قرار دادن پولت های بوقلمون در سالن

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ پولت‌ها می‌باید در محیط گرم و آسوده قرار داده شوند. بنابراین لازم است سالن را 24 تا 72 ساعت پیش از رسیدن پولت‌ها گرم کنیم.

گرمای سطح بستر که پولت‌ها در آنجا قرار داده می‌شوند می‌باید پیش از آن دست‌کم 28 درجه سانتی‌گراد باشد، هرچند که دمای 30 درجه سانتی‌گراد دلخواه‌تر است. اندازه‌گیری دمای سطح بستر را می‌توان با دماسنج مادون قرمز انجام داد.

حفظ دمای مناسب در همه جای سالن، به هنگام رها کردن پولت‌ها، بسیار اهمیت دارد. برای رسیدن به این دما در سطح بستر، شاید به گرم کردن بیشتری پیش از رسیدن پولت‌ها نیاز باشد.

24 ساعت پیش از رسیدن پولت‌ها، بهتر است دستگاه‌های تهویه و چرخش هوای سالن و پنکه‌ها را با حداقل سرعت به کار بیاندازید تا هوا با دمای یکسان در همه جای سالن وجود داشته باشد.

سطح گاز کربنیک (CO2) سطح بستر اندازه بگیرید. اگر از چیدمان  نقطه‌ای استفاده می‌کنید سطح گازکربنیک در درون دایره‌ها را بسنجید.

سطح CO2 می‌باید زیر 2500 ppm باشد. اگر بیش از این است سرعت دستگاه تهویه را بالا ببرید تا اینکه سطح گازکربنیک به زیر 2500 ppm برسد.

رها کردن پولت‌ها در شرایطی که سطح گاز کربنیک بالاتر از 2500 ppm باشد، ممکن است سبب کاهش فعالیت و کاهش خوراک خوردن شود که تأثیر منفی روی خوراک خوردن و عملکرد پولت‌ها می‌گذارد.

پیش از رسیدن پولت‌ها، شرایط سالن از نظر دمای محیط، فراهم بودن آب و دانه، و مناسب بودن نور (دست‌کم 80 لوکس) بازبینی شود.

انتقال جعبه‌های پولت‌ها از کامیون، با دستگاه چرخ‌دار، یا به‌وسیله کارگران، می‌تواند ازنظر بایوسکیوریتی مرحله خطرناکی باشد.

اگر از دستگاه‌های نقاله چرخ‌دار استفاده می‌کنید، بهتر است کامیون حمل پولت‌ها هرچه نزدیک‌تر به در ورودی سالن قرار بگیرد. پیش از اینکه دستگاه‌های چرخ‌دار وارد سالن شوند بهتر است چرخ‌های آنها را به‌خوبی ضدعفونی کنید.

بیشتر بدانیم:
چگونه جوجه بوقلمون پرورش دهیم

به هنگام رها کردن پولت‌ها در سالن، فاصله هر بخشی که پاکیزه و ضدعفونی نباشد با جایگاه پولت‌ها باید رعایت شود، و پرسنلی که آوردن کارتون‌های پولت‌ها را انجام می‌دهند می‌باید در جاهایی که آلوده شناخته می‌شوند بایستند و پولت‌ها را در بخش پاکیزه رها کنند.

کارتون‌های انتقال پولت‌ها می‌باید پس از خالی شدن، به‌وسیله پرسنل به بخشی از سالن در نزدیکی ورودی، که پاکیزه است برده شوند و تا پایان کار در آنجا بمانند. پرسنلی که به بخش ناپاکیزه سالن رفت و آمد دارند نباید پای به بخش پاکیزه بگذارند.

• کار انتقال پولت‌ها از کامیون به سالن و قرار دادن آنها را بی‌درنگ پس از رسیدن به مزرعه انجام دهید زیرا شاید دچار کمبود آب بدن شوند. تخلیه کارتون‌ها، باید پس از رسیدن کامیون بی‌درنگ آغاز شود و هرچه زودتر به پایان برسد تا پولت‌ها احساس سرما نکنند، و هوای سالن نیز از ورودی سالن بیرون نرود و دمای سالن پایین نیاید.

• اگر از چیدمان دایره‌ای استفاده می‌کنید، از گذاشتن کارتون پولت‌ها درون دایره جلوگیری کنید زیرا ممکن است سبب گرم شدن بیش از اندازه پولت‌ها شود. پیش از این که کارتون را از پولت‌ها خالی کنید آنها را بیرون دایره بگذارید و جوجه‌ها را شمارش کنید تا شمار درستی از پولت‌ها در هر دایره قرار داده شوند.

• اگر از همه سطح سالن استفاده می‌کنید، تعداد کارتون‌ها  در دستگاه چرخدار را پیش از ورود به سالن بشمارید. اگر پولت‌ها در هر هچری از نظر مرغ یا خروس بودن جدا شده‌اند، پیش از رها کردن آنها اطمینان یابید که شمار درست هرجنس، در جای ویژه خود در سالن رها می‌شوند.

• رها کردن پولت‌ها باید با آرامش، و به آهستگی، نزدیک  دانخوری‌ها و آبخوری‌ها انجام شود. به هنگام انتقال پولت‌ها، پولت‌هایی را که احتمالاً تلف شده‌اند شناسایی کنید. پولت‌ها باید هوشیار باشند و دنبال آب و دانه بگردند.

• پس از رها کردن پولت‌ها، باید به مدت 60 دقیقه آنها را  تنها بگذاریم تا جا بیفتند و بدون مزاحمت و سر و صدای اضافی دانخوری‌ها و آبخوری‌ها را بیابند.

• پس از آن، هر دو ساعت یکبار باید به پولت‌ها سرکشی کنید و به پخش شدن آنها در دایره‌ها، یا در سراسر سالن رسیدگی نمایید.

پخش شدن صحیح پولت ها در سالن مرغداری

برپایه پخش شدن پولت‌ها، دمای محیط را تنظیم کنید، و تنها از چارت دما به‌عنوان راهنما برای تنظیم دمای هوا استفاده کنید.

دمای مناسب هوا در پرورش بوقلمون (درجه سانتی‌گراد)
سن جنس زیر مادرمصنوعی دمای محیط دمای کل سالن پرورش
یک روزگی نر + ماده 40 - 36-37
2 روزگی نر + ماده 40 - 35-36
3 روزگی نر + ماده 39-40 - 34-35
4-7 روزگی نر + ماده 38-40 - هر روز یک درجه
کاهش می‌یابد
2 هفتگی نر + ماده - 27-28 27-28
3 هفتگی نر + ماده - 25-26 25-26
4 هفتگی نر + ماده - 23-24 23-24
5 هفتگی نر + ماده - 21-22 21-22
6 هفتگی نر + ماده - 20-21 20-21
7 هفتگی نر + ماده - 19-20 19-20
8 هفتگی نر + ماده - 18-19 18-19
9 هفتگی نر + ماده - 17-18 17-18
10 هفتگی
تا زمان تخلیه
نر + ماده - 16-17 16-17

• خوراک و آب نوشیدنی پولت‌ها باید مرتباً پر شوند، و آبخوری‌ها و دانخوری‌ها پاکیزه و بدون آلودگی با مدفوع باشند.

• هنگام پر کردن دانخوری‌ها و آبخوری‌ها، با آرامش اندکی به پولت‌ها نزدیک شوید و آنها را برای خوردن خوراک و نوشیدن آب برانگیزید.

• اگر سینی دانخوری‌های کمکی به مدفوع آلوده شده باشند باید آنها را بیرون ببرید و جانشین کنید.

• هرگاه دمای محیط بالا برود، آب درون آبخوری‌ها و  لوله‌های آبرسانی گرم می‌شود و پولت‌ها علاقه‌ای به نوشیدن آب نخواهند داشت. گرم شدن آب در لوله‌ها، محیط را برای پر شمار شدن باکتری‌ها نیز آماده می‌سازد.

سیستم آبرسانی سالن باید تخلیه و آب پاکیزه و خنک جانشین آن شود. در همین حال می‌باید از عمق درست آب، و ارتفاع مناسب آبخوری‌ها اطمینان یابید.

• بستر پیرامون آبخوری‌ها ممکن است خیس یا آلوده شود، که باید بستر آلوده بیرون برده شود و بستر خشک و تازه را جانشین آن کنید، تا از پدید آمدن درماتیت کف پنجه پیشگیری شود.

• در چیدمان دایره‌ای، پس از 3 تا 4 هفته، می‌توان دو دایره را به هم پیوست و یک دایره بزرگ‌تر پدید آورد تا پولت‌ها فضای بیشتر برای فعالیت داشته باشند و شمار آبخوری‌ها و دانخوری‌های آنها هم افزوده شود. دیواره‌های دایره‌ها را از 5 تا 7 روز بعد می‌توان برداشت تا پولت‌ها به همه فضای سالن دسترسی داشته باشند.

• پس از 5 تا 7 هفته، همه آبخوری‌ها و دانخوری‌های کمکی می‌باید از سالن برداشته شوند یا این که نخست نیمی از آنها را بردارید و دو روز بعد نیمه دوم را بیرون ببرید. با این کار، پولت‌ها، بدون استرس، به سوی آبخوری‌ها و دانخوری‌های اتوماتیک هدایت می‌شوند.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
مدیریت نخستین هفته زندگی پولت های بوقلمون برای بهترین نتیجه در دوره رشد