ترس از پله در سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ترس از پله نوعی فوبیاست و در سگهایی که از تولگی با پله روبرو نشده‌اند، نمود پیدا می‌کند. خوشبختانه شما می‌توانید به سگتان کمک کنید تا به ترسش غلبه کند و با اعتماد به نفس از پله‌ها بالا و پایین برود. برای برطرف کردن این ترس باید روش‌هایی را بکار گیرید که در این نوشته به آنها می‌پردازیم.

مشکلات پزشکی

قبل از آنکه به دنبال مشکلات رفتاری که منجر به ترس سگتان از پله شده است بروید، با دامپزشکتان صحبت کنید. ممکن است ترس از پله در سگتان ریشه در یک مشکل فیزیکی داشته باشد. ممکن است علتی که دوست ندارد از پله بالا و پایین برود، این است که درد (از انواع آرتریت یا آسیب دیدگی) دارد. قبل از اینکه هرگونه آموزشی در خصوص بالا و پایین رفتن از پله به سگتان بدهید، از دامپزشکتان بخواهید او را معاینه کند.

علل ترس سگ از بالا و پایین رفتن از پله

علت اصلی به وجود آمدن این ترس در سگ‌ها، این است که از ابتدای زندگی‌شان با پله در ارتباط نبوده‌اند. اگر در یک خانه یک طبقه زندگی می‌کنید ممکن است تا مدت‌ها توله سگتان اصلا با هیچ پله‌ای روبرو نشود. حتی ممکن است شما برای ماندن سگتان در یک اتاق مشخص، از رفتن او بر روی پله‌ها جلوگیری کرده باشید.

در برخی موارد ممکن است این ترس به خاطر یک تجربه دردناک به وجود آمده باشد. برای مثال سگی که از پله‌های بالایی به زمین می‌افتد ممکن است فوبیای بالا رفتن از پله پیدا کند.

بیشتر بدانیم:
آرام کردن سگ مضطرب در دامپزشکی
نحوه صحیح نوازش سگ‌ها
آموزش سگ برای دستشویی کردن

فوبیای پله در سگ

غلبه بر ترس بالا و پایین رفتن از پله در سگ

در اغلب موارد غلبه برترس از پله در سگ آسان است. نکات زیر می‌تواند در حل این مسئله به شما کمک کند:

پله‌ها را تمیز کنید. مطمئن شوید که چیزی بر روی پله وجود ندارد که احتمال داشته باشد سگتان بر روی آن برود یا زمین بخورد. یکه خوردن در حین این تمرینات می‌تواند منجر به شکست در آموزشات شما شود.

حواس سگ ترسیده‌تان را پرت کنید. به جای اینکه به سگتان فشار بیاورید که از پله‌ها بالا و پایین برود می‌توانید این کار را با ترفند انجام دهید. با دست‌هایتان به آرامی روی پایتان بزنید و با سگتان با صدایی ملایم و خوشحال حرف بزنید و به او توجه نشان دهید. در همان حال که با او حرف می‌زنید یک پله بالا بروید سپس به پایین بیایید. مقداری از تشویقی مورد علاقه سگتان را روی پله‌های مختلف قرار دهید. دفعه بعد چند پله بیشتر بالا بروید. درفوبیا‌های خفیف، ممکن است سگتان حتی تا چند پله دنبالتان کند بدون اینکه حتی متوجه شود. برای عادت دادن سگتان به بالا و پایین رفتن از پله‌ها باید او را بسیار تشویق کنید و مقداری تشویقی به او بدهید. در هر بار با نوازش و حوصله مقداری بیشتر سگ را پیش ببرید.

قدم به قدم پیش بروید. یک راه پله کامل برای سگ شما ممکن است بیش از حد سخت باشد. اما احتمال اینکه با یک پله کنار بیاید بیشتر است. مقداری تشویقی در مقابل بینی او تکان دهید و آن را به گونه‌ای حرکت دهید تا برای گرفتنش یک پله پایین بیاید. از تقویت مثبت زیادی استفاده کنید. زمانی‌که به پایین آمدن از یک پله عادت کرد دوباره او را بالا ببرید و با نشان دادن تشویقی این بار تعداد بیشتری پله پایین بیایید. در این روش درمان، باید بتوانید سگتان را کاملاً تدریجی با پله آشنا کنید.

برای عادت دادن سگ به بالا رفتن از پله نیز همان مراحل بالا را باید طی کنید. زمانی‌که در پایین پله‌ها ایستاده است به او تشویقی بدهید. مقداری تشویقی روی پله اول قرار دهید. زمانی‌که مشاهده کردید احساس راحتی می‌کند تشویقی را بر روی پله‌ی بعدی قرار دهید. به تدریج پیش بروید تا سگتان از پله‌ها برای گرفتن تشویقی بالا بیاید. در مدت زمان کوتاهی سگتان در بالا و پایین رفتن از پله‌ها حرفه‌ای می‌شود.

به خاطر داشته باشید که باید با سگتان با صبر و حوصله برخورد کنید. بسته به سطح ترس آن‌ها ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا با پله‌ها احساس راحتی کند. جلسات تمرین را کوتاه و شاد برگزار کنید. اگر سگ شما خسته، ناامید یا مضطرب است، زمان آن رسیده است که جلسه آموزش را متوقف کنید. همیشه سعی داشته باشید که زمانی‌که همه چیز مثبت و خوب است جلسه آموزش را به پایان برسانید. اگر متوجه شدید که فوبیای سگ شما ازپله آنقدر شدید است که نمی‌توانید بر آن غلبه کنید با یک مربی سگ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از راهنمایی‌ها و توصیه‌های دامپزشک خود استفاده نمایید یا از او بخواهید متخصصی در این زمینه به شما پیشنهاد دهد.

منبع: petmagz