منع مصرف مرکبات برای مرغ مینا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مرغ مینا پرنده‌ای است که هر تغذیه و میوه‌ای را که در اختیارش بگذارید، می‌خورد. این حس شکمو بودن میناها همیشه باعث بروز مشکلاتی در او می‌شود. بنابراین باید شما که صاحب و نگهدارنده پرنده هستید بسیار مراقب تغذیه مرغ مینا بوده و تعادل را در رژیم غذایی‌اش کاملاً رعایت کنید. 

در این نوشته می‌پردازیم به معرفی برخی میوه‌ها که برای تغذیه مرغ مینا خطرناک هستند.

چرا مرغ مینا نباید مرکبات بخورد؟

با اینکه مرکبات بخاطر داشتن ویتامین‌های زیاد دارای اهمیت تغذیه‌ای بالایی است، اما نباید برای هر گونه پرنده یا حیوانی از آن استفاده کرد. مرغ‌های مینا به‌دلیل ساختار بدنی‌شان حساس‌تر از دیگر گونه‌های پرندگان هستند.

طبق تحقیقات به عمل آمده توسط موسسات تحقیقی برتر جهان، مشخص شده است که مرغان مینا بیشتر از سایر جانوران قابلیت جذب سریع آهن را دارند. درست است که آهن برای بدن بسیار مفید است اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند تاثیرات منفی بر روی بدن مخصوصاً کبد پرنده گذاشته و باعث ایجاد عوارض ناشی از جذب بیش ازحد آهن و مرگ پرنده گردد. بنابراین باید این نکته را به خاطر بسپارید که در تغذیه مرغ مینا باید بسیار دقت کنید.

بیشتر بدانیم:
غذای مناسب مرغ مینا
مرغ مینا
نکاتی مهم در مورد نگهداری از مرغ مینا

حال بدانیم که چرا مرکبات باید از جیره غذایی مرغ مینا حذف گردد؟ منع مصرف مرکبات بخاطر وجود آهن در آن نیست بلکه دلیل اصلی ویتامین C موجود در مرکبات است. ویتامین C محرک و عامل جذب سریع آهن است که باعث می‌شود کمترین مقدار آهن در تغذیه مرغ مینا به سرعت جذب شده و تکرار همین عامل در طول یک ماه می‌تواند لطمات زیادی را به پرنده وارد کند. بیشتر گزارشات از مرگ‌های ناگهانی در مرغ‌های مینا متأثر از تغذیه غلط و مصرف آهن زیاد است. پس سعی کنید از دادن هرگونه مرکباتی چون لیمو، پرتغال، نارنگی، گریپ فروت و تمامی مرکبات هم‌رده در این سطح جداً پرهیز نمایید.

منبع: سایت 6019