افسانه گربه ها

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ اغلب می‌شنویم که گربه‌ها 9 جان دارند... این ایده بسیار قدیمی در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان وجود دارد. اما چه افسانه‌ای در پس آن وجود دارد؟

خواه این یک باور واقعی باشد یا یک خرافه، استعاره یا حتی یک ضرب‌المثل ساده، افسانه‌های متعددی باعث تولد ذهنیت 9 جان داشتن گربه‌ها می‌شود که به ویژه از اساطیر یا سنت مصری سرچشمه می‌گیرد. اما شخصیت جادویی گربه به همین جا ختم نمی‌شود...

افسانه هندو

طبق این افسانه، این خدای شیوا است که 9 زندگی را به گربه‌ها بخشیده است. علاوه بر این، از آنجایی که مفهوم تناسخ همیشه در باورهای هندو وجود داشته است، عجیب نیست که چنین افسانه‌ای متولد شده باشد! افسانه می‌گوید که شیوا در معبدی با گربه‌ای ملاقات کرد که ادعا می‌کرد در ریاضیات برتر است. حیوان تا اینجا پیش رفت که مدعی شد می‌تواند تا بی نهایت بشمارد... وقتی شیوا از او خواست تا این استعداد را نشان دهد، گربه پذیرفت و شروع به شمردن کرد...

اما پیش از رسیدن به شماره 7 او خمیازه کشید و صدایش کمتر و کمتر شد و به محض رسیدن به عدد 9 به خواب رفت. چون این گربه پیش از آنکه ریاضیدان خوبی باشد به شدت تنبل بود. در حالی که شیوا خواب آسوده او را تماشا می کرد، به مدیتیشن رفت و به این نتیجه رسید که چنین خواب عمیقی مطمئناً به بی‌نهایت نزدیک است. اینگونه بود که شیوا تصمیم گرفت 9 جان به گربه‌ها اعطا کند.

افسانه مصری

گربه مورد احترام مصریان در مصر باستان بود. در اساطیر آنها نیز توسط الهه باستت که با سر گربه و بدن زن دیده می‌شود، نشان داده شده است. از این رو قدرتی عرفانی و الهی به گربه‌ها نسبت داده می‌شد و آنها به خاطر توانایی‌شان در رهایی از موقعیت‌های خطرناکی که می‌توانست به قیمت جانشان تمام شود، شناخته شده و مورد تحسین بودند. و حتی امروزه می‌دانیم که گربه استعداد خاصی در خنثی کردن مرگ دارد، زیرا می‌گوییم که گربه همیشه روی پنجه‌هایش راه می‌رود! یا اینکه گربه‌ها مایع هستند و از باریک‌ترین دریچه‌ها می‌توانند عبور کنند!

بنابراین مصری‌ها به گربه‌ها نوعی جاودانگی را به دلیل توانایی آنها برای زنده ماندن از سقوط از ارتفاع چند متری نسبت می‌دادند. در آیین چند خدایی مصریان دارای 9 خدای اصلی بودند، بنابراین عدد 9 نمادی از کمال در نظر گرفته می‌شد که آن را به یک عدد خوش یمن نیز تبدیل می‌کرد. از سوی دیگر، مصری‌ها نیز به تناسخ اعتقاد داشتند و معتقد بودند که گربه‌ها می‌توانند در پایان 9 بار زندگی خود، به شکل انسان تناسخ پیدا کنند. بنابراین، زندگی نه گانه گربه را می‌توان به عنوان استعاره‌ای از سفر روح از طریق مراحلی که به اوج آن منتهی می‌شود، در نظر گرفت. عدد 9 همچنین در فرهنگ‌های دیگر با تولد دوباره و ابدیت همراه است.

باستت

نمادگرایی عدد 9

به عنوان مثال عدد 9 برای عبریان نماد حقیقت و برای تائوئیست‌ها نماد کلیت و نماد یونگ است. در اساطیر یونانی، 9 همانند مصر باستان مقدس بود. در بین آزتک‌ها، این عدد بسیار مهم بود زیرا "9 آسمان" برای آنها 9 مرحله‌ای بود که روح باید از آن عبور کند تا به آرامش ابدی برسد... انجیل همچنین حاوی چندین اشاره به عدد 9 است، مانند این واقعیت که مسیح در ساعت نهم مرد. همچنین به عنوان آخرین رقم تک رقمی نماد تکمیل و انجام است و همچنین به عنوان «عدد انسان» در نظر گرفته می‌شود زیرا به 9 ماه بارداری انسان و در نتیجه تولد و زندگی اشاره دارد.

در نهایت، علاوه بر این ویژگی‌های نمادین، 9 دارای یک ویژگی ریاضی شگفت انگیز است: ضرب در 9 همیشه نتیجه‌ای به دست می‌دهد که جمع ارقام به دست آمده 9 می‌شود! (به عنوان مثال: 9 x 5 = 45 → 4 + 5 = 9). بنابراین، شخصیت جادویی گربه با این معانی عرفانی و باطنی مرتبط است، که بیشتر آنها از باورهای اجدادی ناشی می‌شود که اغلب به چندین هزار سال قبل برمی‌گردد.

چندین جان، بله... اما همیشه 9، نه!

اغلب در مورد زندگی نه گانه گربه می‌شنویم که می‌گویند گربه در فرهنگ‌های خاصی مانند ایتالیا، یونان، برزیل و مناطق خاصی از اسپانیا دارای هفت جان است. از سوی دیگر در ترکیه و کشورهای خاورمیانه می‌گویند گربه‌ها شش جان دارند... در هر صورت این حیوان با اعداد نمادین همراه می‌ماند زیرا 7 به عنوان عدد خوش شانسی شناخته می‌شود و 6 نیز در چندین متون مقدس به چشم می‌خورد.

منبع: lemonde.fr

ترجمه: مهدیه هادی تقی
هرگونه کپی بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد