سوراخ بدن گاو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ برای بهبود کیفیت شیر، آمریکایی‌ها حفره‌ای برروی شکم گاو ایجاد می‌کنند تا بتوانند مواد داخل شکم یک گاو را به شکم گاوی دیگر انتقال دهند و فرایند تخمیر را بهبود بخشند.

اگر پا به مزارع آمریکایی بگذارید، با دیدن گاوهایی به همراه حفره‌هایی روی شکم، متعجب خواهید شد.

اما این حفرات که مشخص است به وسیله کشاورزان آمریکایی روی بدن گاوها تعبیه شده است، به چه کار می‌آیند؟

زندگی گاوها و فرآیند تولید شیر آنها، به همزیستی آنها با میکروب‌های داخل دستگاه گوارش وابسته است. در این همزیستی گاوها انرژی که میکروب‌ها به آن احتیاج دارند را تأمین می‌کنند و میکروب‌ها از جمله باکتری ها، پروتوزوآها و قارچ‌ها به تخمیر و تجزیه سلولزی که گاوها می‌خورند کمک می‌کند.

سوراح بدن گاو

حالا چه می‌شود اگر گاوی دچار بیماری شده و محتوای میکروبی دستگاه گوارش آن تغییر پیدا کند؟ چگونه می‌توان این گاو را نجات داد؟

در یک روش درمانی موسوم به Transfaunation محتوای میکروبی معده یک گاو به گاو دیگر منتقل می‌گردد.

برای سهولت این فرایند باید به محتوای معده تعدادی از گاو‌ها دست یافت و درست به همین دلیل است که چنین سوراخ‌ها یا فیستول‌هایی روی بدن بعضی از گاوها ایجاد می‌شود.

برای ایجاد این سوراخ‌ها، گاو تحت بیهوشی موضعی، مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد و سپس برای جلوگیری از بسته شدن فیستول‌ها، از یک تکه پلاستیک بادوام و با استحکام موسوم به کانولا برای باز نگه داشتن لبه‌های فیستول استفاده می‌شود.

در ضمن با این فیستول‌ها می‌توان روی گاوها کارهای پژوهشی انجام داده، فرایند گوارش آنها را بررسی کرده و حتی داروها را مستقیما وارد معده آنها نمود.

با این حال امروزه حامیان حقوق حیوانات خواستار ممنوعیت ایجاد این سوراخ‌ها هستند و معتقدند انجام هرگونه عمل یا پژوهش به این روش باید سریعا متوقف شده و برای انجام کار‌های تحقیقاتی از روش‌های طبیعی استفاده شود.

حفره بدن گاو