ویروس کرونا در شترهای هرمزگان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از ایرنا، مدیرکل دامپزشکی هرمزگان به‌دنبال انتشار خبرهایی درفضای مجازی مبنی بر مبتلا شدن شترهای هرمزگان بویژه جاسک به ویروس کرونا اعلام کرد: این موضوع درحال بررسی است.

روز یکشنبه دکتر محمد جانباز درگفت وگو با ایرنا گفت: درحال حاضر نمونه‌برداری اولیه از شترها انجام و به آزمایشگاه فرستاده شده است که بعد از بررسی دقیق، نتیجه قطعی آن اعلام خواهد شد.

وی اظهار نمود: گرچه باید آگاه باشیم که ویروس کرونا در شتر متفاوت از کرونا ویروس در چین می‌باشد.

 بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، گونه‌ای از کرونا ویروس که از سال ۲۰۱۲ در شترهای خاورمیانه ایجاد بیماری‌ای کرد که به‌نام «مرس» شناخته می‌شد و این ویروس از آن سال (۲۰۱۲) تاکنون شناسایی شده است.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در رابطه با این موضوع، پس از دریافت نامه‌ای مربوط به وجود کرونا در شترهای شهرستان جاسک اظهار کرد: ویروس موجود در شترهای هرمزگان از سال‌ها پیش وجود داشته و هیچ ربطی به کروناویروس موجود درچین ندارد.

کیانوش جهانپور گفت: ویروس‌های نهفته دراین شترها عامل مرس و سارس بوده وممکن است تنها  در حیوانات ایجاد بیماری کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در همین رابطه گفت: ویروسی که این روزها در چین درحال گسترش و انتقال بین انسان‌هاست، ناشی از ویروس کرونای نوول ۲۰۱۹ یا کروناویروس جدیدی است که با ویروسی که قبل‌ترها در شتر دیده شده، متفاوت است.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: این تیپ از ویروس که شترها را مبتلا می‌کند چندین سال است که در خاورمیانه وجود دارد و ویروس جدیدی محسوب نمی‌شود.

همچنین بیان کرد: کروناویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌‎ها بوده که انواع و اقسام متفاوتی دارند، بعضی از آن‌ها در دام یا انسان و برخی دیگر به‌صورت مشترک بین دام و انسان قابلیت بیماری‌زایی دارند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز اظهار نمود که از سال‌ها پیش بعضی از انواع خانواده کروناویروس باعث ایجاد بیماری مرس و یا سارس در انسان‌ها و حیوانات می‌شد.

در دسامبر ۲۰۱۹ چندین مورد عفونت شدید تنفسی در شهر «ووهان» چین گزارش شد. همان ابتدا براساس بررسی و مشاهدات این نتیجه حاصل شد که برخی از بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را داشته‌اند. این بازار فوراً در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی محل به‌طور کامل انجام شد.

پس از گذشت مدتی و رد تشخیص آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزای پرندگان، آدنوویروس، کرونا ویروس سارس، کرونا ویروس مرس و دیگر عامل‌های بیماری‌زا، در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ روشن شد که ویروسی جدید عامل بیماری است و ۱۵ مورد از ۵۹ بیمار بستری شده و نگرانی بسیاری را رقم زد.

ویروس جدید کرونا ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با عامل سارس داشته و در زیرگونه Sarbecovirus قرار می‌گیرد. درحال حاضر این ویروس موقتاً ۲۰۱۹-nCoV نامگذاری شده است تا اطلاعات بیشتری از آن به‌دست آید.

در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ اولین مورد مرگ ناشی از این ویروس در چین اعلام شد و گزارش موارد مثبت دیگری نیز از کشورهای مختلف و انتقال فردبه فرد به کادر درمانی نیز شرایط را پیچیده‌تر و خطرناک‌تر کرد.

اکنون با گسترش این ویروس به ۲۶ کشور دنیا، سازمان بهداشت جهانی، در ارتباط با کرونا ویروس وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است و این به معنای خطرناک بودن شیوع این بیماری می‌باشد.