لکه‌های سفید باکتریائی در میگو BWSS

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ لکه‌های سفید ناشی از باکتری‌ها (BWSSمشابه لکه‌های سفید ویروسی دایره‌ای ولی غیرمتراکم است. 

در اطراف بعضی از آنها حلقه‌های سفید رنگی مشاهده می‌گردد که ممکن است دارای نقاط سرسوزنی در مرکز باشند. در مشاهده میکروسکوپی این لکه‌ها دارای ظاهری شبیه گلسنگ (lichen- like ) به رنگ قهوه‌ای تیره همراه با لبه‌های دندانه‌دار می‌باشند.

مرکز لکه‌ها که به‌نظر تیره‌تر می‌رسند ناشی از سائیدگی‌های کوتیکول به‌دلیل تخریب آن می‌باشد. در بعضی موارد این سائیدگی‌ها منجر به سوراخ شدگی کوتیکول شده که با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است در بعضی از موارد یک seta در مرکز لکه‌ها مشاهده می‌گردد. از مرکز رشته‌های متعددی به‌طرف لبه‌های دندانه‌دار منشعب می‌گردد و به همین دلیل ظاهر شبیه گلسنگ به خود می‌گیرد.

این رشته‌های شعاعی در مراحل ابتدائی وجود نداشته و بعداً شکل می‌گیرند از ظاهر لکه‌ها به‌نظر می‌رسد که از مرکز به اطراف باز شده‌اند و باعث ایجاد دوائر متحدالمرکزی شده‌اند.

کوتیکول، اپیدرمیس و بافت‌های پیوندی زیرین به باکتری آلوده هستند. مقاطع هیستوپاتولوژی نشان می‌دهد در مرکز این لکه‌ها لایه‌های اپیدرم و بافت پیوندی زیرین بوسیله همولنف جایگزین شده است همولنف به منظور پوشاندن سوراخ و مبارزه با باکتری‌های مهاجم نفوذ می‌کند همچنین در لایه‌های زیرین اپیدرم و بافت‌های پیوندی مجاور ضایعات نکروز و تخریب بافتی مشاهده می‌گردد.

یک لایه از همولنف و باکتری‌های مهاجم در بالای اپی‌کوتیکول نقاط ضایعه دیده مشاهده می‌شود و باعث افزایش قطر کوتیکول در این نواحی می‌گردند باکتری‌های مهاجم باعث تخریب و ازدست رفتن اپی‌کوتیکول که قوی‌ترین لایه کوتیکول است می‌گردند (Wang et al 2000)

لکه سفید باکتریائی

تصویر شماره 4 - تصویر یک لکه سفید باکتریائی - این نوع لکه‌ها دارای ضاهر روشن‌تری نسبت به لکه‌های سفید ویروسی هستند بعضی از این لکه‌ها دارای حاشیه سفید متراکم‌تر و مشخصی بوده و ممکن است دارای نقطه مرکزی سفید متراکم (فلش) و یا فاقد نقطه مرکزی سفید متراکم (نوک فلش) باشند (تصویر از  Wang Y.G. 2000)

تصویر لام مرطوب یک لکه سفید باکتریائی

تصویر شماره ۵- تصویر لام مرطوب یک لکه سفید باکتریائی - این لکه‌ها که اختصاصاً برروی پوسته کنده شده مشاهده می‌شوند دارای رنگ قهوه‌ای و ظاهر گلسنگی همراه با دایره‌های متحدالمرکز زیادی به همراه یک مرکز تیره (C) می‌باشد خطوط شعاعی (فلش) از مرکز به سمت حاشیه مضرس گسترش می‌یابند. (تصویر از 2000Wang Y. G )

حاشیه یک لکه سفید باکتریائی

تصویر 6- حاشیه یک لکه سفید باکتریائی نشان داده می‌شود وجود کلنی‌های متعدد باکتریائی (نوک فلش‌ها) و هموسیت‌های نفوذ کرده (فلش) قابل مشاهده است.( تصویر از.Wang Y. G  2000)
 

عامل ایجادکننده لکه سفید در میگو

اخیراً پروبیوتیک‌ها به‌طور گسترده‌ای در مزارع پرورش میگو به‌منظور کنترل کیفیت آب استفاده می‌شود متعاقب مصرف طولانی مدت از پروبیوتیک‌ها لکه‌های سفید در میگو‌ها ظاهر شده که باتوجه به وجود باکتری B. Subtilis به‌عنوان ترکیب رایج در اغلب پروبیوتیک‌ها عامل BWSS را این باکتری می‌دانند در مطالعه صورت گرفته توسط Wang و همکاران در سال ۲۰۰۰ دو گونه باکتری B. Subtilis و V. Cholerae به‌عنوان دو گونه غالب در موارد BWSS اعلام شد، لیکن شواهد محیطی نشان داد که تنها یکی از اینها می‌تواند عامل اولیه بیماری بوده و ایجاد کننده ضایعات سفید باشد.

حضور مقادیر فراوان باکتری باسیل شکل در ضایعات BWS از طریق SEM و میزان بالای این نوع باکتری در محیط‌های کشت این نظریه را تقویت کرد که B. Subtilis ممکن است به‌عنوان عامل اولیه بیماری باشد و باکتری دوم به‌اضافه سایر باکتری‌هائی نظیر Flavio odoratum و shewanella putrifaciens به‌عنوان عامل ثانویه باشند.

 B. Subtilis قادر به ترشح آنزیم‌هائی نظیر پروتئاز و آمیلاز و گلوکاناز و لیپاز می‌باشد (1997Formigini et al 1997 , shady) به همین دلیل این باکتری قادر به هضم کوتیکول میگو که حاوی پروتئین، کیتین (یک پلیمری از N - acetyl - glucosamine و  glucosamine)، کربنات کلسیم و لیپید است می‌باشد (1993Dennel 1960 , Branson)

بیشتر بدانیم:
بیماری لکه سفید (WSSD) میگو
بیماری‌های میگوی پرورشی

علائم کلینیکی

میگوها دارای لکه سفید باکتریائی فعال بوده به‌طور معمولی تغذیه کرده و بدون مرگ و میر قابل ملاحظه‌ای نسبت به میگوهای سالم پوست‌اندازی می‌کنند.

لکه‌های سفید برروی کوتیکول میگوهای زنده به‌سختی قابل مشاهده است در حالی‌که برروی کوتیکول کنده شده یا پوست‌اندازی شده به آسانی قابل مشاهده هستند.

این لکه‌ها متراکم نیستند و در مقایسه لکه‌های ویروسی متراکم بوده و به آسانی در میگوهای زنده قابل مشاهده هستند.

وجود میگوهای مرده یا ضعیف در کناره‌های استخر و وجود لکه‌های سفید بر روی کوتیکول به همراه آبشش‌های کثیف و سیاه یا قهوه‌ای می‌تواند نشانه این بیماری باشد ممکن کاهش خفیفی در مصرف غذا مشاهده شود.