درمان عفونت های انگلی ازطریق متابولیسم کولین در سلول های گیاهی

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ متابولیسم کولین در سلول‌های گیاهی و برخی از انگل‌ها ممکن است منجر به درمان‌های جدید برای عفونت‌های انگلی و محصولات مقاوم‌تر شود.

به گزارش بخش بین‌الملل نشریه دنیای کشت و صنعت، یافته‌های محققان دانشگاه واشینگتن در سن لوییس نشان می‌دهد که این انگل‌ها ممکن است در توسعه درمان عفونت‌های انگلی، از جمله مالاریا، کمک کند. همچنین ممکن است به گیاه‌شناسان کمک کند تا روزی محصولات مقاوم‌تری تولید کنند.

کارگروه پژوهشی در شماره ۲۹ دسامبر مجله بایولوژیکال کمیستری منتشر شد.

کولین یک ماده مغذی ضروری است که مردم از مواد غذایی خاص مانند تخم‌مرغ، گوشت، سبزی برگی و آجیل به‌دست می‌آورند. بدن انسان کولین را به فسفوکولین (pCho) تبدیل و سپس در میان دیگر واحدهای پایه آن را تبدیل به فسفاتیدیل کولین (PtdCho) می‌کند که جزئی از غشای سلول است.

گیاهان نمی‌توانند مواد مغذی را از محیط به‌دست آورند، پس باید pCHo را از اول ترکیب کنند.

مسیر بیوشیمیایی که گیاهان برای ترکیب pCho استفاده می‌کنند در کرم‌های لوله‌ای و انگل مالاریا پلاسمودیوم نیز یافت می‌شود.

محققان می‌گویند؛ در گیاهان واکنش آنزیمی که pCho را تولید می‌کند، برای عملکرد عادی و برای پاسخ دادن به استرس ضروری است. pCho گیاهی به PtdCho تبدیل می‌شود و غشاهایی را ایجاد می‌کند که می‌توانند سختی خود را در پاسخ به تغییرات دما تنظیم کنند.

گیاه pCho همچنین به مولکول‌هایی تبدیل می‌شود که به گیاه کمک می‌کنند تا درصورت وجود نمک زیاد هم زنده بمانند. آنزیم‌هایی که pCho گیاهی را تولید می‌کنند، فسفواتانول آمین متیل ترانسفراز (PMTs) نامیده می‌شوند.

بیشتر بدانیم:
بتائین یا کولین از واقعیت تا خیال!

سون گولی، یک پژوهشگر فوق دکترا در دانشگاه واشینگتن در آزمایشگاه جوزف جز، سال‌ها علاقه‌مند به‌PMT ها در گیاهان و انگل‌ها بوده است. لی می‌گوید: «شناخت این آنزیم PMT، راه رسیدن به گیاهان مهندسی با تحمل استرس بهبود یافته و مواد مغذی افزایش یافته است.»

علاوه بر این، از آنجا که مسیر PMT کاتالیز شده در انگل یافت می‌شود. اما در مردم یافت نمی‌شود، تیم پژوهشی لی و جز، به دنبال بازدارنده‌های این آنزیم برای درمان بیماری‌های ناشی از این انگل هستند.

گزارش تحقیقاتی جدید توضیح می‌دهد که چگونه‌PMT های گیاه مدل رشادی گوش موشی، ویژگی‌های اصلی انگل PMT را با ساختار تقریبا یکسان در ناحیه فعال به اشتراک می‌گذارند.

با این حال، PMT گیاه تقریباً دوبرابر بزرگ‌تر از نمونه‌های انگلی و دارای بخش‌های بزرگی است که می‌تواند خود را برای انجام واکنش‌های شیمیایی متعدد دوباره تنظیم کند.

افزون بر این، سه نوع PMT موجود در گیاه - که به نظر می‌رسید عملکرد یکسانی داشته باشند ـ در واقع نقش‌های مختلفی را بسته به جایی که در گیاه یافت می‌شوند. خواهند داشت.

آزمایش‌های رشد گیاه نشان داد که یک نوع از PMT برای توسعه ریشه ها و تحمل نمک ضروری بود، در حالی که دو مورد دیگر بر روی ریشه تأثیری نداشته و درعوض به‌نظر می‌رسد در برگ‌ها یافت می‌شود.

در دراز مدت، این تصویر بزرگ از PMTs در ارگان‌های مختلف مسیرهای دقیقی به آنزیم‌های مهندسی با عملکردهای مختلف ارائه می‌دهند. لی گفت: «من این نوع داستان‌ها را دوست دارم، جایی که می‌توانم از ساختار اتمی به سطح فیزیولوژیکی نگاه کنم تا توضیح دهم که چرا این آنزیم‌ها اشکال مختلف دارند و چگونه کار می‌کنند.»