پن استرپ ۴۰۰

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هر میلی‌لیتر پن استرپ 400 حاوی 200.000 IU پروکائین پنی سیلین G و 200 mg دی‌هیدرواسترپتومایسین سولفات می‌باشد.

مکانیسم اثر پن استرپ ۴۰۰

پروکائین پنی‌سیلین G از گروه آنتی‌بیوتیک‌های بتالاكتام (B-Lactam) می‌باشد. این آنتی‌بیوتیک باکتری‌کش (Bactericidal) بوده و با ممانعت از ساخته شدن دیوارها سلولی باکتری‌ها و تخریب استحکام دیواره آنها عمل می‌نماید.

پروکائیں پنی سیلین G به آنزیم‌های خاص بنام پروتئین‌های متصل شونده به پنی‌سیلین (Penicillin-binding proteins) که در مراحل نهایی ساخت دیواره سلولی باکتری دخالت دارند متصل می‌شود.

حلقه بتالاكتام از اتصال متقاطع زنجیره‌های پپتیدو گلیکان که برای استحکام دیواره سلولی باکتری ضروری هستند، جلوگیری می‌نماید، بدین ترتیب دیواره سلولی ناقص شکل می‌گیرد و تعادل اسمزی باکتری دچار اختلال می‌گردد.

پروكائین پنی‌سیلین تا بر روی اکثر باکتری‌های گرم مثبت مثل کمپیلوباکتر، کلستریدیوم، کورینه باکتریوم، اریزپلوتریکس، هموفیلوس، لیستریا، پاستورلا، گونه‌های استرپتوکوکوس و استافیلوکوکوس پنی‌سیلیناز منفی موثر است.

دی‌هیدرواسترپتومایسین سولفات نیز از گروه آنتی‌بیوتیک‌های آمینوگلیکوزیدی است و به‌عنوان یک باکتری‌کش (Bactericidal) مطرح می‌باشد. این ترکیب با تداخل در ساخت پروتئین‌ها در ارگانیسم‌های حساس اثر ضدمیکروبی خود را ظاهر می‌کند و قدرت آن ارتباط مستقیمی با غلظت آن دارد.

از طرفی خاصیت کشت باکتری حتی پس از کاهش سطح سرمی دارو به زیر حداقل غلظت مهاری (MIC) همچنان پایدار است. دی‌هیدرواسترپتومایسین سولفات بر روی اکثر باکتری‌های گرم منفی مثل اشریشیاکولای، کلیسیلا، پاستورلا، سالمونلا و گونه‌های استافیلوکوکوس موثر است.

بیشتر بدانیم:
پن استرپ 20/20
دی هیدرو استرپتومایسین (دی استرپ 1)

فارماکوکینتیک

پروکائین پنی‌سیلین G پس از تزریق به سرعت جذب می‌شود. حداکثر غلظت سرمی آن پس از ۳۰-۱۵ دقیقه به دنبال تزریق عضلانی ایجاد می‌گردد. دفع این دارو ازطریق كلیه بوسیله فیلتراسیون گلومرولی به میزان ۲۰٪ و ترشح لوله‌ای به میزان ۸۰٪ صورت می‌گیرد.

پرو کائین پنی‌سیلین G از راه شیر نیز دفع می‌گردد و بنابراین باید حتما زمان پرهیز از مصرف شیر درصورت مصرف این دارو رعایت گردد.

دی‌هیدرو استرپتومایسین سولفات نیز پس از تزریق داخل عضلانی، کاملا جذب می‌شود و اوج غلظت سرمی دارو ۱4 تا ۱۲۰ دقیقه پس از تزریق عضلانی بدست می‌آید. این دارو بصورت تغییر نیافته ازطریق فیلتراسیون گلومرولی کلیه‌ها از بدن دفع می‌گردد.

حیوان هدف

 گاو، اسب، گوساله، گوسفند، بز

موارد مصرف پن استرپ ۴۰۰

در درمان عفونت‌های دستگاه‌های گوارش، ادراری - تناسلی، تنفسی، اورام پستانی، عفونت‌های پوستی، آرتریت و گندیدگی سم کاربرد دارد.

روش مصرف

تزریق داخل عضلانی

میزان مصرف

بر اساس نظر دکتر دامپزشک

گاو و اسب:

یک میلی‌لیتر به ازای هر ۲۰ کیلوگرم وزن بدن به مدت سه روز متوالی

گوساله، گوسفند و بز:

یک میلی‌لیتر به ازای هر ۱۰ کیلوگرم وزن بدن به مدت سه روز متوالی.

موارد منع مصرف

حساسیت به پروكائین پنی‌سیلین G و آمینوگلیکوزیدها.

دام‌های دارای نقص شدید در کارکرد کلیه‌ها

استفاده همزمان همراه با تتراسایکلین‌ها، ماکرولیدها و لینکوزاماید.

عوارض جانبی

تجویز دز درمانی پروکائین پنی‌سیلین G ممکن است سبب ایجاد سقط در گاو شود.

ممکن است در حیوانات حساس سبب آسیب به سیستم‌های شنوایی، عصبی، کلیوی و ایجاد واکنش‌های ازدیاد حساسیت گردد.

موارد احتیاط

قبل از مصرف به‌خوبی تکان داده شود و در هر نقطه تزریق در گاو بیش از ۳۰ میلی‌لیتر، در اسب بیش از ۱۵ میلی‌لیتر و در گوساله، گوسفند و بز بیش از ۵ میلی‌لیتر تزریق نشود.

زمان منع مصرف

گوشت: ۲۱ روز پس از آخرین تزریق

شیر: ۳ روز پس از آخرین تزریق

کلیه: ۶۵ روز پس از آخرین تزریق

شرایط نگهداری

در دمای بین ۸ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود.

بسته‌بندی: ویال ۱۰۰ میلی‌لیتر

شرکت سازنده: اینترکمی هلند