ماهیان دریایی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی‌های دریایی یا آب شور (marine fishes) در مناطق گرمسیری و همه‌ی دریاهای بزرگ و اقیانوس‌های سراسر جهان زندگی می‌کنند. تعداد ماهیان دریایی سردآبی که به‌عنوان ماهی آکواریومی فروخته می‌شوند، بسیار کمتر است و ماهیان دریایی گرمسیری شهرت بیشتری دارند.

نگهداری از ماهیان دریایی گرمسیری به دانش زیاد و سطح بالایی از آگاهی نیاز دارد. همچنین به تجهیزات ویژه‌ای چون رویه‌گیر (protein skimmers دستگاه تصفیه آب) نیاز خواهد بود تا با کمک آن بتوان مواد آلی و غیر آلی محلول در آب را حذف نمود.

برخی از نمونه‌های ماهیان دریایی عبارتند از: دلقک ماهی (Clownfish)، فرشته ماهی یا آنجل (Angelfish)، نئون دو رنگ (Dottyback Royal) و شیرماهی (Lionfish).


زیستگاه‌های ماهیان دریایی یا آب شور

بیشتر ماهیان دریایی موجود در صنعت ماهیان زینتی، از صخره‌های مرجانی دریاها گرفته می‌شوند. با اینکه اغلب از حیات وحش صید می‌شوند اما صنعت گسترده‌ای برای پرورش ماهیان دریایی نیز وجود دارد.

- مکان: هاوایی و اقیانوس آرام

اقیانوس آرام به‌ویژه فیلیپین، تونگا و فیجی، منشا اصلی بازار ماهیان دریایی آب شور می‌باشد. هاوایی از دیگر مناطق مهم و محل زندگی گونه‌هایی چون ماهی زرد هاوایی (Yellow Tang) و فرشته ماهی آتشین (Flame Angel) می‌باشد.

- مکان: دریای سرخ

دریای سرخ با متوسط شوری 40 ppt یکی از شورترین آب‌های جهان است. بیش از 10% از گونه‌ها تنها در این منطقه یافت شده و در هیچ‌کجای دیگر وجود ندارند. دریای سرخ به داشتن مرجان‌های بسیار زیبا نیز معروف است.

- مکان: اندونزی و اقیانوس هند

این مکان منبع عمده ماهیان آب شور تجاری در دنیاست. نمونه‌هایی از گونه‌های متعلق به آن شامل؛ کاردینال بنگای (Bangai Cardinals)، کرومیس سبز آبی (Blue Green Chromis) و دلقک ماهی (Clownfish) می‌باشد.

- مکان: صخره بزرگ مرجانی

صخره بزرگ مرجانی (The Great Barrier Reef) در سواحل کوئینزلند و بزرگترین صخره‌ی مرجانی در جهان است که خانه‌ی هزاران گونه مختلف ماهیان و بی‌مهرگان است.

گونه‌هایی که در این منطقه یافت می‌شوند مشابه اقیانوس هند و آرام هستند، همچنین منبع اصلی گیاهان زینتی دریایی در استرالیا می‌باشد.