میکروپلاستیک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ذرات میکروپلاستیک‌ به اندام‌های بدن دام‌ها و احشام شامل گوشت، شیر و خون آن‌ها نفوذ کرده اند.

برای اولین بار متخصصان هلندی درآزمایشات خود این ذرات را در سه چهارم گوشت و فرآورده‌های شیری آزمایش شده و نمونه‌های خون جمع آوری شده، مشاهده و گزارش کردند.پیش از این کارشناسان براین نخستین بار در ماه مارس، به وجود آلودگی میکروپلاستیکی را در خون انسان پی بردند و از همان روش‌ برای آزمایش محصولات حیوانی استفاده کردند. نفوذ این ذرات در خون نشان می‌دهد که میکروپلاستیکها می‌توانند در سراسر بدن حرکت کنند و نیز ممکن است در اندام‌ها مستقر شوند.

این که این میکروپلاستیک ها چه تاثیراتی بر سلامت انسان یا حیوانات مزرعه دارند هنوز کشف نشده است اما وجود آن‌ها کارشناسان را نگران کرده است زیرا در بررسی های آزمایشگاهی میکروپلاستیک‌ها به سلول‌های انسان آسیب می رساند و در حال حاضر این موضوع نیز تایید شده است که ذرات آلودگی هوا وارد بدن شده و مرگ زودهنگام میلیون‌ها نفر در سال را سبب می شوند.

آنگونه که روزنامه گاردین گزارش می‌دهد، سالیانه مقادیر قابل توجهی زباله پلاستیکی در محیط‌زیست رها می‌شود و میکروپلاستیک‌ها تمام کره زمین را از از مرتفع‌ترین کوه‌ها تا عمیق ترین بخشهای اقیانوس‌ها آلوده کرده اند.