همه گیرشناسی اسهال ویروسی گاو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛گوساله‌های PI مهم‌ترین منبع ویروس برای گسترش بیماری در بین گله‌ها هستند. گوساله‌های PI اکثراً تا زمان از شیر گرفتن زنده می‌مانند و منبع مهمی جهت انتشار بیماری محسوب می‌شوند. این گوساله‌ها پس از تولد به‌طور دائم ویروس را از خود دفع می‌کنند و درنتیجه، سبب آلودگی گله و آلودگی بین گله‌ها خواهند شد.

ورود آلودگی به گله ممکن است با تماس گاو‌های دیگر از سایر گله‌ها یا خرید و وارد کردن دام به گله، ایجاد شود.

همه‌گیری شکل فوق حاد بیماری بیشتر متعاقب واکسیناسیون نادرست و یا ورود دام جدید به گله رخ می‌دهد.

شیوع بیماری در دام‌های زیر 1 سال بیشتر است علاوه براین، جنین سقط شده نیز منبع مهمی جهت انتشار عفونت می‌باشد. نزدیک شدن گله‌های حساس به گله‌های آلوده به‌عنوان مثال در شرایطی که گله مجبور به مهاجرت در اثر عواملی چون سیل، خشکسالی یا آتش‌سوزی باشد نیز از عواملی است که باعث انتقال آلودگی بین گله‌ها می‌شود.

انتقال بیماری بین دام‌های سالم ایمن ناچیز است چراکه این دام‌ها آنتی‌بادی علیه ویروس تولید می‌کنند. دام‌هایی که به‌تازگی آلوده شده‌اند در انتقال بیماری نقش ندارند.

گاو‌های ماده از طریق جفت‌گیری با گاو نر آلوده و یا ازطریق تلقیح مصنوعی ممکن است به بیماری مبتلا شوند، که می‌تواند باعث ناباروری و سقط زودهنگام جنین (که منجر به بازگشت به فحلی می‌شود) گردد.

گاو‌های نر PI ویروس را ازطریق تلقیح مصنوعی وارد گله می‌کنند. منی این گاو‌ها می‌تواند برای یک مدت طولانی به ویروس آلوده باشد و ممکن است تأثیرات نامطلوبی را بر روی برنامه‌های  تولیدمثلی گله بگذارد.

تلیسه‌هایی که ازطریق این گاو‌ها مبتلا شده‌اند معمولاً آبستن می‌شوند اما می‌توانند آلودگی را در گله پخش کنند. همچنین عفونت می‌تواند ازطریق جریان هوا در گاو‌هایی که در فاصله 1/5 تا 10 متری گاوهای PI به مدت 1 هفته نگهداری می‌شوند، منتقل شود.

اگر گاو‌های سالم را بعد از حذف گاو‌های PI بدون تمیز و ضدعفونی کردن وارد جایگاه کنیم، عفونت به دام‌های سالم منتقل می‌شود. اگر دامپزشک از یک دستکش برای معاینه رکتال گاو آلوده و سالم استفاده کند، می‌تواند باعث آلوده شدن دام‌های سالم شود علاوه براین، استفاده از سوزن و دماغ‌گیر به‌طور مشترک تا 3 دقیقه پس از اینکه از آن در دام PI استفاده شده باشد می‌تواند آلودگی را به دام‌های سالم منتقل کند.

در موارد واکسیناسیون، ویال واکسنی که توسط ترشحات بینی دام  PIآلوده شده باشد می‌تواند آلودگی را به دام‌های سالم منتقل کند.

راه‌های انتقال BVD

راه‌های انتقال BVD

انتقال آلودگی BVD به‌علت چراگاه مشترک

انتقال آلودگی به‌علت چراگاه مشترک در BVD 

خطر بیماری مشترک

این بیماری برای انسان خطرآفرین نیست.