بیماری‌های ویروسی نوظهور خرگوش‌ها و جوندگان

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ویروس‌های نوظهور ویروس‌هایی هستند که یا به‌تازگی در اجتماع ظاهر شده‌اند و یا به‌سرعت با افزایش موارد مبتلا به بیماری درحال گسترش هستند. منابع شناسایی شده ویروس‌های نوظهور معمولاً حیوانات یا انسان‌ها هستند.

دو ویروس درحال ظهور در حیوانات اگزوتیک (حیوانات خاصی که متعلق به حیات‌وحش بوده اما بعنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شوند) عبارتند از:

«بیماری هموراژیک ویروسی» در خرگوش‌ها و «هانتا ویروس» در جوندگان، که دلایل بروز تب خونریزی‌دهنده و سندروم‌های کلیوی در انسان هستند.

«بیماری هموراژیک ویروسی» بسیار عفونی بوده و تعداد زیادی خرگوش را در اروپا و چین ازبین برده است. این بیماری جایگزین «میکسوماتوز» شده و امروزه به‌عنوان مهم‌ترین بیماری ویروسی در خرگوش‌ها شناخته می‌شود.

بیشتر بدانیم:
بیماری‌های رایج در خرگوش
بیماری های قابل انتقال از خرگوش
میکسوماتوز (Myxomatosis) در خرگوش‌های خانگی

بسیاری از جوندگان جهان میزبان «هانتا ویروس» هستند و این بیماری یکی از بیماری‌ها مشترکی بین انسان و حیوانات است. ویروس هانتا در جوندگان عامل سندروم ریوی هانتا ویروسی در انسان است که در 18 ایالت حداقل 36 نفر را به کام مرگ کشانده است.

تغییر در محیط های طبیعی که معمولاً ناشی از فعالیت‌های انسانی است، هم انسان و هم حیوانات را در معرض ابتلا به ویروس‌های غیرقابل دسترس یا میزبان‌های طبیعی قرار می‌دهد. افزایش جایجایی گسترده خرگوش‌ها در سطح جهان و افزایش تماس با جوندگان اگزوتیک که ناقل هانتاویروس هستند، از تغییراتی است که باعث ظهور بیماری‌های نوظهور شده است.

دامپزشکان هنگام برخورد با حیوانات اگزوتیک باید احتمال وجود این عفونت‌ها را بدهند و در مواجهه با آنها با علائم بالینی، روش‌های پیشگیری و درمان، آشنایی کامل داشته باشند.


منبع: sciencedirect

ترجمه: مهسا احمدزاده