قرقاول نژاد سبز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قرقاول نژاد سبز (Green Pheasant) با نام علمی (Phasianusversicolor) بومی کشور ژاپن است از این‌رو با نام قرقاول سبز ژاپنی نیز شناخته می‌شود، این قرقاول، پرنده ملی کشور ژاپن محسوب می‌شود. این نژاد با نام قرقاول سبز کانادایی نیز شهرت دارند.

پراکندگی

قرقاول سبز بومی کشور ژاپن است و جمعیت زیادی در زیستگاه اصلی خود، در میان بوته‌زارها، کشتزارها دارا می‌باشد، این ماکیان در نزدیکی روستاها و شهرهای کوچک به‌وفور یافت می‌شوند، همچنین دسته‌هایی از قرقاول سبز در جزایر هاوایی متعلق به کشور آمریکا راهاسازی شده‌اند و به صورت وحشی زندگی می‌کنند.

قرقاول سبز ژاپنی

خصوصیات ظاهری قرقاول سبز ژاپنی

قرقاول سبز کانادایی سه زیر گونه به نام‌های قرقاول سبز آرام، قرقاول سبز شمالی و قرقاوول سبز جنوبی دارد.

از نظر ظاهری پرنده نر با ظاهری پوشیده شده از پرهای مایل به سبز، کمر و کتف پوشیده شده از لکه‌های موجی شکل به رنگ قهوه‌ای و سبز و پشت به رنگ سبز روشن و پرهای سینه به رنگ سبز تیره بوده و پرهای نواحی گردن به رنگ بنفش می‌باشد. در نواحی اطراف چشم دارای لکه‌ای به رنگ سرخ است و دم به رنگ سبز ارغوانی می‌باشد.

پرنده ماده نسبت به جنس نر کوچک‌تر بوده و پرهای آن از رنگ‌آمیزی کمتری برخوردار است و رنگی خاکستری با لکه‌های موجی شکل به رنگ تیره می‌باشد.

سن بلوغ

سن بلوغ حدود اواخر یک سالگی می‌باشد.

خصوصیات ظاهری قرقاول سبز ژاپنی

زاد و ولد قرقاول سبز کانادایی

تولیدمثل در قرقاول سبز در محیط طبیعی و یا زیستگاه اصلی‌اش در فصول گرم سال و در اواخر فروردین آغاز می‌گردد. همچنین در اسارت و محیط بسته در صورت شرایط مناسب در تمامی فصول امکان تولیدمثل وجود خواهد داشت.

تعداد تخمگذاری

تعداد تخم‌های گذاشته شده در یک سال در حدود ۶۰ ال ۹۰ تخم می‌باشد.

زاد و ولد قرقاول سبز کانادایی

زمان در آمدن جوجه‌ها از تخم

جوجه‌ها حدود ۲۳ الی ۲۵ روز بعد از خوابیدن پرنده ماده بر روی تخم‌ها از تخم درمی‌آیند.

محل نگهداری قرقاول سبز

برای نگهداری از یک جفت قرقاول سبز نیاز به فضایی سرپوشیده و محصور به مساحت حداعقل ۱۰ مترمربع می‌باشد و باید بستری از مواد طبیعی مانند شن و ماسه، خاک دستی، پوشال چوب، کاه و کلش و یا علوفه خشک فراهم کرد، چراکه بستر مناسب مانع و عایق در برابر نفوظ رطوبت و سرما است.

تغذیه

قرقاول‌های سبز را می‌توان با انواع دانه غلات، پلیت قرقاول، دانه پارس، کنسانتره و دان مرغداری به همراه سبزیجات تازه تغذیه کرد.

محل نگهداری قرقاول سبز

گردآوری و تنظیم: پرنده جنگل