تغییر دادن سطح انرژی، با مقدار خوراک و وزن مرغ ها ارتباط دارد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نیاز مرغ‌ها به انرژی، با نیاز آنها برای حفظ بدن (مانند تنظیم دما، و سطح فعالیت جسمی روزانه)، تولید تخم‌مرغ، و رشد آنها برآورد می‌شود. مقدار انرژی که مرغ‌ها از جیره دریافت می‌کنند نیز با مقدار خوراکی که می‌خورند، ظاهر خوراک، و مدیریت غذا مشخص می‌شود.

میان مقدار خوراکی که مرغ‌ها می‌خورند و مقدار انرژی قابل متابولیز (انرژی قابل متابولیز شدن: انرژی خالص باقی‌مانده از خوراک، پس از اتلاف انرژی در مدفوع، ادرار، که به مصرف رشد، تولید، و فعالیت های مربوط به هضم و جذب می‌رسد.) به‌دست آمده از خوراک، رابطه مستقیم وجود دارد، زیرا مرغ‌های تخمگذار تا اندازه‌ای می‌توانند مقدار خوراکشان را باتوجه به تراکم انرژی که در آن خوراک وجود دارد تنظیم کنند و اگر تراکم انرژی جیره بالا باشد، خوراک کمتری بخورند.

اما این مکانیزم تنظیم‌کننده، کامل نیست، زیرا سطح بالاتر انرژی قابل متابولیز خوراک، حتی اگر مرغ‌ها مقدار کمتری خوراک هم بخورند، به سبب تراکم بالای انرژی در خوراک سبب می‌شود که مرغ‌ها مقدار بیشتری انرژی قابل متابولیز شدن دریافت کنند.

در آغاز دوره تخمگذاری، مرغ‌ها با چالش دریافت انرژی، همانند دریافت دیگر مواد مغذی، روبرو می‌شوند زیرا در این زمان، هنوز مقدار خوراکی که مرغ‌ها می‌خورند پایین است.

در حالی که مرغ‌ها هم‌زمان با تخمگذاری در این دوره، هنوز در حال رشد هستند و می‌باید انرژی قابل متابولیز، هم برای رشد و هم برای تخمگذاری را دریافت کنند، اما هنوز توانایی بالا بردن خوراک خود را به آن اندازه ندارند.

بنابراین، در این زمان، اولویت با این است که مرغ‌ها به وزن مرغ‌های بالغ برسند تا در دوره تولید، تخم‌مرغ‌های با وزن دلخواه را تولید نمایند.

برای دستیابی به این هدف، مرغ‌ها به جیره‌ای که سطح انرژی آن بالا باشد نیاز دارند. چنین جیره‌ای برای آغاز دوره تخمگذاری، در مقایسه با جیره دوره رشد، و یا جیره‌ای که بعدها در دوره تخمگذاری به مرغ‌ها می‌دهیم، می‌باید دارای سطح بالاتری از انرژی باشد.

اگر حتی پس از بالا بردن سطح انرژی جیره در آغاز دوره تخمگذاری، که رشد هم هنوز ادامه دارد، وزن مرغ‌ها افزایش نمی‌یابد، می‌باید به سطح انرژی جیره 50 تا 100 کیلوکالری در روز اضافه کنید.

پس از اینکه مرغ‌ها به وزن مرغ‌های بالغ رسیدند، و خوراک آنها هم افزایش یافت، سطح انرژی جیره را می‌توانید پایین بیاورید.

هدف عمده از خوراکی که به مرغ‌های بالغ تا پایان دوره تخمگذاری می‌خورانیم این است که از چاق شدن آنها جلوگیری کنیم. برای این کار می‌باید سطح انرژی خوراک آنها را کم کنیم تا انرژی دریافتی‌شان کنترل شود. کم کردن از سطح انرژی جیره، با کاستن از مقدار چربی یا روغن جیره، و افزودن به سطح فیبر جیره، امکان‌پذیر است.

برای مطالعه کامل مقاله کلیک کنید:
استراتژی های تغذیه ای برای مرغ های تخمگذار تا یکصدمین هفته عمر