محصول PL-68 منبع پروتئین و اسید آمینه

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ با یک نگاه اجمالی به جیره‌های غذایی تجاری مورد استفاده در امر پرورش حیوانات مزرعه‌ای، مشخص می‌گردد که تامین پروتئین هزینه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد که ناشی از گران بودن منابع پروتئینی موجود در بازار نهاده‌ها می‌باشد.

باتوجه به اینکه نیازهای غذایی حیوانات مزرعه‌ای مدرن به سطح پروتئین و اسیدهای آمینه، هر ساله بواسطه برنامه‌های اصلاح نژادی به روز و دقیق‌تر می‌گردد، از این‌رو نیاز به تامین منابع پروتئینی با الگوی متوازنی از اسیدهای آمینه در جیره غذایی‌شان اهمیت دوچندانی پیده کرده است (بعنوان مثال: سطوح ۱۵-۲۸٪ برای طیور و سطوح ۳۳-۴۰٪ برای آبزیان).

برای تامین چنین سطوح بالای پروتئین در جیره غذایی حیوانات مزرعه‌ای، اکثر فرمول‌نویسان از منابع گیاهی (همچون: کنجاله سویا، کنجاله گلوتن ذرت و گندم و...) و حیوانی (همچون: پودر ماهی، پودر گوشت و استخوان، پودر ضایعات کشتارگاه طیور و....) بهره می‌گیرند، که منجر به افزایش قیمت نهایی جیره غذایی می‌گردد.

با این‌حال سایر منابع پروتئینی حیوانی ارزان قیمت همچون پودر پر هیدرولیز شده و پودر خون با سطوح بالای پروتئین در دسترس می‌باشد، اما قابلیت هضم اسیدهای آمینه این محصولات بسیار پایین می‌باشد.

آنچه که در سال‌های گذشته مشهود است، روال ثابت مصرف منابع محدود پروتئین‌های گیاهی و حیوانی در جیره‌های غذایی حیوانات مزرعه‌ای می‌باشد و بالطبع این رویکرد مناسبی برای تامین سطوح بالای پروتئین در جیره‌های غذایی نمی‌باشد، چراکه هرگونه تغییر در ماهیت فیزیکوشیمیایی این نهاده‌ها، به‌شدت کیفیت جیره غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، بازار متلاطم قیمت این نهاده‌ها بر قیمت نهایی جیره‌های غذایی موثر می‌باشد که در نهایت سود صاحبان فارم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از این‌رو تحقیقات جهت پیدا کردن منابع پروتئینی بلقوه‌ای با الگوی متوازنی از اسیدهای آمینه ضروری، ادامه پیدا کرده و منتهی به تولید محصولات میکروبی همچون PL-68  شرکت اینتراکو شده است که جایگزینی ایده‌آل برای منابع پروتئین گران‌قیمت همچون پودر ماهی می‌باشد.

آشنایی با محصول PL-68

PL-68 شرکت اینتراکو، یک محصول باکتریایی کشته و خشک‌شده، بدون دستکاری‌های ژنتیکی می‌باشد که در طی روند تخمیر بر روی منابع گیاهی (همچون: ملاس، تفاله چغندر قند، شربت گلوکز ناشی از غله گندم) بعنوان یکی از محصولات جانبی روند تولید موننسین سدیم گلوتامیک اسید، استحصال می‌گردد.

 PL-68دارای ساختار پودری به رنگ قهوه‌ای روشن می‌باشد، که بخوبی توسط حیوانات مزرعه‌ای جوان قابل استفاده بوده و سبب توسعه مناسب دستگاه گوارششان می‌گردد.

این ترکیب دارای بوی خوش‌آیندی برای حیوانات مزرعه‌ای بوده و بسیار شبیه پودر ماهی می‌باشد، با این تفاوت که مزیت‌های تغذیه‌ای فراتری نسبت به قیمتش دارد.

PL-68 شرکت اینتراکو، یک محصول افزودنی جدید به جیره‌های غذایی نمی‌باشد، بلکه این محصول منبع پروتئینی منشاء گرفته از منابع گیاهی خام با تامین بیش از چندین اسید آمینه ضروری می‌باشد، که کاربرد آن سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌گردد.

اسیدهای آمینه موجود در ساختار این محصول جزء اسیدهای آمینه محدودکننده برای حیوانات مزرعه‌ای می‌باشد که جیره‌های غذایی رایج تجاری را مصرف می‌نمایند.

محتوای پروتئین این محصول تغییرات بسیار جزئی را در محموله‌های مختلف نشان می‌دهد که بین حداقل ۷۲٪ الى ۷۸٪ متغییر می‌باشد.

بنابراین از نظر اقتصادی منبع بلقوه ای است که قابلیت جایگزین‌سازی با سایر منابع پروتئینی (پودر ماهی، پودر گوشت و استخوان، کنجاله سویا، کنجاله منداب، کنجاله آفتابگردان و ...) در جیره‌های غذایی بدون اثرات سوء بر عملکرد حیوانات می‌باشد.

بخش‌های دیگر مقاله:
مشخصات کیفی محصول PL-68
10 دلیل که چرا PL-68 نهاده تغذیه ای در تهیه خوارک حیوانات مزرعه ای است