اسب پونی دارتمور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب پونی دارتمور (dartmoor pony) بر خلاف همسایه خود یعنی پونی اکسمور در طول قرن‌های متمادی که در ارتفاعات مورلند در منطقه دوون در جنوب غربی انگلستان آزادانه زندگی می‌کردند. تحت تاثیر تعدادی نژاد قرار گرفتند.

تصور بر اینست که این نوع پونی در عصر ساکسون‌ها در مور زندگی می‌کرده است بعدها مسیر مهم بزرگانی میان اکستر و پلایماوث در اختیار اسب‌های مختلف بوده است که به‌طور قطع برخی از آنها بر نژادهای بومی اثر داشته‌اند. اسب‌های عرب و بارب را که جنگجویان صلیبی با خود آورده‌اند در مسیر منتهی به مور یافت شده است.

کره پونی دارتمور

شرایط اقلیمی بد منطقه مورلند باعث شد که اسب‌های آزاد و رها در مور با توجه به اندازه خود انسجام زیادی به دست آوردند. در طول انقلاب صنعتی به خاطر نیازهای صنعت، معدن، رشد و توسعه اسب‌های جدید احساس شد. به دنبال آن پونی‌های دارتمور و شتلند بسیار کوچک به منظور ایجاد اسب‌هایی مناسب برای کار در اعماق زمین آمیزش داده شدند. این نوع پونی که برای سوارکاری تکامل یافته بود ویژگی‌های خود را از دست داد. برای بهبود ویژگی این پونی از پونی‌های ولش مانتین، پولو پونی و هاکنی استفاده شد.

خصوصیات پونی دارتمور

این پونی پرطاقت بوده برای سواری مناسب و دارای فعالیت اندک است. ساختار بدنی استوار، هوش بالا و خلق و خوی آرام، این پونی را به حیوانی ایده‌آل برای کودکان تبدیل کرده است. خلق وخوی استثنایی پونی‌های دورتمور باعث شده است که پرورش‌دهندگان آنها را بعنوان پونی مناسب کودکان بشناسند، آنها توان بسیار بالایی برای ارتباط برقرار کردن با کودکان داشته، بسیار سرگرم‌کننده هستند و درصورت نیاز در تمام حوزه‌های رقابت موفق هستند.

ارتفاع قد این نژاد از 127 سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند. در رنگ‌های مختلف قهوه‌ای، سیاه و سفید، خاکستری، بلوطی دیده می‌شوند. آرام و محکم قدم برمی‌دارد و اسب خوبی برای سواری است.

مشخصات پونی دارتمور

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران