آیا حیوانات خانگی کرونا را منتقل می‌کنند؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی از نگرانی‌های بشر پس از شیوع کرونا ویروس در سطح جهان این است که آیا حیوانات خانگی نیز به این ویروس مبتلا می‌شوند و آیا ممکن است بیماری را به انسان منتقل کنند؟

مسئله‌ای که باعث شده امروزه بسیاری از خانواده‌های بی‌مسئولیت حیوانات خانگی خود را رها کنند، در سطح شهر گربه‌ها و سگ‌های خانگی رها شده‌ی بسیاری مشاهده شده است در حالی‌که این حیوانات به‌خاطر نوع سبک زندگی قبلیشان، توانایی ادامه حیات در محیط بیرون از خانه را نداشته و دیر یا زود جان خود را ازدست خواهند داد.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت و سلامت (WHO)؛ تاکنون هیچ موردی از ابتلای حیوانات خانگی ازجمله گربه‌ها و سگ‌ها به این ویروس گزارش نشده است و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویروس COVID-19 توسط حیوانی گسترش داده شده باشد.

بنابر گفته‌ی همین سازمان؛ «کرونا ویروس» خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌هاست و برخی از گونه‌های آن در حیوانات رایج است، اما به‌ندرت به انسان منتقل می‌شوند. بطور مثال گونه‌ای از ویروس کرونا با نام سارس (SARS-CoV) گربه‌ها را درگیر می‌کند و نوعی دیگر با نام مرس (MERS-CoV) که از خوردن شیر شترهای جماز منتقل می‌شود. منابع حیوانی ویروس کرونای جدید COVID-19 هنوز تائید نشده است.

بهتر است برای مراقبت از سلامت خود هنگام مواجهه با حیوانات آزاد یا حیوانات حیات‌وحش از تماس مستقیم با آنها خودداری کرده و با سطوح زندگیشان نیز در تماس نباشید. باتوجه به اینکه عادات صحیح غذایی همیشه باید رعایت گردند، درحال حاضر بیشتر بر این مورد تاکید داریم که از مصرف گوشت‌های خام و نیم‌پز خودداری کنید همچنین شیر و دیگر محصولات حیوانی را از منابع مطمئن و بهداشتی تهیه کنید.

دکتر علیرضا باغستانی عضو انجمن دامپزشکی ایران درمورد احتمال ابتلا به کرونا ویروس بر اثر تماس با حیوانات خانگی و غیرخانگی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: امروزه ما در سطح شهر بنرها و تابلوهای زیادی را می‌بینیم که مردم را از تماس غیرحفاظت شده با حیوانات خانگی و غیرخانگی منع می‌کنند، باید بدانید که این موضوع اساس علمی دقیقی ندارد، با خود فکر کنید چگونه ممکن است حیوانی که همیشه در خانه زندگی می‌کند و با محیط بیرون هیچ ارتباطی ندارد، قبل از انسانی که از خانه خارج می‌شود به ویروس آلوده گردد؟ فقط در یک صورت احتمال ابتلای حیوان خانگی وجود دارد که آن هم آلوده شدن حیوان توسط صاحب خود است، در این حالت هم تماس حفاظت شده مفهوم چندانی نخواهد داشت. پس تنها اگر صاحب حیوان مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای حیوان نیز وجود دارد و همانطور که گفته شد هنوز موردی رسمی از ابتلای حیوانات خانگی گزارش نشده است.

بیشتر بدانیم:
نشانه‌های کرونا در دو سگ و یک گربه
ویروس کرونا در شترهای هرمزگان
کروناویروس و تاثیر آن بر صنعت طیور

ایشان در ادامه گفت: احتمال ابتلای حیوان خانگی به کرونا توسط صاحب حیوان وجود دارد، اما این ویروس باید در جایی وجود داشته باشد تا حیوان به آن مبتلا گردد، مسلماً خود حیوان به تنهایی تولیدکننده یا منبع این ویروس نمی‌باشد، بنابراین اگر در خانواده‌ای که حیوان خانگی دارند فردی به ویروس کرونای جدید دچار گردد ممکن است حیوان را هم درگیر کند اما برعکس این اتفاق در این ویروس و دیگر ویروس‌ها نیز به‌ندرت رخ می‌دهد زیرا حیوانات سیستم دفاعی بسیار قوی داشته و واکسن‌هایی که برای آنها تجویز شده تا حد زیادی این نوع ویروس را هم کنترل خواهد کرد.

دکتر علیرضا باغستانی در رابطه با علائم کرونا ویروس نوع جدید در حیوانات اظهار کرد: علائم این ویروس در حیوانات نیز می‌تواند تا حد زیادی مشابه انسان‌ها باشد، علائم تنفسی، آبریزش‌های غیرعادی چشم و بینی ممکن است از نشانه‌های این بیماری باشد. البته توجه کنید که در بیشتر حیوانات غیرخانگی به‌خاطر نداشتن سرپناه و تغذیه‌ای مناسب این علائم همیشه وجود داشته و نشانه‌ای از COVID-19 نیست، با این‌حال در شرایط فعلی پیشنهاد می‌کنیم از آوردن حیوانات آزاد و غیرخانگی که دارای این علائم هستند، به داخل منزل خودداری کنید و تنها به آنها غذارسانی کنید.

وی در ادامه افزود: اگر تشخیص داده شود که حیوانی به این ویروس مبتلا شده است، باید دقیقاً مثل انسان‌ها قرنطینه شود و تحت درمان آنتی‌بیوتیک قرار گیرد، البته تاکنون حیوانی مبتلا به کرونا گزارش نشده است و باتوجه به این‌که این ویروس نوظهور می‌باشد قطعاً اطلاعات کافی و جامع نبوده چراکه هنوز تحقیقاتی روی آن صورت نگرفته است.