روند شکل گیری لکه های سفید برروی بدن میگو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ساختارهای عمودی موجود در کوتیکول ممکن به‌وسیله عوامل پاتوژن (ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها) و یا به‌وسیله عوامل شیمیائی تخریب و مجاری مسدود شوند که متعاقب این موضوع ماتریکس سلولی در کوتیکول و ناحیه بین کوتیکول و لایه سلولی تجمع می‌یابد.

بر اساس مطالعات میکروسکوپ الکترونی لکه‌های سفید ویروسی، یک توده متراکم الکترونی (EDM) در مرز بین کوتیکول و لایه سلولی زیرین مشاهده می‌گردد.

این توده شامل مواد کوتیکولار تجمع‌یافته نظیر کربنات کلسیم، پروتئین و کیتین ناشی از مسدود شدن رشته‌های سیتوپلاسمی و کانال‌های pore می‌باشد، بعلاوه وجود ذرات سلولی لیز شده نیز در این توده به اثبات رسیده است. این مشاهدات همچنین نشان می‌دهد که این توده به لایه‌های داخلی ترکوتیکول نیز کشانده می‌شود.

نواحی داخلی‌تر کوتیکول به‌دلیل انسداد انتقال مواد اولیه دچار تخریب شده و ازبین می‌رود به‌همین دلیل درصورت جداسازی کوتیکول از اپیدرم زیرین و کندن توده‌های چسبیده به آن می‌توان لکه‌های بدون رنگی را در کوتیکول با استفاده از میکروسکوپ نوری مشاهده کرد.

بیشتر بدانیم:
شرایط اقتصادی پرورش میگو
کنترل کیفی بچه میگو

براساس مشاهدات میکروسکوپی لام مرطوب لکه‌های سفید یک‌سری نقاط ملانیزه درون لکه‌های سفید مشاهده می‌گردد میزان و نحوه پراکندگی این نقاط ملانیزه تابع الگوی میزان و نحوه پراکندگی مجاری غدد tegumental می‌باشد این مشاهدات نکروز و ملانیزاسیون غدد tegumental را در جریان عفونت ویروسی اثبات می‌کند. (1999Wang et al)

باتوجه به مطالب فوق می‌توان گفت که لکه‌های سفید ترکیبی از تجمع مواد ملانیزه غدد Tegumental مواد تخریبی کوتیکول ناشی از انسداد مجاری، تکه‌های سلولی لیز شده لایه‌های زیرین و مواد اگزودای کوتیکولی موجود در حدفاصل بین لایه سلولی و کوتیکول می‌باشد.

لکه‌های سفید اساساً درون کوتیکول قرارداشته و حتی درصورت کنده شدن بافت‌های زیرین از لایه‌های داخلی پوسته و تمیز کردن پوسته قابل مشاهده هستند این لکه‌ها اگرچه در مشاهده با چشم غیرمسلح دارای ظاهری گچی هستند ولی در زیر میکروسکوپ به شکل زرد - قهو‌ه‌ای و با ظاهر مات مشاهده می‌گردند.