ببر آمور یا سیبری

به گزارش «سرویس حیات وحش» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ببرهای آمور (همچنین با نام‌های سیبری، مانچوریان، اوسوریان و یا شمال‌شرقی چین نیز شناخته می‌شوند) بزرگترین گونه ببر هستند. نرها بیش از 3.5 متر از سر تا دم طول دارند و وزن آنها به 300 کیلوگرم می‌رسد. ماده‌ها کوچکتر هستند، طول آنها 2.5 و وزنشان 100 تا 170 کیلوگرم است.

ببر آمور در باغ وحش Muenster

پوشش ببرهای آمور نارنجی کم‌رنگ‌تری نسبت به دیگر گونه‌های ببر است و راه‌های روی بدن بجای مشکی، قهوه‌ای می‌باشد. پوشش زیر گردن، شکم و سینه‌اش سفید رنگ است. 

طبق آمار بنیاد جهانی آبزیان و حیات وحش ببرهای آمور (سیبری) در دو جمعیت یافت می‌شوند، یکی خاور دور روسیه که حدود 450 ببر در مساحت 156.000 کیلومترمربع در پریمورسکی (Primorsky) و خاباروفسکی (Khabarovski Krais)؛ و جمعیت کوچک دیگری از آنها حدود 35 ببر در مرز چین و روسیه و شمال‌شرقی چین زندگی می‌کنند.

اخیراً چین و روسیه توافقنامه‌ای برای ایجاد منطقه‌ی حفاظت‌شده در مرز این کشورها امضا کرده‌اند تا از انقراض این گونه در معرض خطر جلوگیری کنند.

ببر سیبری

ببرهای آمور نیز مانند بسیاری از گونه‌های در خطر، به‌منظور افزایش جمعیت و حفظ ژن‌های اصیل در سراسر جهان در باغ‌وحش‌ها نگهداری می‌شوند. سه‌قلوهای آمور که در سپتامبر به دنیا آمده‌اند شروع‌کننده جمعیتی ازین گونه در باغ وحش پیتسبورگ (Pittsburgh) هستند. انجمن زیستی و باغ‌وحش برونکس (Bronx) نیز مجموعه‌ای از ببرهای سیبری را در خود جای داده است.

ببر مانچوریان

برای آشنایی بیشتر کلیک کنید: انواع گونه‌های ببر