فواید و دلایل مصرف سفیده تخم‌مرغ برای پرندگان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی از خوراکی که همه نگهدارنده‌های پرندگان بارها درمورد آن شنیده‌اند، تخم‌مرغ آب‍‌پز است و باتوجه به گفته‌ها و تجربه دیگران در ماه به دفعات تخم‌مرغ آب‌پز را در اختیار پرنده دلبندشان می‌گذارند. اما باید گفت که طبق تحقیقات، باید دقت زیادی را در مورد مصرف تخم‌مرغ به کار برد و با دقت و برنامه منظم وصحیح پرندگان را با تخم‌مرغ آب‌پز تغذیه کرد. داشتن آگاهی و دانش کافی در نوع تغذیه درست به حفظ و سلامت و شادابی پرندگان کمک بسزایی خواهد کرد.

دلایل استفاده از سفیده تخم‌مرغ برای خوراک پرنده

پرندگان آزاد در طبیعت همیشه در حال جنب و جوش و پرواز هستند وبه همین دلیل نیاز زیادی به پروتئین برای سوخت‌و ساز بدن خود دارند. با اینکه که جیره غذایی پرندگان بیشتر دانه و میوه‌ها می‌باشد اما برای اینکه هر پرواز آنها کالری و انرژی زیادی را می‌طلبد باید تغذیه‌شان غنی از پروتیئن باشد، از این‌رو پرندگان پروتئین مورد نیاز خود را از خوردن حشرات و تخم دیگر پرندگان به دست می‌آورند. (گرچه باید گفت حشرات خاصیت‌ها و فواید دیگری نیز برای پرنده دارند)

پروتئین یکی از ارکان حیاتی در تغذیه همه پرندگان و حیوانات بوده و نباید نادیده گرفته شود و باید همیشه مقداری تغذیه پروتئینی در اختیار پرندگان قرار گیرد. اما بخاطر زندگی شهری و صنعتی و دور بودن پرندگان زینتی از طبیعت آزاد و زمان‌بر بودن ودر برخی موارد غیرقابل صید بودن حشرات برای نگهدارنده آنها باید منبع دیگری برای تأمین پروتئین یافت. با علم ومستندات دیده شده در طبیعت آزاد که پرندگان از تخم دیگر پرندگان نیز برای جذب پروتئین تغذیه می‌کنند به این نتیجه رسیدیم که تخم‌مرغ می‌تواند جایگزین خوبی برای حشرات باشد.

اما باید گفت در تغذیه پرنده با تخم‌مرغ باید جانب احتیاط را مدنظر داشت و نباید در این امر زیاده‌روی نمود چراکه زیاده‌روی در مصرف تخم‌مرغ می‌تواند باعث به وجود آمدن عوارض جبران‌ناپذیری گردد.

بیشتر بدانیم:
مصرف شن در غذای برای پرندگان زینتی ممنوع
مدفوع خواری در عروس هلندی و طوطی
غذای مناسب مرغ مینا

چگونه به پرنده تخم‌مرغ دهیم

تخم‌مرغ بخاطر سهولت در تهیه و همچنین بخاطر پروتئین بالای خود می‌تواند گزینه خوبی برای تغذیه تمامی انواع پرندگان زینتی باشد اما باید با احتیاط و به مقدار معینی در اختیار پرنده قرار گیرد، تا عوارض و بیماری‌های دیگری را در پرنده ایجاد نکند. در زیر به نکات مهم و مقدار مجاز مصرف تخم‌مرغ در خوراک پرندگان می‌پردازیم:

• از تخم‌مرغ تازه استفاده کنید.

• قبل از آب‌پز کردن آن پوست روی تخم‌مرغ را با آب بشویید و سپس آن را بپزید.

• هرگز از تخم‌مرغ معیوب، شکسته و ترک‌دار برای تغذیه پرندگان استفاده نکنید.

• تخم‌مرغ را موقع آب‌پز کردن مستقیم درون ظرف آب و بدون هیچ پوششی محافظی مثل کیسه نایلونی قرار دهید.

• حتماً تخم‌مرغ مصرفی پرندگان را به مدت 20 تا 25 دقیقه بجوشانید و پس از پخت آن را از ظرف خارج کرده و بگذارید تا با دمای محیط خنک شود. نکته: هیچوقت برای سریع خنک شدن تخم‌مرغ آن را زیر آب سرد قرار ندهید که این امر باعث فعل و انفعالاتی شیمیایی و سمی می‌گردد و برای پرای پرندگان خطرناک است.

• قبل از پوست کندن تخم‌مرغ دست‌های خود را تمیز بشویید تا باعث انتقال عوامل بیماری‌زا به پرنده نشوید.

• ازدادن زرده تخم‌مرغ حتی به مقدار کم و ناچیز به پرنده کاملاً پرهیز کنید زیرا باعث ایجاد بیماری کبدی، کلیوی و گوارشی در پرنده می‌شود.

• تنها قسمت قابل تغذیه تخم‌مرغ برای پرندگان سفیده آن است که باید ریز خرد شده و به اندازه کم باشد. حداکثر مقدار مجاز استفاده از سفیده تخم‌مرغ به اندازه یک بند انگشت شصت دست و هفته‌ای 2 بار است.

• در صورتی که محیط نگهداری پرنده زیاد گرم نباشد، پس از تغذیه پرنده اضافات سفیده تخم‌مرغ را بعد از1 ساعت خارج نموده و کفی قفس پرنده را چه قبل از تغذیه و چه بعد از تغذیه با آب تمیز بشویید.

• تغذیه‌ی تخم‌مرغ را همیشه صبح یا ظهر در اختیار پرندگان بگذارید تا قبل از خواب شبانه بتوانند آن را هضم کنند. از دادن تغذیه تخم‌مرغ در ساعت پایانی شب ودر موقع خواب پرندگان جداً پرهیز نمایید، خوراکی که برای هشم نیاز زیادی به زمان دارند یکی از عمده عوامل ایجاد مشکل گوارشی و تنفسی در پرنده گان است و طبق گزارشات به دست آمده یکی ازعلت‌های مرگ‌های ناگهانی پرندگان در طول شب همین امر است.

• در کنار تغذیه پرندگان با تخم‌مرغ مقداری سبزی‌جات تازه یا میوه نیز در اختیار او قرار دهید.

• برای تغذیه پرنده با تخم‌مرغ حتماً از ظرف غذای مخصوص و باکیفیت خوب استفاده کنید و پس از هر بار تغذیه پرنده ظرف را برای دفعه بعد تمیز بشویید و آن را در کیسه نایلونی تمیز قرار دهید.

• برای تغذیه جوجه‌ی پرندگان نیز فقط از سفیده تخم‌مرغ استفاده نمایید و بهتر است آن‌را با مقدارکمی هویج یا سیب رنده شده، مخلوط کنید. مقدار مصرف در دوران جوجه‌کشی و پروار کردن جوجه‌ها بر حسب مقدار تغذیه آنها می‌باشد وروزی2 بار کافی است.

منبع: سایت 6019