استفراغ در سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛استفراغ سگ دلایل زیادی دارد. در واقع، استفراغ یکی از مکانیسم‌هایی است که بدن برای محافظت از خود در برابر مواد خطرناک استفاده می‌کند. برخی از محرک‌ها موقتی هستند، مانند ناراحتی خفیف معده به دنبال یک بی‌احتیاطی جزئی در رژیم غذایی، بیماری حرکت و سندرم استفراغ صفراوی. اما علل دیگر به مشکلات جدی سلامتی مربوط می‌شود، مانند انسداد دستگاه گوارش بخاطر جسم خارجی، قرار گرفتن در معرض سم، عوارض جانبی دارو، عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، ولولوس اتساع معده (GDV) یا یک اختلال متابولیک عمده، مانند پانکراتیت، بیماری کلیوی، بیماری کبد یا بحران دیابت.

چه زمانی باید نگران سگی که استفراغ می‌کند باشید؟

بسیاری از سگ‌ها چیزهایی که ما آن‌ها را ناخوشایند (مانند مدفوع، زباله) یا غیرقابل خوردن (مانند سنگ، پستانک بچه، اسباب بازی) می دانیم می‌خورند. در حالی که یک یا دو مورد استفراغ ممکن است نگران‌کننده نباشد، استفراغ همچنین یک علامت بالینی که نشان‌دهنده‌ی شرایط جدی و حتی تهدید کننده زندگی است که نیاز به توجه فوری دامپزشکی دارد.

استفراغ می‌تواند باعث استفراغ بیشتر شود

استفراغ اغلب با التهاب یا تحریک معده در ارتباط است. با این حال، استفراغ همچنین باعث التهاب معده می‌شود و آن را بیشتر تحریک می‌کند که برای استفراغ بیشتر آماده می‌شود. هر چیزی که وارد معده ناراحت می‌شود -حتی چیز بی‌ضرری مانند آب شیرین- می‌تواند باعث استفراغ شود. و این چرخه اگر سگ بلافاصله بعد از استفراغ بنوشد یا غذا بخورد، می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود.

کارهایی که می‌توان قبل از رفتن به کلینیک در خانه انجام داد

یک دوره جداگانه و تصادفی استفراغ ممکن است نگران‌کننده نباشد. بسیاری از سگ‌هایی که استفراغ می‌کنند مشکلات جزئی دارند که بدون درمان دارویی بهبود می‌یابند. با این حال، ایمن‌ترین استراتژی این است که به دنبال مراقبت‌های دامپزشکی باشید -یا حداقل با دامپزشک خود یا یک تکنسین دامپزشکی صحبت کنید.
اگر سگ شما فقط یک یا دو بار استفراغ کرده است، کاری که می‌توانید در خانه انجام دهید تا استفراغ سگ خود را مدیریت کنید، در حالی که تصمیم می‌گیرید که آیا باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی فوری باشید:
فورا ظرف‌های آب و غذای سگ خود را بردارید تا با جلوگیری از نوشیدن یا خوردن در مدت کوتاهی پس از استفراغ، از ایجاد استفراغ اضافی جلوگیری کنید.
قبل از تمیز کردن، استفراغ سگ خود را بررسی کنید. هرچقدر هم که این کار بد به نظر می‌رسد، آنچه در استفراغ سگ خود می‌بینید می‌تواند علت یا شدت آن را نشان دهد. گاهی اوقات ممکن است فقط غذا پیدا کنید. مواقع دیگر ممکن است چیزی به جز بزاق، مخاط، آب و/یا صفرا پیدا نکنید. و گاهی اوقات ممکن است شواهدی مبنی بر بی‌احتیاطی در رژیم غذایی (مانند آدامس یا بسته‌بندی آب نبات، شکلات، جوراب یا تکه‌های لباس) یا مسمومیت (مانند دارو، تکه‌های طعمه جوندگان یا رنگی از سم موش) پیدا کنید.
رفتار سگ خود را ارزیابی کنید. رفتار سگ شما بهترین نشانگر این است که آیا باید نگران باشید یا نه. اگر آن‌ها به جز یک یا دو بار استفراغ عادی رفتار می‌کنند، یا اگر می‌خواهند بخورند یا بنوشند، احتمالاً می‌توانید کمی بیشتر صبر کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد.
با جمع کردن تمام منابع غذا و آب برای حداقل دو ساعت و احتمالاً به مدت 8 تا 12 ساعت به معده سگ خود اجازه دهید "استراحت" کند. اگر در این مدت استفراغ دوباره‌ای رخ نداد -و علائم جدیدی (مانند اسهال) ظاهر نشد- مقدار کمی آب به سگتان بدهید. اگر سگ شما می‌نوشد و می‌تواند آب را برای یک ساعت نگه دارد، می‌توانید به تدریج مقدار بیشتری آب در اختیارش قرار دهید.
هنگامی که سگ توانست آب را نگه دارد و استفراغ نکرد، مقدار کمی از مواد غذایی که به راحتی هضم می‌شوند را در اختیارش قرار دهید. دامپزشکان در مورد مدت زمان لازم برای غذا دادن پس از استفراغ توصیه‌های متفاوتی دارند. بعضی می‌گویند زمانی که سگ شما مقدار کمی آب را به مدت یک ساعت نگه داشت، می‌توانید مقادیر کمی غذای سبک بدهید. سایر دامپزشکان توصیه می‌کنند با فرض این که استفراغ جدیدی رخ نداده است، 8 تا 12 ساعت پس از نوشیدن آب صبر کنید. شما باید با دامپزشک خود در مورد زمان غذا دادن مشورت کنید.
غذایی که به راحتی هضم می‌شود می‌تواند مخلوطی از سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست آب پز و برنج سفید بخارپز شده باشد. با این حال، دامپزشک شما احتمالاً یک غذای آماده و مخصوص را پیشنهاد می‌کند که برای این شرایط ایده‌آل است، زیرا تمام مواد مغذی مورد نیاز سگ شما را برای کمک به بهبودی سیستم گوارشی فراهم می‌کند. صرف نظر از اینکه از چه غذایی استفاده می‌کنید، به تدریج مقدار آن را طی یک تا دو روز افزایش دهید. سپس می‌توانید به تدریج شروع به مخلوط کردن غذای معمولی سگ خود کنید.
اگر سگ شما در هر زمانی از مدیریت خانگی شروع به استفراغ کرد، حتما به دنبال مراقبت‌های دامپزشکی باشید.

چه زمانی باید برای استفراغ سگ خود از دامپزشک کمک گرفت؟

همان‌طور که قبلا ذکر شد، تمام موارد استفراغ سگ نباید در خانه مدیریت شود. اگر بررسی استفراغ سگ شما حاکی از سمیت احتمالی است، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید. همچنین اگر سگ شما چندین بار در یک روز استفراغ کرد، بیش از 24 ساعت متوالی استفراغ کرد، یا هر یک از این علائم را همراه با استفراغ نشان داد، باید به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروید:

- کاهش یا از دست دادن اشتها
- اسهال
- خون در استفراغ یا مدفوع
- بی‌حالی غیرمعمول یا شدید (بی‌تحرکی)
- افزایش یا کاهش ادرار
- تغییر در تشنگی
- درد شکم
- لثه‌های رنگ پریده یا سفید
- غش کردن

وقتی در مورد استفراغ دوست پشمالوی خود شک دارید یا نگران هستید، سریع با دامپزشک خود تماس بگیرید. دامپزشک شما با کمال میل بر اساس سابقه‌ای که ارائه می‌دهید به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که آیا مشکل اورژانسی است یا خیر. دامپزشک شما همچنین می‌تواند بهترین توصیه را در مورد نحوه مدیریت سلامت سگتان ارائه دهد.

نظرات و سوالاتتان و اگر با چنین شرایطی مواجه شده‌اید را با ما در میان بگذارید.