سن واقعی سگ نسبت به سن انسان

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بعنوان یک دامپزشک اغلب از من سوال می‌شود که سگ من درمقایسه با عمر انسان چقدر سن دارد؟ وقتی سن سگ بالا رفته و پیر می‌شود دانستن این مسئله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سن سگ‌ها باتوجه به چندین عامل تخمین زده می‌شود که نژاد (یا اندازه سگ) مهم‌ترین آنهاست. سگ‌های بزرگ زودتر از سگ‌های کوچک بالغ شده و پیر می‌شوند. دقیقاً مانند انسان‌ها فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر روی پیری تاثیر بگذارند مانند: وزن بدن، سلامت عمومی، قرار گرفتن در معرض سموم یا عوامل پرخطر، رژیم غذایی و استعداد ژنتیکی.

دسته‌بندی یا تغییرات سنی زمانی رخ می‌دهد که سگ دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته و بالغ شده و هنگامی که حیوان پیر می‌شود.

بیشتر بدانیم:
محاسبه سن سگ‌ها برچه پایه‌ایست؟
راه‌های کاهش درد در سگ سالخورده

دسته‌بندی دوران سنی در سگ‌ها

- نوزادی: فقط چند هفته است، سگ‌ها حدوداً از 6-8 هفتگی دوران نوزادی خواهند داشت.

- کودکی: در سگ‌هایی که از نژادهای کوچک هستند تقریباً از 2 تا 4 ماهگی ادامه خواهد داشت و برای سگ‌های نژاد بزرگ این دوران 2-9 ماهگی خواهد بود.

- نوجوانی: این سن نیز نسبت به نژادهای مختلف متفاوت خواهد بود. در نژادهای کوچک 4-9 ماهگی و در نژادهای بزرگ معمولاً از 9 تا 18 ماهگی متغیر است.

- بزرگسالی: برای نژادهای کوچک از 9 تا 12 ماهگی شروع می‌شود و برای نژادهای بزرگ از 18 تا 24 ماهگی است.

- سالمندی: سنین سالمندی در سگ‌های بزرگ از 7 سالگی شروع شده و در سگ‌های کوچک از 11-12 سالگی می‌باشد.

به‌طور مثال: یک سگ گریت دین 9 ساله که جزو نژادهای بزرگ سگ می‌باشد؛ سگی سالمند محسوب می‌شود، درحالی که یک سگ چی‌هوا هوا که از نژادهای کوچک است در سن 12-14 سالگی سگی مسن است و باید از نظر سلامت و رژیم غذایی مناسب سالمندان بهره‌مند شود.

نمودار زیر به تبدیل سن بیولوژیکی سگ‌های شما به سن انسان کمک خواهد کرد.

معادل‌سازی سن سگ نسبت به سن انسان

منبع: petsbest - ترجمه: مهسا احمدزاده


برچسب ها: