گوسفند نژاد لینکلن

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند نژاد لینکلن (Lincoln Sheep) که با نام لینکلن پشم‌بلند نیز شناخته می‌شود؛ نژادی دومنظوره بوده که از انگلستان سرچشمه گرفته است. بزرگ‌جثه‌ترین نژاد گوسفند انگلستان است که به‌منظور تولید سنگین‌ترین، بلندترین و درخشان‌ترین پشم گوسفند دنیا پرورش داده می‌شود. امروزه این نژاد در بسیاری از کشورهای جهان یافت می‌شود، که برای بهبود کیفیت پشم و جثه به کشورهای دیگر صادر شده است.

پشم بسیار باکیفیت گوسفند لینکلن تقاضای زیادی از سمت صنایع بافندگی، ریسندگی و بسیاری از دیگر صنایع دستی دارد. اما تعداد بسیار کمی از این نژاد در انگلستان موجود است و جزو نژادهای درمعرض خطر انقراض محسوب می‌شود. کمتر از 1500 میش پرورش داده شده لینکلن در انگلستان ثبت شده است.

گوسفند لینکلن نژادی بسیار قدیمی است و گفته می‌شود که گوسفندان لینکلن امروزی ترکیبی از نژادهای لستر (Leicester) و گوسفندهای درشت‌جثه‌ی بومی لینکن‌شایر (Lincolnshire) هستند. نخستین بار در اواخر قرن 18 میلادی به ایالات متحده وارد شد اما محبوبیت زیادی پیدا نکرد، اهمیت گوسفند لینکلن در کانادا بیشتر از ایالات متحده است. امروزه این نژاد بهترین گزینه برای تلاقی‌ها بوده و تعداد کمی از آنها در استرالیا، اروپا، ایرلند، نیوزیلند، برزیل، کانادا و چندین کشور آمریکای جنوبی باقی مانده است.

خصوصیات ظاهری گوسفند نژاد لینکلن

خصوصیات ظاهری گوسفند نژاد لینکلن

گوسفند لینکلن از جثه‌ای بزرگ برخوردار است و نوع بدن بلوکی و پر دارد، احتمالاً بزرگترین نژاد گوسفند در جهان هستند. رنگ پشم آنها ممکن است کاملاً سفید بوده یا رگه‌هایی از مشکی، خاکستری و نقره‌ای داشته باشد.

پشم گوسفند لینکلن شامل دسته‌های درشت و سنگینی است که در انتهای پشم حالت فرخوردگی دارد. لاشه‌ی این نژاد بزرگ، استخوانی و عضلانی دارد. سری بزرگ‌تر نسبت به دیگر نژادهای پشم‌بلند دارند. معمولاً از میش و قوچ این نژاد برای تلاقی‌ها استفاده می‌شود.

متوسط وزن بدن قوچ‌های این نژاد 110 تا 160 کیلوگرم است و وزن میش‌های بالغ از 91 تا 113 کیلوگرم می‌باشد. پشم تولیدی آن ۴/۵ تا ۲/۷ کیلوگرم است.

پشم گوسفند لینکلن

مصارف

گوسفندان لینکلن دام‌هایی دومنظوره هستند و برای تولید پشم و گوشت پرورش داده می‌شوند، اما پشم آنها به‌طور خاصی موردتوجه می‌باشد.

مشخصات گوسفند لینکلن

با اینکه این نژاد از گوسفند بسیار تنومند است اما خلق وخویی مطیع دارد. ازنظر قدرت تولیدمثل متوسط می‌باشند چراکه میش‌های این نژاد بسیار خوش‌خوراک بوده و گاهی دچار اضافه‌وزن می‌شوند، ازهمین‌رو باروری کمتری نسبت به دیگر نژادها (که قابلیت کمتری برای چاق شدن دارند) دارند. گوسفندان لینکلن بسیار پرخور بوده و مقدار زیادی علوفه و خوراک مصرف می‌کنند. با شرایط سرد و خشک سازگار هستند و دربرابر بیماری لنگش مقاوم‌اند.

درصد بره‌زایی این نژاد حدود 150% است و باتوجه به جثه‌ی تنومند حیوان بالغ بره‌ها اندازه‌ای کوچک‌تر داشته و تجربه نشان داده که میش‌ها مشکلات کمتری در زایمان دارند. زمانی گوشت گوسفند لینکلن معروف بود اما امروزه ازنظر تولید پشمی باکیفیت شناخته شده است.

بره گوسفند لینکلن

نام نژاد گوسفند لینکلن Lincoln
هدف پرورش پشم و گوشت
نکات ویژه حیواناتی سرسخت و نیومند هستند،
ازنظر خلق وخوی مطیع‌اند،
باروری متوسطی دارند، خوش‌خوراک هستند،
از مراتع مرغوب یا غذای خشک نهایت استفاده را می‎برند،
سازگار با شرایط سرد و خشک،
در برابر لنگش مقاوم هستند،
درصد بره‌زایی 150،
بره‌ها کوچک‌‌اند و میش‌ها کمتر دچار مشکلات زایمان می‌شوند
ابعاد بزرگ
وزن متوسط وزن قوچ بالغ 110 تا 160 کیلوگرم
و متوسط وزن میش بالغ بین 91 تا 113 کیلوگرم
شاخ ندارد
مقاومت اقلیمی همه‌ی اقلیم‌ها
رنگ سفید و گاهی رنگی
گستردگی متداول
منشا انگلستان

گوسفند لینکلن

منبع: roysfarm

ترجمه: مهسا احمدزاده