مراحل آموزش دستشویی رفتن به خرگوش

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرگوشها به‌راحتی دستشویی کردن در جای مشخص را یاد می‌گیرند، اگرچه نیازمند به صرف زمان و حوصله برای صاحب آن است. به‌طور طبیعی خرگوش‌ها یک یا دو فضا را برای دستشویی کردن انتخاب می‌کنند، بهتر است که ظرف خاک را در این محل قرار دهید.

هیچ لذتی خوشایندتر از این نیست که خرگوش شما در جایی که به او آموزش داده‌اید دستشویی کند. مدت زمان یادگیری خرگوش به سه عامل سن خرگوش، عقیم شدن و این که از چه تعدادی خرگوش در خانه نگهداری می کنید، بستگی دارد. در ادامه این مطلب به روش آموزش دستشویی رفتن به خرگوش‌های جوان و بالغ خواهیم پرداخت.

یادگیری محل دستشویی توسط خرگوش‌ها

خرگوش‌هایی که بسیار جوان باشند فراموش کار هستند (مانند نوزاد انسان). خرگوش‌های بالغ عقیم نشده (چه نر و چه ماده) همه جا ادرار کرده و برخی خرگوش‌ها برای تعیین فلمرو، مدفوع‌های خود به جا می گذارند.

در صورتی که خرگوش شما 6 الی 8 هفته سن داشته باشد، باید خود را برای بروز برخی حوادث آماده سازید. بر طبق تحقیقات انجام شده خرگوش‌های جوان‌تر نسبت به خرگوش‌هایی با سن بالاتر نیاز به تکرار بیشتر برای یادگیری خواهند داشت.

شروع آموزش خرگوش برای دستشویی رفتن

برای شروع آموزش ابتدا باید دقت داشته باشید که خرگوش شما از کدامین گوشه از قفس برای دستشویی کردن استفاده می‌کند. سپس جعبه مخصوص دستشویی کردن را در آن گوشه قرار بدهید. چنانچه به خرگوش خود اجازه می‌دهید از قفس خارج گردد؛ حتما باید در اتاق از جعبه دستشویی استفاده نمایید. هنگامی که خرگوش خارج از قفس می باشد، هر پنج دقیقه یک بار او را درون جعبه دستشویی بگذارید. اگر مشاهده کردید که خرگوش پشتش را بالا برده و دم خود را بالا می‌گیرد و در جای مخصوص دستشویی کردن نمی‌باشد، سریعاً او را بلند کرده و در جای مخصوص قرار بدهید. شما باید هر لحظه آمادگی داشته باشید، زیرا خرگوش‌های جوان چیزی‌هایی که سریعاً آموزش می‌بینند را فراموش می‌کنند.

آموزش ادرار کردن در جعبه مخصوص بسیار آسان‌تر از مدفوع کردن در آن می‌باشد. خرگوش‌ها گاه برای تعیین قلمرو در جاهای مختلف خانه مدفوع خواهند کرد، با این حال می‌توانند یاد بگیرند که بخش اعظم این مدفوع‌ها را در داخل جعبه بریزند. خرگوش‌ها در طبیعت نیز دارای جای مخصوص دستشویی کردن می‌باشند، تنها چیزی که خرگوش خانگی شما نیاز دارد این است که یاد بگیرد جعبه همان جای مخصوص دستشویی کردن می‌باشد. اغلب خرگوش‌ها این موضوع را یاد می‌گیرند اما چنانچه با مشکل مواجه می‌شوید، مدفوع او را جمع کنید و در جعبه مخصوص بریزید.

برای مدت کوتاهی امکان دارد شما فکر کنید که خرگوشتان به‌طور کامل آموزش دیده و یاد گرفته است، اما چنانچه به سن 5 الی 7 ماهگی و بلوغ کامل رسید، عادات ناپسند قبلی او بازمی‌گردند و به شخصیت جدیدی تبدیل می‌گردد. چنانچه حیوان عقیم نشده باشد، روی وسایل ادرار خواهد می‌کند (البته این به دلیل بلوغ جنسی حیوان می‌باشد و اگر داخل رژیم سبزیجاتی در برخی خرگوش‌ها کاهو نیز بگنجانید امکان دارد برای شما نتیجه‌بخش باشد). بنابراین لزوم عقیم‌سازی حیوان در این مرحله حائز اهمیت می‌باشد.

دستشویی‌هایی مخصوص خرگوش‌ها وجود دارند که بر روی آنها صفحه‌ای توری قرار دارد و برای حیوانات مناسبت‌تر می‌باشند، به این دلیل که ادرار به بدن و پای حیوان نمی‌خورد و پوستش را نمی‌سوزانند.

بیشتر بدانیم:
آشنایی با دوران فحلی در خرگوش‌های نر و ماده
خرگوش‌ها را حمام خشک کنید
خوراکی‌های ممنوعه برای خرگوش‌ها

آموزش دستشویی رفتن به خرگوش بالغ

روند آموزش دستشویی رفتن به خرگوش بالغ که عقیم شده باشد مانند خرگوش جوان انجام می‌شود. به خرگوش خود جعبه‌های مخصوص دستشویی کردن را نشان داده و اطمینان حاصل کنید که جعبه‌ها را در گوشه‌هایی که او تمایل دارد قرار داده‌اید. نخستین دقایقی که به او اجازه خروج از قفسش را می‌دهید، او را زیر نظر داشته باشید. اگر او دمش را برای ادرار کردن بالا می‌برد و در هر جایی به غیر از جای مخصوص دستشویی بود، او را برداشته و درون جعبه مخصوص دستشویی کردن قرار بدهید و پس از پایان کار او را تشویق نمایید. هنگامی که خرگوش خودش استفاده از آن را فرا گرفت، باید همواره جعبه تمیز نگه داشته شود تا حیوان تمایل به استفاده کردن از آن را داشته باشد. نکته دیگر فراهم کردن چندین جعبه و گذاشتن آن در جا‌های مختلف می‌باشد.

چنانچه چندین خرگوش دارید، آموزش دستشویی رفتن به خرگوش در جای خاص می‌تواند دشوارتر گردد. خرگوش‌های بیشتر به معنای مدفوع کردن‌های بیشتر برای نشانه‌گذاری قلمرو می‌باشد. حتی خرگوشی که استفاده کردن از جعبه مخصوص دستشویی کردن را یاد گرفته باشد امکان دارد با ورود خرگوش جدید، در جای دیگری و به خصوص در کنار قفس او، دستشویی نماید. این رفتار تا حد زیادی می‌تواند با معرفی درست و صحیح عضو جدید حل گردد.

سکوترو

همچنین می‌توانید برای خرگوش‌ها از سکوتروپ (cecotroph) به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید. سکوتروپ‌ها (به شکل مدفوع نرمی است) بخش حیاتی از جیره غذایی خرگوش‌ها می‌باشند که از روده کور حیوان تولید می‌گردند و خرگوش‌ها مستقیماً آن را از مقعد خود استفاده می‌کنند. اگرچه این امر برای ما انسان‌ها غیرمعمول و غیرعادی می‌باشد، اما این سیستم به آن‌ها در جذب بهتر مواد سلولزی در گیاهان که هضم آن‌ها دشوار می‌باشد، کمک می‌کند.

برای اینکه خرگوش شما قادر باشد بیشتر مواد ارزشمند را از رژیم غذایی خود دریافت کند، باید بتواند مقدار کافی از سکوتروپ‌هایی که توسط بدن خودش تولید می‌گردد را بخورد. به هیچ‌عنوان او را از این کار باز ندارید. او تفاوت بین مدفوع و مواد ارزشمند غذایی را دانسته و می‌داند از چه چیزی باید استفاده کند، در صورتی که او را از خوردن آن بازدارید در مدت کوتاهی تلف می‌گردد. خرگوش‌ها به‌طور معمول شب هنگام اقدام به این کار می‌کنند.

منبع: آسان طب