پلمپ کلینیک های دامپزشکی تهران

به گزارش «سرویس دامپزشکی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از ایسنا؛ بیشتر از یک ماه پیش برخی از مناطق شهرداری تهران کلینیک‌های دامپزشکی را تعطیل و پلمب کرده‌اند. این اقدام نارضایتی و نگرانی بسیار زیادی دربین فعالان عرصه دامپزشکی و مراجعان آنها داشته است، دامپزشکان بر این باورند که پلمب این مراکز که تمام تلاششان برای ارتقای بهداشت جامعه است، درنهایت به ضرر شهروندان و کل جامعه خواهد بود، علاوه براینکه در شرایط حساس کنونی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و احتمال بروز بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد نیاز بیشتری به فعالیت منظم کلینیک‌های دامپزشکی احساس می‌شود.

عدم تعامل میان شهرداری و سازمان دامپزشکی، خلاءهای قانونی، ابهام در وضعیت چگونگی فعالیت دامپزشکی‌ها در واحدهای مستقل و یا واحدهای مسکونی و حضور در شهرها دلایل متعددی است که برای این موضوع مطرح شده است اما هنوز به‌درستی مشخص و معلوم نیست که چرا این مراکز تعطیل شده‌اند. کلینیک‌هایی که زیرنظر سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی درحال فعالیتند نباید بدون هماهنگی پلمب شوند.

در حکیم مهر دلیل این اقدام خلا قانونی درخصوص فعالیت مراکز دامپزشکی در شهرها عنوان شده است. در سال‌های گذشته فعالیت کلینیک‌های دامپزشکی در شهرها مجاز نبود اما امروزه با توجه به نگهداری حیوانات خانگی نگهداری، حضور آنها در مناطق شهری نیز  ضرورت دارد اما هنوز قانونی در این رابطه وجود ندارد و بااینکه کلینیک‌های دامپزشکی از سازمان دامپزشکی مجوز و پروانه کسب برای فعالیت دارند اما شهرداری تهران اجازه فعالیت به آنها نمی دهد.

بیشتر بدانیم:
گزارش یک دامپزشک از شرایط اجتماعی و اقتصادی در دوران کورونا

البته در چند روز گذشته نیز بعضی از مسئولان در شهرداری و مجلس نیز خواستار توقف این عملیات شدند و احمدعلی کیخا_ رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان دامپزشکی اظهار نمود که" با اینکه چندین جلسه در این کمیسیون برگزار شده و تصمیماتی جهت ساماندهی این امور نیز اتخاذ شده است اما به‌نظر می‌رسد شهرداری همچنان مایل است به دور از توجه ویژه به مسائل علمی و تخصصی و منافع عمومی تصمیمات یک‌جانبه گرفته و اقدام کند. شایسته است آن سازمان در راستای ماموریت‌ها و تکالیف قانونی خود در تعامل با شهرداری محترم اقدام به حل این مسئله نموده و یا با تهیه و ارسال گزارش توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی از طریق وزارت کشور یا هیات محترم دولت به این موضوع پایان داده شود. بجا و درست نیست این موضوع که می‌تواند از طریق تحلیل‌های کارشناسی و علمی و همچنین در جلسات تخصصی رفع گردد اینهمه باعث نگرانی بخشی از فعالین اقتصادی جامعه و درگیر کردن مسئولین قوای مختلف شود.

در همین رابطه علیرضا رفیعی پور _ رئیس سازمان دامپزشکی کشور از ورود تشکل‌های دامپزشکی به این موضوع خبر داد و گفت: دیدارهایی نیز با معاون شهردار انجام شده است. برخی از مسئولان در شهرداری نیز معتقدند که تعطیلی و پلمپ مراکز دامپزشکی در شرایط کرونایی و بیماری‌های مشترک بین دام وانسان، درست نیست و نباید انجام شود.

ایشان اضافه کرد: درخواست داده‌ایم تا با شهردار تهران ملاقاتی داشته باشیم که به‌زودی محقق خواهد شد و بسیار پیگیر این موضوع هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار نمود: این احتمال داده می‌شد که شاید این اقدام به‌دنبال پرداخت نشدن عوارض یا فعالیت کلینیک‌ها در عرصه‌های شهری باشد، اما مشخص شد که همه آنها کاملاً در چارچوب قوانین دامپزشکی مشغول فعالیت هستند.

وی در انتها با اشاره به اینکه در حال حاضر بعضی از کلینیک‌های پلمب شده رفع پلمب شده و در حال فعالیت می‌باشند، عنوان کرد: شهرداری تهران، سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی و سمن‌های دامپزشکی باید با یکدیگر گفت وگویی موثر داشتع باشند تا اگر مشکلی قانونی هم وجود دارد ازطریق مراکز مربوطه پیگیری گردد.