شیوع بیماری تب سه روزه

به گزارش فارس،  سهراب عاقبتی در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع بیماری مشکوک تب سه روزه در شرق گیلان، اظهار کرد: عامل این بیماری ویروس است که توسط پشه یا مگس و از طریق باد منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه واگیری این بیماری می‌تواند 30 تا 100 درصد در دام‌ها باشد،‌ افزود: کاهش تولید شیر و اشتها پس از دوره تب در دام مبتلا ظاهر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان تلفات دامی ناشی از بیماری تب سه روزه را در حد یک درصد نامید و اذعان کرد: ‌این بیماری قابل درمان است و پس از سه روز تب آن کنترل می‌شود و جای هیچ نگرانی نیست.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامداران درباره بیماری تب سه روزه گفت: آنتی‌ بیوتیک این بیماری در کشور ما تولید می‌شود و از این نظر کمبود دارویی وجود ندارد.

عاقبتی بیماری تب سه روزه را قابل انتقال به انسان ندانست و تصریح کرد: از طریق دام مبتلا به بیماری سه روزه و استفاده از گوشت آن به انسان منتقل نمی‌شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان درباره شهرستان‌های مبتلا به بیماری تب سه روزه خاطرنشان کرد: تب سه روزه در آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود و سیاهکل شیوع یافته است.

وی یکی از بدی‌های این بیماری را انتقال کیلومترها از طریق باد ذکر کرد و یادآور شد:‌ برای نخستین‌بار این بیماری در گیلان شیوع یافته است.

این مسئول شدت بیماری تب سه روزه در برخی از شهرستان‌ها کم و یا زیاد عنوان کرد و افزود: برای درمان این بیماری امکانات لازم و داروها موجود است و دامداران از بابت آن نگران نباشند.

عاقبتی در ادامه به بیماری تب برفکی اشاره کرد و گفت:‌ برای پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی تزریق مکرر واکسن در زمان‌های مناسب تأثیرگذار است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه تب برفکی برخلاف دیگر بیماری‌ها واکسن‌های متفاوتی دارد، متذکر شد: تزریق یک نوع واکسن همواره نمی‌تواند جلوی ابتلا به بیماری را بگیرد و در واقع بیماری تب برفکی را می‌توان حداقل هفت نوع بیماری در نظر گرفت که نشانه‌های همه آنها یکی است اما واکسن‌های متفاوتی دارد.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل بیماری طب برفکی غیر از تزریق واکسن باید موارد بهداشتی را رعایت کرد، افزود:‌ دامداران می‌توانند از تردد بی‌مورد در دامداری خودداری کنند و لباس و کفش تمیز و ضدعفونی شده را مورد استفاده قرار دهند.

عاقبتی راههای انتقال بیماری تب برفکی را به روش مستقیم و غیرمستقیم از حیوانی به حیوان دیگر ذکر کرد و یادآور شد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش انتقال و انتشار این بیماری تماس دام آلوده با دام حساس است.

وی علائم بیماری تب برفکی در گاو و گوسفند را آب‌ریزش از دهان، تب،‌ خمودگی، بی‌اشتهای و... عنوان کرد و متذکر شد: این علائم ناشی از وجود تاول‌های دردناک در بافت پوششی لب‌ها، زبان‌، لثه‌ها و... است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با تأکید براینکه درمان خاصی برای بیماری تب برفکی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برای کمک به بهبود دام‌های بیمار باید شستشو و ضدعفونی ضایعات دهانی و بین انگشتان پا صورت گیرد و ویتامین و آنتی‌بیوتیک‌های عمومی و موضعی تجویز شود.


برچسب ها: