تغییرات فصلی و کنترل دمای محیط زندگی مرغ عشق

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر با دیدن مرغ‌عشق متوجه نشانه‌هایی شدید که تلاشی است برای خنک یا گرم کردن خود، باید دمای هوا را تنظیم کنید، همچنین کنترل دمای هوا براساس تغییرات فصلی امریست مهم که باید به آن توجه کرد.

علاوه بر این‌ها پیشنهاد می‌شود که گاهی اوقات مرغ‌عشق‌ها را در معرض هوای خارج از منزل قرار دهید، این‌کار هم برای لذت بردن از طبیعت و هم برای سازگار شدن با تغییرات دما مفید است.

از آنجایی که مرغ‌عشق‌ها بومی منطقه گرمسیری و استوایی استرالیا هستند، بنابراین با دماهای انجماد شبانگاهی هیچ‌گونه سازگاری ندارند، ولی می‌تواند با جستجوی سایه و وجود منابع آب به‌راحتی با گرما کنار بیاید.

مسئله اینست که این پرندگان برای این اقلیم آفریده شده و به آن سازگار هستند، اینکه توسط انسان بعنوان پرنده‌ای خانگی و در اسارت نگهداری می‌شوند؛ به این معنی نیست که آنقدر انعطاف‌پذیر هستند که می‌توانند با هر شرایطی کنار آمده و همه‌چیز را تحمل کنند.

بنابراین مسئول سالم نگه‌داشتن پرنده و فراهم نمودن شرایط آسایش به عهده شماست که باید با کمک ابزارها و تکنیک‌های مختلف به‌خوبی دمای زندگی پرنده را مدیریت کنید.

بیشتر بدانیم:
دمای مناسب نگهداری مرغ عشق
نگهداری، تغذیه و تکثیر مرغ عشق
راهنمای تصویری تشخیص جنسیت مرغ عشق

مدیریت مرغ عشق در آب و هوای گرم

از آنجایی که پرندگان غدد عرقی نداشته تا  به کمک آن خنک شوند، درصورت گرمای شدید دچار گرمازدگی خواهند شد. سرعت این فرآیند بسیار بالا بوده و اگر تا 15 دقیقه، دمای مناسب فراهم نشود پرنده دچار مشکل خواهد شد، بنابراین باید هر تغییرات دمایی را پیش‌بینی کرده و تمهیدات لازم را فراهم کنید.

استفاده از یک پنکه به گردش هوا کمک کرده و از نفس کشیدن پرنده در هوای گرم جلوگیری می‌کند. دقت کنید که برای مدت طولانی فن را مستقیم روی پرنده تنظیم نکنید، چراکه باعث خشک شدن پوست، پر، پا و منقار آنها می‌شود.

البته ارتقا به سیستم تهویه مطبوع خانگی به شما کمک می‌کند بدون درنظر گرفتن درجه حرارت بیرون، به‌راحتی دمای اتاق را کنترل کنید. (گرچه این کار ممکن است پرهزینه بوده و رطوبت لازم را برای پرنده فراهم نکند)

بنابراین لازم است که منبعی برای ایجاد رطوبت موردنیاز تهیه کنید، زیرا همانطور که می‌دانید هوای خشک باعث خشکی پوست، پا و منقار پرنده می‌شود.

اگر تهیه چنین منبعی برای شما دشوار است، طبق یک برنامه منظم هر چند ساعت یکبار آب در هوا اسپری کنید، این کار به تامین رطوبت مناسب کمک خواهد کرد.

قرار دادن یک مخزن آب برای حمام پرنده نیز، هم به خنک‌سازی و هم به تامین رطوبت موردنیاز پرنده کمک خواهد کرد. اما در این مورد دقت کنید که مخزن آب حمام با آب نوشیدنی پرنده جداگانه باشد و پرنده را گیج نکند.

مدیریت مرغ عشق در هوای سرد

در اغلب موارد مدیریت هوای سرد راحت‌تر است، زیرا محصولات بسیاری مخصوص پرندگان و برای گرم نگه داشتن قفس پرنده در بازار موجود است.

قبل از هرچیز اطمینان حاصل کنید که محیط عایق‌بندی شده و فاقد منفذ است، ممکن است یک پنجره باز منبع خوبی برای رسیدن هوای تازه به پرنده باشد اما اگر هوای بیرون خیلی سرد باشد احتمال بیماری پرنده بالاست.

سپس مطمئن شوید که مرغ‌عشق‌ها فضایی پناهگاه مانند یا یک آلونک کوچک در کنار قفس داشته باشند، تا هنگام سرما به آن پناه برده و از وزش بادها دور بوده و گرمای بدنشان کمتر تحلیل رود.

علاوه بر این‌ها با گزینه‌های مختلف دیگری می‌توانید قفس پرنده را گرم نگه دارید؛

چوب نشیمن گرم‌کن
چوب نشیمن گرم‌کن


استفاده از بخاری‌هایی مخصوص قفس به شما کمک می‌کند فقط فضای قفس را گرم کرده و نیازی به گرم کردن کل اتاق نخواهید داشت. همچنین یک چوب نشیمن دارای گرم‌کن لذت یک استراحت مطلوب را به پرنده می‌بخشد، و درنهایت استفاده از لامپ‌هایی که گرم می‌کنند (مانند لامپ‌های مادر مصنوعی) بدون اینکه خطر آتش‌سوزی یا گرمای بیش ازحد داشته باشند، می‌توانند به گرم کردن قفس کمک کنند.

پس از همه‌ی این‌ها استفاده از یک پوشش مناسب برای قفس در هنگام شب و سرمای زیاد بسیار مناسب می‌باشد، این پوشش می‌تواند یک کاور مخصوص قفس، یک پتو یا حوله‌ای تمییز باشد.

مهمترین نکته

به‌طورکلی اگر درجه حرارت برای انسان ناخوشایند باشد، برای یک مرغ‌عشق بسیار ناخوشایند است. حفظ دمایی مناسب و ثابت برای سلامتی و آسایش مرغ‌عشق‌ها بسیار مهم است و در هر فصلی دمای ثابتی بین 18 تا 24 درجه برای محیط نگهداری پرنده مناسب است.

بااینکه مرغ‌عشق‌ها می‌توانند با گذشت زمان به تغییرات دمای عادت کرده و خود را با آن وفق دهند اما همچنان تغییرات ناگهانی دما و سرما و گرمای شدید می‌تواند مشکلات زیادی را برای همدم کوچک شما ایجاد کرده و باید به هر قیمتی از بروز این شرایط خودداری شود.