ماهی شیشه‌ای

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی گلاس‌فیش یا ماهی شیشه‌ای (Glassfish) عضوی از خانواده Chandidae یا Ambassidae می‌باشد که شامل همه ماهیانی است که دارای بدنی شفاف هستند. آنها بومی آسیا به‌خصوص پاکستان، هند، نپال، بنگلادش، میانمار و تایلند بوده و تا ابعاد ۹-۸ سانتی‌متر رشد می‌کنند.

بدن ماهی بسیار کوچک است و نقاطی سیاه و قرمز بر روی فلس‌ها دیده می‌شود. نخاع ماهی در میان بدنش قابل مشاهده است. این گونه از ماهیان به آرامی در آب‌ها، چشمه‌های تمیز، کانال‌ها، استخرها و در شالیزارها شنا می‌کنند. آنها شناگرهای ماهری در سطح میانی آکواریم‌ها هستند و در اسارت در صورت فراهم نمودن شرایط مناسب آب، در سلامت کامل زندگی خواهند کرد.

ماهی شیشه‌ای رنگ شده

کیفیت پایدار آب، درجه حرارت و سطوح PH از شرایط زیستی مناسب برای این ماهی است. دمای آب بین ۳۰ – ۲۶ درجه و PH 8/6 و ۷ مناسب است. برخی از گونه‌های گلاس‌فیش در آب‌های لب‌شور نیز زندگی می‌کنند.

ماهیان اهلی زندگی جمعی و گروهی را ترجیح می‌دهند. اگر محل زندگی به اندازه کافی بزرگ نباشد، تمایل زیادی به گاز گرفتن باله‌های سایر ماهیان دارند. در زیستگاه طبیعی زندگیشان گوشتخوار هستند و ازهمین‌رو در آکواریوم نیز به غذای گوشتی علاقه‌مندند.

تکثیر ماهی شیشه‌ای

با وجود اینکه گلاس‌فیش‌های وحشی تقریباً دارای بدنی شفاف هستند اما معمولاً به‌منظور تجارت، مواد رنگی غیرسمی برای ایجاد رنگ‌های نئون درخشان به ماهی تزریق می‌کنند که دوام این رنگ‌ها حدود ۴-۳ ماه است. رنگ کردن باعث استرس ماهی شده و آنرا به بیماری مستعد می‌کند، همچنین تزریقات منجر به تلفات شدید در ماهی‌ها می‌شود. بررسی اخیر در کشور انگلستان نشان می‌دهد که بالغ بر ۴۰% از ماهیان شیشه‌ای رنگی به ویروس لنفوسیت‌ها معروف به قارچ‌های پنبه‌ای دچار می‌شوند.

گلاس‌ماهیان با تتراها، بارب‌ها، راس بوراس، ماهی رنگین‌کمان، live bearers، گورامی و کت‌فیش سازگاری دارند. بیماری رایج در آنها پوسیدگی باله‌ها و آلودگی پوستی می‌باشد. ۴ گونه از این ماهیان شامل : Chanda ranga ،C lala ،C nama & C baculis  بیشتر برای تجارت استفاده می‌شوند.

گلاس ماهی

گونه Chanda ranga معرف به گلاس‌فیش هندی یا گلاس perch هندی بدنی از پهلو فشرده دارد که گاهی اوقات دارای اشکال تخم‌مرغی است. پیشانی ماهی برجسته، پشت ماهی کمانی شکل، و ۲ باله مجزا همچنین یک باله بلند مخرجی دارد. بدن شفاف ماهی در بازتاب نور به رنگ کهربایی مایل به سبز رنگین‌کمانی دیده می‌شود. باله‌ها نیز شفاف می‌باشند. رنگ بدنشان بستگی به محل زندگی ماهی دارد. زیر شرایط نورهای فرابنفش یا در آکواریوم‌های مدرن دارای لایه‌های تاریک با بهترین رنگ قابل مشاهده هستند. حداکثر اندازه رشد ۹ سانتی‌متر است. شرایط PH بین ۵/۸ – ۷ و دمای بین ۳۰- ۲۸ برای آنها مناسب بوده و اضافه کردن ۵/۱ – ۱ % نمک به آب ایده‌آل است. نرها دارای رنگ زرد بیشتری بوده و در فصل تخم‌ریزی، رنگ آبی رنگین‌کمانی در حاشیه باله‌های پشتی به‌چشم می‌خورد.

گلاس ماهی Chanda ranga یا گلاس perch هندی

C lala معروف به گلاس‌فیش هندی در نواحی خلیج و در دهانه رودخانه‌های کشور هند، تایلند و میانمار زندگی می‌کنند. ماده‌ها برخلاف نرها دارای رنگ آبی در حاشیه باله‌های پشتی و مخرجی نیستند. این گونه از ماهی‌ها در دنیای وحش در گروه‌های بزرگ دیده زندگی می‌کنند و به‌همین خاطر پیشنهاد می‌شود به‌صورت گروهی در آکواریوم نگهداری شوند. آنها نیازمند شرایطی با سختی متوسط آب با PH بیش از خنثی (۵/۷ – ۲/۷) و دمای آب بین ۲۶ – ۲۴ درجه (۲۵ درجه ایده آل است) هستند. آنها غذای زنده را به غذاهای پولکی و پلت ترجیح می‌دهند. این ماهی در آکواریوم حاوی گیاهان آبی به‌خاطر شرایط مناسب آب، تکثیر پیدا می‌کنند.

C lala گلاس‌فیش هندی

C nama معروف به glass-perchlet دراز یا گلاس‌فیش هندی، بومی خلیج دهانه رودخانه‌ها در شبه قاره هند است. در بازار، بیشتر گونه‌های این ماهی را با رنگ‌های فلورسنت رنگ می‌کنند. سختی متوسط آب با PH کمی بیش از خنثی برای آنها مناسب می‌باشد. دمای مناسب آب بین ۲۸ – ۲۶ درجه است اما در هر صورت آنها در با محیط‌های سردتر یا گرم‌تر بخوبی سازگار می‌شوند. به علت لب‌شور بودن این گونه، آب با شوری پایین برای آنها ایده‌آل است. باله‌های جنس نر کمی بلندتر و دارای رنگ‌های روشن‌تری می‌باشند. تکثیر این نوع ماهی در شرایط اسارت نیز امکان‌پذیر است.

ماهی شیشه ای glass perchlet

C baculis با عنوان گلاس‌فیش Burmese کوچک‌ترین اندازه را در بین گلاس‌فیش‌ها داراست. ماهیانی صلح‌جو و خجالتی بوده و فضاهای آفتابی را ترجیح می‌دهند. کمی شوری آب با PH 7 و دمای ۲۷-۲۴ درجه برای آنها مناسب می‌باشد. آنها شناگرهای سطوح میانی آب و گوشتخوار هستند. تغذیه با غذاهای پولکی برای آنها مشکل است. حداکثر ابعاد آنها پس از رشد کامل ۴ سانتی‌متر می‌باشد.

گلاس فیش C baculis

منبع: mahieman