شش اشتباه رایج دامپروری که باید از آن ها اجتناب کرد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ پرورش گوسفند از جمله فعالیت‌های سخت و دشوار به شمار می‌رود و دامداران در مسیر پرورش دام با چالش‌ها و مشکلات کم و بیش یکسانی رو به رو هستند. در این مقاله به شرح چند نمونه از اشتباهات رایج در این حوزه پرداخته‌ایم که توجه به این اشتباهات و جلوگیری از بروز آن کمک شایانی به پرورش دهندگان دام می‌رساند.

1- انتخاب نژاد نامناسب برای پرورش

انتخاب نژاد بستگی به بودجه، امکانات، نوع منطقه، شرایط آب و هوایی، و هدف از پرورش دارد. آیا بودجه من اجازه خرید دام‌هایی که احتیاجات تغذیه‌ای ویژه‌ای دارند و امکانات خاصی را برای تولید نیاز دارند را می‌دهد؟ آیا امکان پرورش دام در سیستم بسته را دارم یا می‌خواهم دامی که حتماً باید در سیستم بسته باشد و تغذیه دستی نیاز دارد را راهی مرتع بیابانی کنم؟

آیا منطقه‌ای که می‌خواهم در آن دامپروری انجام دهم مرتع غنی دارد یا اینکه باید به سراغ دام‌های مقاوم به زمین‌های فقیرتر بروم؟ کدام نژادها نسبت به شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که زندگی می‌کنم مقاوم‌تر هستند؟ هدف از پرورش چیست؟ تولید گوشت؟ تولیدمثل؟ تولید شیر؟

آیا از مزایا و معایب نژادهای مختلف اطلاع دارم؟ به عنوان مثال آیا می‌دانم که نژادی که میخواهم در منطقه گرمسیر پرورش دهم، پشم زیادی تولید می‌کند و ممکن است مرا به دردسر بیندازد؟

2- تخمین اشتباه فضای مورد نیاز برای پرورش

توجه کنید که تعداد دام باید با فضای موجود برای دامپروری، تناسب داشته باشد. در غیر این صورت تراکم بالا رفته و منجر به افزایش استرس، شیوع بیماری‌ها، و افزایش تلفات در گله می‌شود. بخصوص اینکه گوسفندها بسیار مستعد بیماری‌های انگلی هستند. بنابراین فضای کافی به ازای هر دام باید درنظر گرفته شود. همچنین دامدار باید محلی برای جدا نگه داشتن دام بیمار و محلی برای قرنطینه کردن دام تازه خریداری شده باید در نظر داشته باشد.

3- فنس کشی نامناسب

بخصوص در مناطقی که احتمال نفوذ حیوانات وحشی وجود دارد، لازم است فنس کشی مناسب صورت پذیرد تا هم از مورد حمله قرار گرفتن دام‌ها و هم از سرایت بیماری‌ها از طریق حیات‌وحش جلوگیری گردد.

فنس‌ها نباید لبه‌های برنده داشته باشند چرا که لبه‌های برنده می‌تواند گله را مستعد بیماری لمفادنیت کازئوز کند.

 پرورش گوسفند

4- عدم داشتن برنامه مناسب در فصل بره زایی

داشتن آمادگی لازم در فصل بره زایی کلید موفقیت دامپروری است. دانش خود را در خصوص هر آنچه لازم است در مورد مراقبت از بره از زمان تولد تا از زمان از شیرگیری بدانید بالا ببرید.

اقدامات بهداشتی مورد نیاز برای بره تازه متولد شده را بدانید.

اجازه ندهید فصل زایمان طولانی شود.

اجازه ندهید بره‌های تازه متولد شده در معرض سرما و وزش باد قرار گیرند.

از واکسن‌های ضروری که باید به بره‌ها تجویز کنید مطلع باشید.

بخصوص اینکه گوسفندها بسیار مستعد بیماری‌های انگلی هستند. بنابراین فضای کافی به ازای هر دام باید در نظر گرفته شود. همچنین محلی برای جدا نگه داشتن دام بیمار و محلی برای قرنطینه کردن دام تازه خریداری شده باید در نظر گرفته شود.

5- سهل انگاری در مراقبت از دام‌ها

گوسفندان حیواناتی هستند که نیاز به مراقبت و توجه ویژه‌ای دارند. نمی‌توان پرورش دام را بعنوان کار جانبی در کنار سایر کارها در نظر داشت، بلکه باید بعنوان کار اصلی به دامپروری نگاه کنید.

دقت در خرید دام، پشم چینی، درمان ضد انگل، مراقبت از دام‌های بیمار، سم چینی، حمام ضد کنه، ضدعفونی کردن جایگاه، واکسیناسیون، مراقبت از تغذیه دام‌های آبستن و.... تنها مواردی چند از کارهایی است که یک دامپرور باید برایشان برنامه منظمی‌ داشته باشد.

6 -عدم توجه به مواد معدنی و ویتامین

عدم توجه به مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌تواند سلامت دام‌ها بخصوص بره‌ها را به مخاطره بیندازد و حتی منجر به اشکالات حرکتی در آن‌ها شود.

علوفه مرتع قادر نیستند تمام احتیاجات غذایی دام‌ها را فراهم کنند.

حتماً در کنار علوفه مرتعی، مکمل‌های معدنی و ویتامینه را به جیره دام‌ها اضافه کنید. این کار بخصوص برای دام‌های آبستن، بره‌ها ودر دوران فلاشینگ بسیار اهمیت دارد.

اصول صحیح دامداری