خواص یونجه در تغذیه دام

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یونجه یکی از بهترین علوفه‌ها بشمار می‌رود زیرا گذشته از محصول زیاد خوش‌خوراکی و غنی بودن از پروتئین‌ها حاوی مقدار بسیار زیادی کلسیم و ویتامین‌های A و D می‌باشد. چون در بین سایر گیاهان علوفه‌ای امتیاز و اهمیت خاصی دارد آنرا ملکه حبوبات می‌نامند. مصرف یونجه در تغذیه دام‌ها موجب بالا بردن محصول شیر، گوشت، تخم‌مرغ می‌گردد.

این گیاه را بصورت تازه، خشک شده و یا سیلو شده در تغذیه دام مورد استفاده قرار می‌دهند. همچنین می‌توان در مواقعی که هوا خوب است دام‌ها را به‌صورت چرای آزاد در مرتع یونجه رها کرد این طرز تغذیه بویژه برای دام‌های جوان بسیار مناسب است و از این گذشته ارزان‌تر هم تمام می‌شود چون به نفرات و مخارج زیادی احتیاج ندارد ولی باید توجه داشت که چرای زیاده از حد دام‌ها در مرتع یونجه موجب بروز نفخ و خطرات جدی می‌گردد.

درآمد حاصله از زراعت یونجه نسبت به سایر گیاهان به مراتب بیشتر بود، و مخصوصاً می‌توان چند سال از آن بهره‌برداری مداوم نمود. در مناطق گرم می‌توان از یونجه حتی 9 چین در سال برداشت نمود.

بیشتر بدانیم:
بررسی نسبت های مختلف برگ بلوط ویونجه بر روی الیاف بز مرخز

اهمیت ویتامین D در جیره دام

عواملی که ارزش و ترکیب یونجه را تغییر می‌دهند

الف - طرز تهیه علوفه خشک: علوفه پربرگی که رنگ سبز خود را ازدست نداده باران نخورده وکپک نزده باشد تقریباً ارزش غذایی خود را حفظ کرده است. چون پروتئین برگ خیلی بیشتر از ساقه است لذا هرچه برگ‌ها بیشتر بواسطه عملیات ازبین رفته و ریخته باشند ارزش یونجه کاهش می‌یابد.

ب – مرحله درو: علوفه زودچین حاوی پروتئین بیشتری بوده و قابلیت جذب آن نیز بالا است. این علوفه برای نشخوارکنندگان لینت‌آور است ولی علوفه خشک آن برای تغذیه گاوهای شیری بسیار مفید است.

ج - دفعات درو: ارزش نسبی چین‌های مختلف یونجه بستگی به شرایط آب و هوای محلی خواهد داشت. در پاره‌ای مناطق چین اول معمولاً زبر و کم‌برگ‌تر از چین‌های بعدی می‌باشد و بنابراین ارزشش کمتر خواهد بود.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
غذاهای دامی با منشأ گیاهی