هرگز به پرندگان شیر ندهید

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در برخی مقالات آمده است که استفاده از لبنیات مخصوصا تلیت (ترید) شیر و نان را برای درمان بیماری قناری و همچنین دیگر پرندگان بیمار، با تایید و تمجید بسیار توصیه می‌کنند، همیشه برای ما جای تعجب دارد که پرندگان که ذاتاً شیر تولید نکرده و حتی نمی‌دانند شیر چیست، چطور از این خوراک شیر و نان تغذیه می‌کنند؟

باید خندید به سهل‌انگاری کسانی که این موارد را تجویز می‌کنند و برای افرادی که در درمان پرنده‌هایشان وا مانده‌اند جای افسوس دارد؛ از آنجایی که تیم تحقیقاتی 6019 هرگز برایش باورپذیر نبوده و این تجویز و امثال این روش برای درمان پرنده را هیچ‌گاه استفاده نکرده و توصیه هم نمی‌کند، بر آن شد تا دلایل خود را برای رد این نظرات منتشر کند.

هرگز به قناری و پرندگان شیر ندهید

همگی می‌دانیم که پرندگان دانه‌خوار هستند و پستانداران گیاه‌خوار و گوشت‌خوار. پرندگان تخم می‌گذارند و پستان‌داران بچه بدنیا می‌آروند هر کدامشان برحسب نوع ذاتی بچه‌هایشان را به سبک طبیعی خود تغذیه می‌کنند. بچه پستانداران از شیر آنها مصرف کرده و پرندگان هم که دانه‌خوار هستند، جوجه‌ها را با دانه‌های هضم و له شده در چینه‌دانشان تغذیه می‌کنند؛ پس روشن شد که پرندگان قابلیت شیر دادن را هرگز نداشته‌اند و نخواهند داشت. حال برویم سر نکته اصلی که چرا نباید به پرندگان شیر بدیم.

پرندگان مانند همه حیوانات برای هضم غذا دارای سیستم گوارشی خاص خود هستند و این موضوع برای همه کاملاً مشهود می‌باشد، و فراموش نکنید در پرندگان این سیستم گوارش با پستانداران کاملاً فرق دارد به‌طوری که فرآیند هضم در مرحله شکستن و هضم شدن انجام می‌شود که آن هم بخاطر نداشتن دندان برای آسیاب کردن غذا می‌باشد. حال این سیستم هضم غذا فقط قادر به هضم چیزهای معدودی خلاصه می‌شود که شامل دانه میوه‌ها و سبزیجات است.

هضم شیر برای پرندگان بخاطر دارا بودن لاکتوز کاملاً سخت و بسیار ناراحت‌کننده است و پرنده بخاطر سیستم بدنی خود هرگز نمی‌تواند شیر را هضم کند وهمین هضم نشدن پرنده را دچار عارضه‌هایی خطرناک‌تر از بیماری می‌کند و پرنده را تا حد مرگ پیش می‌برد. شاید دیده باشید که در بعضی از انسان‌ها نیز هضم لاکتوز شیر سخت بوده و آنها رادچار سوء هاضمه مزمن و درد در ناحیه معده خواهد کرد.

بیشتر بدانیم:
نشانه‌های بیماری در پرنده
روش‌های کاهش استرس در پرندگان زینتی
تکنیک‌های تعیین جنسیت در پرندگان

پس اگر پرنده دلبند خود را دوست دارید از دادن شیر به او کاملاً پرهیز کنید و هرگونه تجویزی که در آن لبنیات دارد را باور نکنید، تیم تحقیقاتی 6019 با تحقیق مستمر گروهی داخلی و مطالعات و گفتگو با 20سایت برتر اروپایی و بین‌الملی این مسئله را با شما به اشتراک می‌گذارد که پرندگان قادر به هضم شیر نیستند و برایشان کاملاً ضرر داشته و حتی در بدن پرنده تولید سم می‌کند .

لازم به گفتن است که استفاده از لبنیات حیوانی برای پرندگان کاملاً مضر است اما می‌توانید از شیرهای گیاهی بدون چربی استفاده کنید، مانند شیر سویا که کاملاً گیاهی است یا پنیر توفو بی‌نمک که آن هم از شیر سویا تهیه می‌شود. البته بازهم توصیه می‌شود که از دادن هرگونه شیر خودداری کنید ولی حداقل می‌توان باور داشت که مصرف شیرهای گیاهی خطرات کمتری دارد.

استفاده از دانه‌های جوانه‌زده مثل گندم هم همان فواید شیر را داشته و می‌توانید با خیساندن گندم و جوانه زدن 1 روزه آن پرنده خود را تغذیه و تقویت کنید.

از همه شما عزیزان و دوستداران طبیعت خواهش می‌کنیم در نوع تغذیه پرندگان با تجویزهایی که نه عقلانی و نه اصولی هستند اختلال ایجاد نکنید تا خدایی نکرده برای پرنده دلبندتان اتفاق بدی پیش نیاید.

منبع: سایت 6019