تومورهای پلک، غده میبومین، در سگ ها

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛  بسیاری از تومورهای چشمی در سگ‌ها بر اثر رشد بیش‌ازحد غده میبومین (Meibomian Gland) به‌وجود می‌آیند. این تومورها کوچک بوده و به آهستگی رشد می‌کنند و منشا رشد آنها از غدد میبومین است (غدد میبومین غدد چربی هستند که ترشح روغنی را برای تثبیت لایه اشکی روی قرنیه ایجاد می‌کنند).

در سگ‌های مسن‌تر، تومورهای غده میبومین معمولاً خوش‌خیم می‌باشند، اما درصد کمی از آنها کارسینوم هستند که می‌توانند به غدد لنفاوی متاستاز بدهند.

تومورهای غده میبومین ممکن است بیرون زده یا داخل پلک رشد کنند. برخی از آنها تبدیل به زخم می‌شوند. برخی نیز باعث کراتوکونژونکتیویت (التهاب قرنیه و ملتحمه) می‌شوند.

تومورهای خوش‌خیم معمولاً گسترش نمی‌یابند اما می‌توانند ملتهب، حساس و دردناک شوند. اگر تومور بزرگ شود می‌تواند حیوان را در پلک زدن دچار مشکل کند (که منجر به پارگی بیشتر و ایجاد خط اشکی می‌شود).

بیشتر تومورهای غده میبومین به‌کندی رشد می‌کنند. دامپزشک با معاینه‌ای ساده به‌راحتی می‌تواند آنها را تشخیص دهد.

درمان تومور چشمی سگ با جراحی و کرایوسرجری

بسیاری از این تومورها را می‌توان با یک جراحی ساده به‌طور کامل ازبین برد. اگر تومور کاملاً خارج نشود ممکن است به رشد خود ادامه دهد.

اگر تومور بسیار کوچک است ممکن است با کمک یه آرام‌بخش یا بی‌حسی موضعی بتوان آن را برداشت، البته با این فرض که سگ صبور بوده و هنگامی که دامپزشک برروی چشمش کار می‌کند؛ بی‌حرکت بنشید. اما برای حیوانات بی‌قرار یا توده‌های بزرگ‌تر بیهوشی عمومی نیاز خواهد بود.

همچنین می‌توان از کرایوسرجری (انجامد بافت) برای برداشتن تومور استفاده نمود.

تا چند روز پس از برداشتن تومور ممکن است کمی خون در اشک مشاهده شود. محل جراحی به‌مدت یک هفته یا بیشتر متورم خواهد بود.

درعرض دو هفته محل جراحی احتمالاً صورتی شده و موهای اطراف آن ممکن است سفید شوند.

به‌طورکلی پوست بعد از چند ماه دوباره به حالت اولیه برمی‌گردد اما موهای سفید برای همیشه باقی می‌مانند.

کمتر از درصد از این تومورهای پلک دوباره عود می‌کنند. اگر دوباره برگردند معمولاً این اتفاق پس از 6 ماه یا بیشتر می‌افتد. بنابراین بهتر است تا مدتی پس از جراحی، پلک و چشم‌های سگ را به‌خوبی چک کنید.

منبع: urbananimalveterinary

ترجمه: مهسا احمدزاده