اگر بعد از ناراحتی خاصی آرام شود، ممکن است گربه شروع به خمیازه کشیدن و کشیدن بدنش کند یا حتی خود را مرتب کند.

ترس

گوش‌های گربه به سمت عقب است. حیوان نسبتاً بی‌حرکت است، مراقب است، یا برای دوری از عامل ترس خود پنهان می‌شود. مردمک‌های چشم او معمولا گشاد شده است. این غیرمعمول نیست که حیوان موها و پشم‌های خود را بلند کند و برای دفاع از خود و ترساندن حریف احتمالی خود به دنبال افزایش اندازه باشد.

شادی

گربه خوشحال گوش‌هایش را به سمت بالا نگه می‌دارد. او می‌تواند پلک بزند یا چشمانش را نیمه بسته نگه دارد. سبیل‌هایش رها می‌شوند و ممکن است خرخر کند، مخصوصاً وقتی نوازش می‌شود.

استرس

گربه مضطرب یا نگران مردمک‌های گشاد دارد و چشمانش کاملا باز است. در گارد خود، گوش‌های خود را به همه جهات هدایت می‌کند و می تواند سر خود را پایین بیاورد.