ضدعفونی کردن بند ناف دام

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ عفونت بند ناف از شایع‌ترین دلایل بیماری در دام‌ها در بدو تولد و تلف شدن آنهاست. سالانه بره‌ها، بزغاله‌ها و گوساله‌های تازه متولد شده زیادی به‌خاطر عدم ضدعفونی کردن به‌موقع بند ناف دچار انواع آلودگی‌های باکتریایی و عفونت بند ناف شده که به عفونت‌های کبدی و نخاعی و در نهایت مرگ دام منجر می‌شود.

بنابراین ضدعفونی کردن بند ناف در بدو تولد دام‌ها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بروز عفونت‌های مختلف، تضعیف سیتم ایمنی بدن و بیماری‌های گوناگون در آینده خواهد داشت.

یک هفته پس از تولد بند ناف خشک می‌شود اما تا پیش از آن تماس بند ناف با هرگونه محیط یا ماده آلوده‌ای می‌تواند منجر به عفونی شدن بدن دام گردد. این مساله مخصوصاً در دامداری‌هایی که وضعیت بهداشت مناسب ندارند بیشتر اتفاق می‌افتد.

بعد از تولد هرکدام از قسمت‌های بند ناف که با آلودگی تماس داشته باشد دچار تورم شده و این عارضه ممکن است موجب تورم ناف، تورم سیاهرگ یا سرخرگ نافی و یا مجرای اورکوس شود.

دلایل عفونت بند ناف دام

باکتری‌های مختلفی می‌توانند بند ناف را عفونی کنند و امکان دارد که بعضی از آنها وارد جریان خون شده و بدین طریق به بخش‌های حساس بدن مانند مفاصل پرده‌های مغز، چشم، گوش، ریه و آبشامه قلب آسیب برسانند.

بیشتر بدانیم:
تنطورید
عفونت بند ناف گوساله
مراقبت از بره و بزغاله نوزاد

چگونگی ضدعفونی کردن بند ناف دام

برای ضدعفونی کردن بد ناف دام تازه متولد شده اغلب از ضدعفونی‌کننده‌های شیمیایی مثل الکل و ترکیبات بتادین و تنتور استفاده می‌شود. برای این کار باید همه‌ی قسمت‌های بند ناف را در محلول‌های ضدعفونی غوطه‌ور کرد.

برای اطمینان یافتن از ضدعفونی شدن تمام بخش‌های بند ناف بهتر است ظرف حاوی ماده ضد‌عفونی‌کننده را بر روی شکم نوزاد قرار داده و بگذاریم کمی در آن محل باقی بماند.

بهترین ماده برای ضدعفونی کردن بند ناف «تنتور ید» است که حاوی دو ماده ضدعفونی‌کننده ید و الکل می‌باشد. الکل موجود در این ماده خشک شدن بند ناف را سرعت می‌بخشد.

پیشنهاد می‌شود در روز دوم پس از تولد نیز بند ناف را مجدداً ضدعفونی کنید. ماده ضدعفونی‌کننده بند ناف آماده را می‌توان از داروخانه‌های دامپزشکی تهیه کرد. این مواد دارای بروشور راهنما بوده و می‌توان مطابق با این بروشور کار ضدعفونی را انجام دهید.

درمان عفونی شدن بند ناف دام

درصورتی‌که عفونت بند ناف به‌موقع تشخیص داده شود قابل درمان است. البته به شرطی این عفونت درمان می‌شود که هنوز دملی شکل نشده باشد. برای درمان عفونت بند ناف باید دوز مناسبی از داروها تجویز گرددد و با گذراندن کامل دوره درمان، از گسترش عفونت جلوگیری شود.

منبع: دام قایم