گربه نژاد بنگال

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هیچوقت نمی‌توان گربه نژاد بنگال (Bengal Cat) را گربه‌ای لطیف و حساس دانست. آنها ورزشکار هستند، بسیار چابک و خوش‌هیکل با اندامی قدرتمند و عضلانی، خصوصیاتی که بیشتر متعلق به یک گربه جنگلی می‌باشد.

علی‌رغم ظاهر وحشی که گربه‌های بنگال دارند، بسیار صمیمی و عاشق خانواده‌های سرپرست خود می‌باشند. آنها انرژی بسیار زیادی داشته و خیلی بازیگوش هستند.

گربه‌های بنگال نیاز به فعالیت زیادی دارند و خانه‌ای مطابق با این خصوصیتشان نیاز خواهند داشت. اگر بتوانید نیاز آنها به تحرک و فعالیت را فراهم کنید؛ گربه‌ای باهوش و عاشق خواهید داشت که می‌تواند شما را سرگرم و شاد کند. 

خصوصیات ظاهری گربه بنگال

خصوصیات ظاهری گربه بنگال

سر پهن او شبیه به یک گوه است که بالای آن گوش‌هایی با اندازه متوسط تا کوچک قرار دارند. چشم‌هایی بزرگ و تقریباً گرد، گردنی عضلانی و بلند نیز از خصوصیات این نژاد است.

بدن بر روی پاهایی با طول متوسط با پنجه‌های گرد و بزرگ قرار گرفته که پاهای عقب کمی بلندتر از پاهای جلویی هستند.

در انتها دم ضخیمی با طول متوسط و مخروطی به‌چشم می‌خورد که رنگ مشکی دارد. هنگامی که گربه غلت می‌زند می‌توان شکم خال‌دار او را نیز دید.

پوشش ضخیم و کوتاهی که به این نژاد ظاهری وحشی بخشیده است در چندین رنگ و الگو وجود دارد. راه‌راه قهوه‌ای روشن تا تیره، خال‌هایی کرمی تا قهوه‌ای روشن، راه‌های نقره‌ای مشکی، و خال‌های کم‌رنگ قهوه‌ای بر روی زمینه نقره‌ای.

الگوی روی پوشش بدنشان می‌تواند راه‌راه، خال‌دار یا لکه‌هایی نامنظم برروی زمینه‌ای روشن‌تر باشد. بعضی از بنگال‌ها پوششی براق و پرزرق وبرق دارند که می‌توان رقص نور را برروی پوشش آنها دید. 

رنگ ها و الگوی پوشش گربه بنگال

خلق و خوی گربه بنگال

بنگال‌ها بسیار بازیگوش و باهوش هستند. ازهمین‌رو زندگی با آنها بسیار سرگرم‌کننده اما گاهی مشکل‌آفرین می‌باشد.

بطورکلی، این نژاد بی‌پروا، پرحرف و صمیمی بوده که همیشه هوشیار است، هیچ‌چیز از چشمان تیزبین او دور نمی‌ماند.

او دوست دارد بازی کند، چیزی شبیه به دنبال کردن توپ و آوردن آن (fetch)، همچنین در یادگیری ترفندها بسیار سریع است.

اگر گربه بنگال حوصله‌اش سر رفته و انرژی‌اش تخلیه نشود می‌تواند خرابکار باشد و کارهایی چون روشن و خاموش کردن چراغ‌ها، بیرون آوردن وسایل از سرجایشان، برداشتن هیجان‌انگیز سی‌دی‌ها از دستگاه پخش و... از آنها بروز می‌کند.

آنها عاشق آب‌بازی هستند، علاقه زیادی به پریدن درون وان و رفتن زیر دوش دارند. بنابراین بسیار مراقب آکواریوم ماهی و استخرها باشید.

همچنین علاقه زیادی به صعود دارد همیشه می‌توانید آنها را در بالاترین نقطه هر خانه پیدا کنید. قرار دادن یکی دو تا از تنه‌های بلند درخت برای این گربه‌ها ضروری است.

علاوه بر این اسباب‌بازی‌های پازلی می‌توانند ذهن خلاق و فعال آنها را درگیر کرده و آنها را به چالش بکشند.

در برخی موارد نادر گربه‌های بنگالی یافت می‌شوند که علاقه‌ای به پریدن روی لوسترها و شنا در استخر نداشته و دوست دارند در آغوش شما آرام بنشینند.

ناگفته نماند که دوست دارد با صاحبش در یک تخت بخوابد و بله... پتو را از روی شما می‌دزدد.

ازآنجایی که گربه‌های بنگال فعال و اجتماعی هستند گزینه مناسبی برای خانواده‌هایی دارای فرزند و سگ‌های گربه‌دوست می‌باشند. همانند سگ‌ها علاقه زیادی به بازی برو بیار (fetch) دارد، و از ارتباط با کودکانی که با او مودبانه رفتار می‌کنند لذت می‌برد.

آنقدر باهوش است که بتواند از دست کودکان نوپا خود را خلاص کند اما بازی با کودکان کنجکاو دبستانی را دوست دارد چراکه سطح انرژی و کنجکاوی مشابهی باهم دارند.

همانند بسیاری از نژادهای دیگر گربه‌های فعال، علاقه زیادی به شکار طعمه‌های مختلف دارند و همنشینی آنها با حیواناتی کوچک‌تر چون همستر، خرگوش کوچک و خوکچه هندی پیشنهاد نمی‌شود.

خلق و خوی گربه بنگال

مشکلات سلامتی

گربه‌های اصیل و میکس (پیوند یافته) هردو دارای مشکلات سلامتی هستند که ممکن است ماهیتی ژنتیکی داشته باشد. بیماری‌هایی که در ادامه ذکر شده موارد رایجی می‌باشند؛

- نوروپاتی دیستال (Distal neuropathy)؛ که اختلالی عصبی بوده و باعث ضعف حیوان می‌شود. این بیماری ممکن است در یک سالگی گربه رخ دهد.

خوشبختانه اغلب گربه‌ها خودبخود بهبود می‌یابند اما در مواردی چند، این بیماری عود می‌کند.

- سندرم پهنای سینه بچه گربه‌ها (Flat-chested kitten syndrome)؛ یک تغییر شکل جسمی است که می‌تواند شدید یا خفیف باشد. برخی از بچه‌گربه‌ها تا بزرگسالی زنده می‌مانند و قبل از بلوغ هیچ نشانه‌ای از بیماری در آنها مشاهده نمی‌شود.

- دیسپلازی مفصل ران (Hip dysplasia) که در موارد شدید باعث لنگش می‌شود.

- کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (Hypertrophic cardiomyopathy) نوعی بیماری قلبی است که در برخی نژادها موروثی است.

- دررفتگی کشکک زانو (Patellar luxation) بیماری ارثی است که شدت‌های مختلف دارد. در موارد شدید  با جراحی تا حدی بهبود می‌یابد.

- آتروفی پیشرونده شبکیه (Progressive retinal atrophy) بیماری است که به چشم آسیب می‌رساند.

آراستن و نگهداری از گربه بنگال

گربه بنگال به‌ندرت نیاز به حمام خواهد داشت اما پوشش کوتاه و ضخیم او را باید شانه بزنید تا موهای اضافی جمع شده و با توزیع چربی به سلامت پوست کمک کنید.

حداقل هفته‌ای یکبار مسواک کرده و هر دوهفته ناخن‌ها را کوتاه کنید. همچنین روزانه ترشحات گوشه چشم را با پارچه‌ای مرطوب و نرم تمییز کنید. هر چشم را با برشی جداگانه از پارچه تمییز کنید تا از احتمال انتقال عفونت پیشگیری کنید.

گوش‌ها را با پارچه‌ای نرم آغشته به آب گرم و سرکه سیب پاک کنید. هرگز از گوش‌پاک‌کن استفاده نکنید.

جعبه خاک آنها را همیشه تمییز نگه دارید، گربه‌ها بسیار حساس بوده و درصورت کثیف بودن خاکشان جای دیگری را برای دفع انتخاب می‌کنند.

نگهداری از گربه بنگال

طول عمر: 10 – 16 سال

ابعاد و وزن: 43 – 56 سانتی‌متر و 3/5 تا 8 کیلوگرم

تاریخچه گربه نژاد بنگال

با اینکه گربه بنگال با پوشش متفاوت خال‌دار خود شبیه به گربه‌ای وحشی درحال شکار است، اما او یک گربه خانگی است که بسیار شبیه به اجداد گربه‌های پلنگی آسیایی خود می‌باشد.

بنگال‌ها نام خود را از نام علمی گربه‌های پلنگی آسیایی (Felis bengalensis) گرفته‌اند. او پیوندی است بین گربه پلنگی آسیایی (Asian leopard cat) – که در دهه 1950 تا 1960 در فروشگاه‌های حیوانات خانگی فروخته می‌شدند- و گربه‌های اهلی موکوتاه (domestic shorthairs).

ژان میل پرورش‌دهنده‌ای در کالیفرنیا، اولین کسی بود که این پیوند را به‌وجود آورد، اما نه به این دلیل که نژادی جدید بیافریند. او یک گربه پلنگی پیدا کرده بود و او را با گربه سیاه خود هم‌خانه کرد تا تنها نباشند.

بااینکه فکر نمی‌کرد این دو باهم جفت شوند اما این اتفاق افتاده و بچه گربه‌هایی با خال‌های پلنگی شبیه به مادرشان، بدنیا آمدند.

همزمان دکتر ویلارد سنتر وال درحال پیوند گربه‌های پلنگی با گربه‌های خانگی بود، چراکه گربه‌های پلنگی مقاومت بالایی دربرابر ویروس لوسمی داشتند و طی این تحقیق تاثیر این مقاومت در بچه گربه‌های اصلاح‌شده، بررسی می‌شد.

پس از آن پیوندهای زیادی انجام شد تا اینکه امروزه بنگال‌ها بعنوان یک گربه خانگی شناخته می‌شوند و هر بنگال خانگی باید حداقل چهار نسل با اجداد وحشی خود فاصله داشته باشد.

تاریخچه گربه نژاد بنگال

منبع: cattime

ترجمه: مهسا احمدازده