قرقاول نژاد گردن حلقه‌ای

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قرقاول نژاد گردن حلقه‌ای (رینگ نک / Ring necked Pheas) با نام علمی (Phasianuscolchicustorquatus) از کهن‌ترین نژادهای قرقاول می‌باشد. این نژاد قرقاول، به نام‌های قرقاول معمولی و قرقاول آمریکایی نیز معروف است. تفاوت این نژاد قرقاول با قرقاول اصیل ایرانی در وجود طوق گردنی به رنگ سفید می‌باشد، و به‌همین علت است که آنرا گردن حلقه‌ای می‌خوانند.

قرقاول گردن حلقه‌ای شامل ۳ زیرگونه با نام‌های قرقاول گردن حلقه‌ای تونگینزی، قرقاول گردن حلقه‌ای تایوانی و قرقاول گردن حلقه‌ای چینی است.

مشخصات ظاهری قرقاول نژاد گردن حلقه‌ای

قرقاول‌های گردن حلقه‌ای از اصلی‌ترین و اصیل‌ترین نژادهای قرقاول محسوب می‌شوند. آنها بومی مناطق جنگلی و کوهستانی شرق اروپا و کشور ترکیه هستند.

به دلیل حفاظت خوب و مناسب قرن‌هاست که قرقاول گردن حلقه‌ای، در زیستگاه طبیعی خود به‌خصوص کشور ترکیه به زندگی طبیعی خود ادامه می‌دهد و از جمعیت خوبی برخوردار می‌باشد، همچنین تعداد زیادی از قرقاول‌های گردن حلقه‌ای برای مصارف خوراکی به صورت صنعتی پرورش داده می‌شوند، مخصوصاً در کشورهای توسعه یافته. از این رو از پرشمارترین، رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نژادهای قرقاول است، از همین‌رو به آنها قرقاول معمولی نیز گفته می‌شود.

 قرقاول آمریکایی

مشخصات ظاهری قرقاول نژاد گردن حلقه‌ای

پرهای بدن جنس نر قرقاول گردن حلقه‌ای به رنگ قهوه‌ای و طلایی بوده همراه با لکه‌هایی به رنگ سیاه و گردنی مایل به بنفش می‌باشد. وجه تمایز این نژاد با نژادهای دیگر قرقاول وجود همان طوق سفید رنگ دور گردنش است. اطراف چشم‌ها و گوشواره‌ها سرخ رنگ است. جنس ماده از نر کوچک‌تر بوده و پرهای ماده نسبت به نوع نر از تنوع رنگ و جلای کمتری برخوردار است و اغلب به رنگ خاکی همراه با لکه‌های قهوه‌ای دیده می‌شود.

تاریخچه: لینه سال سال ۱۷۵۸ میلادی.

قرقاول معمولی

محل نگهداری قرقاول گردن حلقه‌ای

هرچه فضایی که برای نگهداری از قرقاول‌ها درنظر گرفته‌اید، وسیع‌تر باشد برای حفظ سلامت، فعالیت زیستی و زاد و ولد آنها بهتر است، به‌طورکلی برای نگهداری یک جفت قرقاول گردن حلقه‌ای به فضایی با حداقل طول و عرض ۱۰ مترمربع نیاز خواهید بود.

باید در لانه قرقاول‌ها از پوشش و بستر مناسب استفاده کرد تا عایق رطوبت و سرما بوده و برای حفظ سلامت پای این ماکیان مناسب باشد. جنس بستر می‌تواند از موادی شامل: کاه و کلش، خاک دستی، شن و ماسه، علوفه، سبوس و… باشد.

نکته مهم:

در صورتی که فضای محل نگهداری کوچک باشد حتماً باید ارتفاع محل آنرا در حدود ۱/۵ متر درنظر بگیرید تا پرنده هنگام با دیواره‌ها برخورد نکرده و باعث بروز آسیب‌دیدگی و شکستگی نشود.

محل نگهداری قرقاول گردن حلقه‌ای

تغذیه 

این ماکیان در زیستگاه طبیعی از موادی چون: سبزیجات و میوه‌ها، دانه یاهان و حشرات تغذیه می‌کند، در اسارت هم می‌توان از موادی مانند: دانه صنعتی ماکیان (ذرت خورد شده و…) پلیت‌های آماده قرقاول، کنسانتره، دانه غلات، دانه پارس و سبزیجات تازه برای تغذیه آنها استفاده کرد.

سن بلوغ:

یک سالگی است.

تولیدمثل قرقاول گردن حلقه‌ای

در زیستگاه طبیعی و فضای باز با شروع بهار جفت‌یابی می‌کنند، در اسارت و فضای بسته با شرایط زیستی مناسب نیز در تمام طول سال امکان زاد و ولد وجود دارد.

تعداد تخم‌گذاری در طول سال ۶۰ الی ۹۰ تخم است.

جوجه‌ها حدود ۲۴ روز پس از خوابیدن جنس ماده بر روی تخم‌ها، سر از تخم درمی‌آورند.

تولیدمثل قرقاول گردن حلقه‌ای

گردآوری و تنظیم: پرنده جنگل