خرگوش‌ها را حمام خشک کنید

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرگوش‌ها حیوانات بسیار تمیزی هستند. آن‌ها حس زیبا بودن و تمیزی را دوست دارند و همیشه زمانی را به تمیز کردن خود اختصاص می‌دهند. معمولاً نیازی به حمام بردن یک خرگوش نیست؛ اما گاهی راهی وجود ندارد و شما مجبورید که خرگوش خود را بشویید و مطمئناً خرگوشتان از این تصمیم اصلاً خوشحال نخواهد شد؛ مثلاً اگر خرگوشی دارید و موهای او کثیف شده است، تنها برس کردن موهای او کافی نیست و شما باید موهای خرگوش خود را تمیز کنید. حال این سؤال پیش می‌آید که اگر خرگوش، حمام کردن را دوست نداشته باشد باید چه کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که در چنین مواقعی باید خرگوش را به حمام خشک برد؛ اما چگونه می‌توان خرگوش را به صورت خشک حمام کرد؟ ما در ادامه این مطلب به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

بچه خرگوش‌ها را هرگز نباید حمام خیس برد؛ و حمام خشک بهترین راه برای تمیز کردن آن‌ها است. همچنین اگر خرگوشتان بزرگ‌سال و بالغ است و دوست ندارد که با آب خیس شود، بهترین گزینه برای او هم حمام خشک است.

شامپوهای خشک مخصوص خرگوش که به صورت پودری هستند، از ابزارهای مناسب برای شستن پوست ظریف خرگوش‌ها هستند. اگر به شامپوی خشک دسترسی ندارید، پودرهای بچه‌ای که بر پایه آرد ذرت هستند و به راحتی در همه جا یافت می‌شوند هم می‌توانند جایگزین خوبی برای شامپو خشک مخصوص خرگوش باشند. البته مراقب باشید که از پودر بچه معمولی یا پودر تالک بجای پودر بچه بر پایه آرد ذرت استفاده نکنید.

بیشتر بدانیم:

اهمیت شانه زدن موی خرگوش

مراقبت از دندان در جوندگان

نکاتی مهم در نگهداری خرگوش‌ها

نکته بسیار مهم در شستشوی خرگوش‌ها با پودر بچه و یا شامپو خشک این است که در هنگام شستن خرگوش با این پودرها از بینی، گوش، چشم و دهان او مراقبت کنید و توجه داشته باشید که زمانی که پودر را به روی او می‌پاشید سر او را با دقت بگیرید تا پودر، روی صورت و گوش‌های او نپاشد. حالا می‌توانید پودر را روی او بریزید؛ و بعد از آنکه بدن خرگوش از پودر پر شد، یک شانه یا برس مناسب بردارید و موهایش را هم در جهت رویش و هم در خلاف جهت رویش شانه بزنید. دقت کنید که این کار را خیلی آرام و آهسته انجام دهید و به یاد داشته باشید که اگر برای بار اول است که این کار را انجام می‌دهید ممکن است خرگوش شما کمی مضطرب شود؛ اما نگران نباشید چرا که بعد از مدتی خرگوشتان به این کار عادت می‌کند.

با این برس زدن، موهای مرده خرگوش که ممکن است کثیفی هم در آن وجود داشته باشد می‌ریزد؛ شما باید این کار را تا زمانی که موی خرگوش تمیز شود انجام دهید و به این ترتیب می‌توانید خرگوش را بدون آنکه از خیس شدن مضطرب شود به صورت خشک حمام کنید. خرگوش اگر به این شکل عادت کند، در زمان بزرگ‌سالی نیز به راحتی می‌توانید او را حمام خشک‌کنید و این کار برای او لذت‌بخش می‌شود.

 در پایان باید گفت تمیز کردن قفس خرگوش را هم نباید فراموش کرد؛ چرا این کار باعث می‌شود که خرگوش بیشتر تمیز بماند و کمتر نیاز به تمیز کردن داشته باشد.

منبع: itpet