ماهی-زبرا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ ماهی زبرا دانیو (گورخر ماهی) حیوان کوچکیست که نگهداری آن در آکواریوم بسیار آسان است. این ماهی درواقع هم اجتماعی، آرام و بسیار مقاوم است و هم به راحتی پرورش می‌یابد که برای شروع آکواریوم‌‌داری ایده‌آل است. زبرا با بسیاری از گونه‌های صلح‌جوی دیگر به خوبی کنار می‌آید و این خصوصیت آن را به یک کاندیدای خوب برای یک آکواریوم متنوع تبدیل می‌کند. علاوه بر این، این ماهی محبوب و نمونه در دنیای علم است، به خصوص به دلیل توانایی‌های احیا کننده چشمگیرش. با شناسنامه ماهی زبرا و روش‌های پرورش آن در آکواریوم بیشتر آشنا شوید.

زبرا دانیو کیست؟

زبرا دانیو (گورخر ماهی) یک ماهی کوچک بومی کشور هند است. به عنوان ماهی آکواریومی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، پرورش آن آسان است، بسیار مقاوم است، تکثیر آن آسان است و با راه راه‌هایی که یادآور گورخر است بسیار زیبا جلوه می‌کند.

این ماهی کوچک و ارزان قیمت دارای غریزه اجتماعی قوی است و باید در میان یک گروه حداقل 8 تا 10 نفره زندگی کند. علاوه بر این، با اکثر گونه‌های دیگر به خوبی کنار می‌آید، صلح طلب و اجتماعیست.

در طبیعت، می‌تواند تا 5 سال زندگی کند و طول آن بیش از 6 سانتی‌متر باشد. اما در آکواریوم تنها 3 تا 5 سال عمر می‌کند و طول آن تنها به 4 سانتی‌متر می‌رسد. گورخرماهی بدنی مایل به آبی دارد که با نوارهای افقی کوچک پوشیده شده است. رنگ نرها طلایی است. شکل آن مخروطی است، اما بدن ماده گردتر و پهن‌تر از بدن نر است و هرکدام یک جفت هالتر کوچک در هر طرف دهان دارند.

رفتار ماهی زبرا

چنان که گفته شد خرید یک گروه گورخرماهی با حداقل 10 عضو توصیه می‌شود. می‌توانید با خرید 5 ماهی شروع کنید و با تولیدمثل تعداد آنها را تا 10 عدد افزایش دهید.

زبرا از آنجایی که صلح‌طلب و اجتماعیست، با همه گونه‌هایی که تهاجمی نیستند کنار می‌آید. او مخصوصاً از گوپی‌ها و همچنین میگوها و حلزون‌ها استقبال می‌کند. از سوی دیگر، از قرار دادن آن در مخزنی که گونه‌های ماهی بیش از حد بزرگ یا بیش از حد ناآرام را در خود جای می‌دهد، خودداری کنید، زیرا خطر تعقیب آن را در پی دارد، که باعث استرس و ضعیف شدن ماهی‌های بیمار می‌شود.

تولید مثل زبرا

پرورش گورخرماهی در آکواریوم نسبتا آسان است، به شرطی که آن را در یک مخزن کوچک مناسب قرار دهید. کف آن را با تیله‌های شیشه‌ای یا خاک رس بپوشانید تا از تخم‌‌ها به خوبی محافظت شود، زیرا والدین می‌توانند آنها را ببلعند. تانک را به مدت 14 ساعت در روز به خوبی روشن نگه دارید تا تخم‌ریزی را تشویق کنید، شرایطی که والدین آینده در حالت طبیعی تجربه می‌کنند. همچنین، به آنها غذای طبیعی بدهید، زیرا این کار تولیدمثل را تشویق می کند، مانند گیاهان طبیعی یا پرورشی.

دو نر را در مخزن یک ماده قرار دهید (ماده را می‌توان با شکم گردتر آن تشخیص داد) و ترجیحاً به محض تخم گذاشتن والدین را جدا کنید. ماده بین 300 تا 400 تخم می‌گذارد و این کار را روی برگ‌های گیاهان انجام می‌دهد. اگر دمای آب بالاتر از 28 درجه سانتی‌گراد باشد، تخم‌ها پس از 2 روز و اگر دمای آن 26 درجه سانتی‌گراد باشد، پس از 3 روز از تخم خارج می‌شوند.

لاروهای تازه بیرون آمده 3 میلی‌متر اندازه دارند و بلافاصله قادر به شنا و تغذیه خود هستند. جالب است که همه بچه‌ها ماده هستند. به طور کلی، ماهی‌های کوچک پس از 5 تا 7 هفته بسته به گرمای آب و مقدار غذای موجود در دسترس، به نر تبدیل می شوند. پس از 3 ماه زندگی است که نرها پس از تشکیل غدد جنسی می‌توانند تولید مثل کنند.

چگونه در آکواریوم ماهی زبرا را پرورش دهیم؟

آکواریوم زبرا

زبرا ماهی بسیار مقاوم در آکواریوم است که آن را برای شروع آکواریوم‌داری بسیار مناسب می‌کند.

در واقع آبی که PH آن بین 6 تا 8 در نوسان باشد برای این ماهی مطلوب است. دمای آب در محیط طبیعی خود بسته به فصل از 24 تا 38 درجه سانتی‌گراد متغیر است و در زمستان کاهش می‌یابد، به همین دلیل توصیه می‌شود دمای آکواریوم بین 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد حفظ شود. برای یک گله ماهی 10 تایی حداقل 80 لیتر در نظر بگیرید. 

رژیم غذایی زبرا دانیو

زبرا دهان فوق‌العاده‌ای دارد. دهان او رو به بالاست، به این معنی که با گرفتن طعمه خود در آنجا از سطح تغذیه می‌کند. بنابراین می‌توانید بدون مشکل به او انواع پولک‌ها و همچنین انواع غذاهای فریز شده را بدهید.

با این وجود، این ماهی گوشتخوار است و دوست دارد از حشرات زنده و همچنین از لاروها، کرم‌ها و سخت‌پوستان کوچک تغذیه کند.