دلایل پزشکی که منجر به مدفوع خواری سگ می شود

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در این بخش دلایل پزشکی که منجر به خوردن مدفوع توسط سگ می‌شود، را بررسی می‌کنیم.

کمبود آنزیم

پیش ازینکه سگ‌ها اهلی شوند غذای آنها وابسته به شکار یا پوشش گیاهی محل زندگی آنها بوده است، هنگامی که سگ طعمه‌ای را بطور کامل می‌خورد این شامل خوردن دستگاه گوارش هم می‌شود که به‌طور طبیعی آنزیم‌های گوارشی موردنیاز را تأمین می‌کند. اما متاسفانه امروزه سگ‌ها از غذاهایی کاملاً فرآوری شده تغذیه می‌کنند.

آنزیم‌های هضم‌کننده کمک می‌کنند که غذای خورده شده به‌صورت کامل جذب بدن شده و کمبود آن باعث می‌شود که غذاها هضم نشده دفع شوند. بدن سگ به‌تنهایی قادر به تأمین این آنزیم می‌باشد اما گاهی کافی نیست بنابراین باید رژیم غذایی را به‌گونه‌ای درنظر بگیرید که این آنزیم‌ها نیز در آن قرار داشته باشند.

با اطمینان ازینکه غذای خورده شده به‌درستی هضم و جذب می‌شود حیوان را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها دور می‌کنید.

نارسائی اگزوکرین لوزالمعده (EPI)

EPI یک بیماری ژنتیکی است که برخی از سگ‌های جوان با آن دست‌و پنجه نرم می‌کنند، اما علائم آن با گذشت زمان نمایان می‌شود. همچنین با عنوان نارسائی لوزالمعده نیز شناخته می‌شود.

سگ‌های مبتلا به EPI قادر به تولید برخی آنزیم‌های موردنیاز در لوزالمعده خود نیستند. حیوانات بیمار باید آنزیم‌ها را به‌صورت مکمل غذایی دریافت کرده وگرنه ازآنجایی که توان هضم درست غذا را ندارند؛ ممکن است بخاطر کمبود مواد مغذی، احساس گرسنگی شدید داشته باشند.

علائم EPI شامل این موارد است: کاهش وزن، اسهال و خوردن مدفوع

انگل‌ها

انگل‌های روده نیز به غذا احتیاج دارند، اگر سگتان کرم داشته باشد مجبور است مواد مغذی را که دریافت می‌کند با کرم‌ها تقسیم کند و این باعث می‌شود که با بزرگ‌تر شدن کرم‌ها غذای کمتری نصیب خودش شود.

بیشتر بدانیم:
انگل در سگ و راه‌های مبارزه با آن
دیابت بی‌مزه مرکزی در سگ
با تغذیه مناسب سگ آشنا شوید

شرایطی که باعث افزایش اشتها شود

برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و مشکلات تیروئید احساس گرسنگی به سگ می‌دهند، حتی اگر واقعا گرسنه نباشد. استروئیدها سگ شما را بسیار حریص و گرسنه کرده و اورا مجبور به خوردن مدفوع می‌کند، البته صادقانه بگوییم که سگ‌ها برای خوردن مدفوع نیاز به فشار زیادی هم ندارند.

مشکلات دیگر

ممکن است سگ کمبود اسید هیدرولیک داشته باشد، که بر اثر رژیم غذای ناسالم یا پیری بروز می‌کند. اسید هیدرولیک موجود در بدن برای تجزیه پروتئین‌ها استفاده می‌شود. با کمبود آن حیوان قادر به هضم غذا نخواهد بود و تنها آنرا دفع می‌کند. به‌دنبال فقدان مواد مغذی، جستجو برای خوردن هر چیزی شروع می‌شود.

طبق گفته محققین کمبود مواد معدنی نیز می‌تواند رفتار مدفوع‌خواری را در سگ به‌دنبال داشته باشد.

سوء جذب

هر شرایطی که منجر به جذب نامناسب مواد مغذی گردد، می‌تواند به مدفوع‌خواری منجر شود. حیوان ممکن است در تلاش برای برگرداندن مواد مغذی به خوردن مدفوع خود روی آورده و حتی ممکن است خوردن مدفوع حیوان دیگری برای او لذت‌بخش‌تر باشد.

بسیار مهم است که بدانید سراغ مدفوع چه حیوانی می‌رود، زیرا ممکن است نشان‌دهنده وجود کمبود و بیماری در آن حیوان دیگر نیز باشد.

غذای ناکافی

مطمئن شوید رژیم غذایی مناسبی برای سگ خود درنظر گرفته‌اید، اگر رژیم غذای کامل و تازه‌ای را برای او مشخص کرده‌اید و او همچنان وزن کم می‌کند، به او غذای بیشتری بدهید.

برنامه غذایی منظمی داشته و آنرا دنبال کنید، سگ گرسنه از هر منبع غذایی برای سیر کردن خود استفاده می‌کند که ممکن است خوشایند شما نباشد.