راه‌های پیشگیری از گندیدگی سم

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ گندیدگی سم در صنعت پرورش گوسفند و بز جزء بیماری‌های پرهزینه بشمار میرود. پرورش‌دهنده‌های بیشماری سالیانه پول و زمان زیادی را صرف کنترل و درمان این بیماری میکنند؛ اما خوشبختانه این بیماری به کمک مدیریت دقیق و اصولی قابل پیشگیری است.

گنديدگي سم شایعترین بیماری در بین گله‌های گوسفند است. این بیماری معمولاً حیوان را به صورت آشکار نمیکشد، اما میتواند سبب لنگش دائمی شود. گنديدگي سم مهمترین بيماري اندام حركتي گوسفندان است. گنديدگي سم، یک بيماري عفوني سم گوسفندان بوده که عمدتا توسط دسته‌ای از باكتريهای بی‌هوازی به نام دیکلوباکتر نودوسوس بوجود می‌آید.

اين بيماري در بيشتر نقاط جهان به خصوص در مناطق با رطوبت بالا شايع است. در صورت شیوع آن در گله گوسفندان میتواند تا 75 درصد گله را آلوده نموده و ممكن است كه آلودگي در موارد با شدت بالا، موجب راه رفتن گوسفندان روي زانو شود.

این بیماری ناشی از فعالیت هم‌افزایی بین دوگونه باکتری، فوزوباکتریوم نکروفوریوم و دیکلوباکتر نودوسوس بوده که هر دو در خاک و کود مشاهده می‌شوند. این باکتریها از طریق سم دیگر حیوانات به دامداری منتقل میشوند و از آنجا که این یک بیماری به شدت مسری است، بنابراین اگر فقط یک رأس گوسفند دارای سم آسیب دیده در گله باشد، احتمال سرایت بیماری به سایر گوسفندان زیاد است.

درمان گندیدگی سم میتواند بسیار زمانبر و گران باشد، بنابراین بهتر است قبل از اینکه مشکل ایجاد شود از بروز آن جلوگیری کنید.