گوشت بوقلمون

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ تاریخچه ظهور گوشت بوقلمون به بیش از 3000 سال پیش بر می‌گردد. بوقلمون‌ها عمدتاً در طبیعت در ناحیه‌ای میان کانادا و جنوب مکزیک زندگی می‌کردند. سپس بومیان آمریکایی این حیوان را اهلی کردند. بدین ترتیب بوقلمون به یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی آنان تبدیل شد. این پرندگان نزد آزتک‌ها (تمدنی سرخ‌پوستی در مکزیک) که آنان را پرورش داده و در سفره پادشاهان خود آنان را به خدمت می‌گرفتند، بسیار ارزشمند بودند.

اما هرقدر که گوشت این حیوان برای آزتک‌ها محبوب بود، پر آن نزد مایاها طرفدار داشت. هنگامی که هرنان کورتس اسپانیایی، فاتح قلمرو آزتک‌ها، مکزیک را فتح نمود، برای اولین بار طعم بوقلمون را چشید، شیفته آن شد و تصمیم گرفت در سال 1520 بوقلمون‌های زنده را به اروپا ببرد. 

این پرنده با پرهای زیبا و صدای افسانه‌ای خود در بین پرندگان اروپایی متمایز شد. بوقلمون به دلیل لطافت گوشت سفیدش بیشتر و بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت. وقتی روی میزها رسید، طاووس‌ها و پرندگان بزرگ دیگری که تا آن زمان در خانه‌های اشراف سرو می‌شدند، به کنار رفتند. بوقلمون به عنوان خوراکی اشرافی، بر سفره شاهزادگان و پادشاهان اروپایی جای گرفت.

بنابراین بوقلمون از ابتدای قرن شانزدهم در اسپانیا، فرانسه و انگلیس اهلی شد. از حدود سال 1935، بوقلمون‌ها برای استفاده از گوشتشان (و نه پرهایشان) پرورش داده شدند. امروزه به شکل‌ها و انواع مختلف بخشی از وعده غذایی روزمره انسان‌ها در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

مزایای گوشت بوقلمون

این گوشت فواید تغذیه‌ای فراوانی دارد و می‌توان از آن در یک رژیم غذایی غنی استفاده نمود.

بوقلمون قهرمان پروتئین‌های حیوانی!

بوقلمون یک تامین‌کننده عالی پروتئین به حساب می‌آید (20 تا 25٪ بسته به قطعات). علاوه بر این، پروتئین‌های بوقلمون دارای ارزش بیولوژیکی بالا با تراکم پروتئین بالا هستند. یعنی برای حفظ سلامت سلول‌های ما و همچنین برای حفظ توده عضلانی ضروری محسوب می‌شوند.

واضح است که گوشت بوقلمون این پروتئین زیاد را با حداقل کالری برای ما فراهم می‌کند. این پروتِئین‌ها همچنین از اسیدهای آمینه ضروریی تشکیل شده‌اند که بدن به تنهایی قادر به ساختن آنها نیست و باید از طریق غذا تامین شوند.
گوشت بوقلمون

بوقلمون چربی کمی دارد

به طور طبیعی گوشت بوقلمون با میزان کم چربی (2 تا 2.5 گرم در 100 گرم) کم‌چرب‌ترین گوشت است (حتی کم‌چربی‌تر از مرغ). به همین دلیل در رژیم‌های غذایی کاهش وزن و نیز رژیم غذایی ورزشکاران توصیه می‌شود.

باید بدانید که میزان چربی آن با توجه به بخش‌های مختلف آن متفاوت است (1.3 گرم / 100 گرم در فیله بوقلمون و 2.9 گرم در ران اما از آنجایی که بخش قابل توجهی از این چربی در پوست تجمع یافته است، به راحتی جدا می شود).

امروزه رژیم غذایی ما مملو از اسیدهای چرب اشباع است که برای سلامت قلب و عروق بسیار مضر می‌باشد. با این حال، چربی‌های دیگری به نام اسیدهای چرب غیراشباع وجود دارند که ضرر حاصل از چربی‌ها را به حداقل می‌رسانند. گوشت بوقلمون با نسبت 60 درصدی اسیدهای چرب غیراشباع (چربی محافظ) و محتوای کم اسیدهای چرب اشباع، برای متعادل کردن رژیم غذایی بسیار مفید است. بنابراین، از نظر متخصصان تغذیه، وجود بوقلمون در وعده‌های غذایی سودمند می‌باشد.

اگر به دنبال آهن هستید، فقط به گوشت قرمز فکر نکنید!

بوقلمون سرشار از آهن (آهن با منشأ حیوانی) است که بسیار بهتر از آهن موجود در حبوبات و سبزیجات جذب می‌شود. آهن عنصری کمیاب و ضروری برای بدن به حساب می‌آید و کمبود آن می‌تواند باعث کم‌خونی شود. کم‌خونی به صورت خستگی مزمن ظاهر می‌شود. مصرف گوشت بوقلمون که به طور متوسط حاوی 1 میلی گرم آهن در 100 گرم است به رفع نیاز انسان کمک می‌کند. 

جدول فواید استفاده از گوشت بوقلمون

پتاسیم در انقباض ماهیچه‌ها دخالت می‌کند و از نشت آب از سلول‌ها جلوگیری می‌کند. 120 گرم بوقلمون پخته تقریبا 30 درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را پوشش می‌دهد.
منیزیم به عملکرد صحیح عصبی و عضلانی کمک می‌کند
سدیم سدیم کم، ایده‌آل است. چرا که امروزه در رژیم غذایی خود نمک زیادی مصرف می‌کنیم.
فسفر برای استخوان و دندان مفید است.

از ابتدای سال 2017، سازمان جهانی غذا نظری در مورد معیارهای تغذیه‌ای جدید صادر کرده است. یکی از این معیارها مصرف گوشت است. این سازمان حداکثر مصرف 500 گرم گوشت در هفته را توصیه می‌کند، اما گوشت مرغ با توجه به میزان چربی آن توسط این سازمان توصیه نمی‌شود. 

طبق توصیه متخصصان تغذیه می‌توانید هفته‌ای 3 بار از گوشت بوقلمون استفاده کنید. برای وعده غذایی متعادل خود، قسمت 120 گرمی بوقلمون پخته شده را می‌توانید به همراه سبزیجات (هویج، کدو سبز، شلغم و غیره) نوش جان کنید.

گوشت بوقلمون همچنین دارای میزان بالای ویتامین B می‌باشد. مصرف 150 گرم از این گوشت می‌تواند تا حد زیادی تمام نیاز‌ها به این ویتامین به خصوص ویتامین B3 و B6 را پوشش دهد.

منبع: https://www.latoquebretonne.bzh
مترجم: مهدیه هادی تقی