معرفی خرگوش مینی لوپ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرگوش مینی لوپ (Mini Lop Rabbit) اندازه‌ای کوچک‌تر از خرگوش‌های معمولی دارند، آنها یکی از دوست‌داشتنی‌ترین خرگوش‌ها هستند که به نوازش شدن علاقه زیادی دارند. اگر به کودکان خود نحوه‌ی رفتار درست با حیوانات را آموزش دهید، خرگوش‌های مینی لوپ می‌توانند دوستان خوبی برای آنها باشند.

نژاد مینی لوپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین و زیباترین حیوانات خانگی در دنیا شناخته می شود. همانند نژاد لوپ هلندی، مینی لوپ نیز دارای جثه‌ای کوچک با گوش‌های آویزان است. این خرگوش‌ها بسیار پرجنب و جوش و بازیگوش هستند و به راحتی تربیت می‌شوند.

مینی لوپ گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال خرگوشی هستند که می‌توانند محل دفع مدفوع و ادرار خود را یاد بگیرند.

آنها با خرگوش‌ها و حیوانات دیگر ارتباط بسیار خوبی برقرار می‌کنند و موجوداتی اجتماعی به شمار می‌آیند. البته باید توجه داشت این خرگوش ارتباط با افرادی که آرام هستند را ترجیح می‌دهد و این موضوع به خصوص در ارتباط آنان با کودکان مشهود است. مینی لوپ‌ها به بازی‌های فکری علاقه زیادی دارند پس سعی کنید اسباب‌بازی‌های زیادی را در اختیارشان قرار دهید.

خرگوش‌های نژاد مینی لوپ حیواناتی شاداب و باهوش هستند. نه تنها به خوبی در آغوش انسان قرار گرفته و نوازش می‌شوند بلکه تجربه ثابت کرده است که به‌خوبی می‌توانند محل دفع و ادرار خود را یاد بگیرند. آنها هم‌خانه‌های بسیار خوبی هستند که تمایل زیادی به تماس با انسان‌ها و تبادل محبت دارند و گاهی به خوبی یک سگ، دست‌آموز می‌شوند.

دو نژاد «مینی لوپ» (Mini Lop) و «لوپ هلندی» (Holland Lop) اندازه مینیاتوری از خرگوش‌های لوپ (گوش دراز) هستند.

تاریخچه خرگوش مینی لوپ

خرگوش‌های نژاد مینی لوپ از نژاد خرگوش‌های لوپ آلمانی که آنها را «کلین ویدر» (Kleine Widder) می‌نامند مشتق شده است اما نژادهای مختلفی در تولید مینی لوپ‌های امروزی که در کشور آمریکا یافت می‌شوند دخالت داشته‌اند. نژاد مینی لوپ در سال ۱۹۸۲ به عنوان یک نژاد مجزا از خرگوش‌ها در ایالات متحده شناخته و پذیرفته شد اما هنوز در کشور انگلستان این نژاد و نیز نژاد لوپ هلندی به رسمیت شناخته نشده‌اند.

داشتن گوش‌های نرم و آویزان از مشخصات این نژاد است، همچنین دارای شانه‌هایی ماهیچه‌ای و پهن، سینه‌ای عمیق و پاهایی کوتاه و ضخیم هستند. این حیوانات در سن بلوغ بین ۲٫۵ تا ۳ کیلوگرم وزن دارند.

تاریخچه خرگوش مینی لوپ

نگهداری خرگوش مینی لوپ

خرگوش‌های این نژاد بسیار سرزنده و بازیگوش بوده و بخاطر هوش بالایی که دارند بسیار آموزش‌پذیر هستند. با اینکه ترجیح می‌دهد در محیطی آرام زندگی کند اما با دیگر حیوانات و کودکان نیز به‌خوبی کنار می‌آید. مینی لوپ‌ها بسیار رام هستند، پس از ورود به منزل جدید خیلی زود اجتماعی شده و با شما ارتباط برقرار می‌کنند. بااینکه می‌توانند خودشان را سرگرم کنند اما نیاز به فعالیت و بازی روزانه دارند تا انرژی خود را تخلیه کنند. آنها عاشق بازی کردن با اسباب‌بازی گربه‌ها هستند، مخصوصاً آنهایی که زنگوله دارند.

موهای خرگوش مینی لوپ نیاز به مراقبت روزانه دارد، تا از بیماری‌های پوستی جلوگیری شود. اگر خرگوش خود را بیرون از منزل نگهداری می‌کنید باید لانه مناسبی برای آن تهیه کنید که فضای کافی برای حرکت و ایستادن حیوان داشته باشد، همچنین باید ضدآب بوده و حفره‌ای نداشته باشد که پای کوچک خرگوش در آن گیر کند. لانه باید در جایی قرار گیرد که از تابش مستقیم آفتاب دور بوده، همچنین تهویه و عبور هوا در آن به‌خوبی انجام شود. فضولات باید روزانه جمع‌آوری شده و هفته‌ای یکبار لانه را کاملاً تمییز و ضدعفونی کنید. فراهم بودن آب تازه و پاکیزه در سلامتی حیوان بسیار موثر است.

هر روز باید ساعاتی او را از لانه بیرون آورده تا فرصتی برای بازی و ارتباط با انسان‌ها داشته باشد. داشتن یک محوطه امن در کنار لانه‌اش، برای بازی کردن و دویدن نیز پیشنهاد می‌شود.

اگر حیوان درون خانه نگهداری می‌شود باید آموزش داده شود و درون منزل مکانی آرام و امن نیز برای استراحت‌های روزانه او فراهم باشد. باتوجه به اینکه خرگوش‌ها علاقه زیادی به جویدن اشیا دارند هرآنچه که ارزشمند و دارای اهمیت است مثل کفش، موبایل، کتاب، لباس و... را از دسترس حیوان دور نگهدارید. آنها علاقه بسیار زیادی به جویدن کابل‌ها و سیم‌ها نیز دارند، از محفوظ بودن آنها اطمینان حاصل کنید زیرا نه تنها به وسایل شما ضرر می‌رسانند بلکه برای خودشان نیز بسیار خطرآفرین است.

نگهداری خرگوش مینی لوپ

سلامتی خرگوش مینی لوپ

خرگوش‌ها موجوداتی بسیار ظریف و آسیب‌پذیر هستند و باید در نگهداری آنها دقت کنید و به کودکان خود نیز نحوه نگهداری حیوان را آموزش دهید، زیرا می‌توانند به راحتی به آنها صدمه بزنند. تمام خرگوش‌ها باید برای جلوگیری از بروز بیماری هموراژیک ویروسی (VHD) و میکسوماتوزیس (myxomatosis) واکسینه شوند، این بیماری‌ها بسیار شایع و مرگبار هستند.

بیماری هموراژیک ویروسی (VHD) یک بیماری تنفسی است که بی‌حالی، مشکلات تنفسی، زردی، خونریزی از بینی، تب، کاهش وزن و بی‌اشتهایی را به‌دنبال خواهد داشت و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

میکسوماتوزیس (myxomatosis) بیماری‌ای بسیار عفونی است که بیشتر در خرگوش‌های وحشی دیده می‌شود. علائم آن شامل تورم سر، چشم‌ها و ناحیه تناسلی است که در نهایت منجر به نابینایی و مرگ می‌شود.

رژیم غذایی خرگوش‌ها نباید تنها شامل یونجه و پلت‌ باشد، مصرف سبزیجات باعث سلامتی و رشد مناسب حیوان شده و از رشد بی‌رویه دندان‌ها نیز جلوگیری خواهد کرد، اگر دندان‌های خرگوش بیش ازحد رشد کنند مشکلات بسیاری ایجاد خواهند کرد.

به خورد و خوراک حیوان نظارت دقیق داشته باشید تا از اضافه وزن آنها جلوگیری کنید. خرگوش‌های چاق قادر به تمییز کردن خود نیستند و ممکن است به همین خاطر قربانی هجوم مگس‌ها شوند، مگس‌هایی که در نواحی مرطوب موی خرگوش تخم‌ریزی کرده و به پوست حیوان آسیب می‌رسانند.

تمام خرگوش‌ها باید در برابر کرم‌ها، کک‌ها، کنه‌ها و شپش‌ها مراقبت شوند. همچنین عقیم کردن خرگوش‌های ماده می‌تواند از بروز سرطان رحم که بسیار رایج است جلوگیری کند.

سلامتی خرگوش مینی لوپ

تنوع رنگ

خرگوش‌های مینی لوپ تقریباً در تمام رنگ ها مشاهده می‌شوند.

برای نمایشگاه‌ها انجمن پرورش‌دهندگان خرگوش ایالات متحده (ARBA) و باشگاه خرگوش‌های مینی لوپ در این کشور شناسایی‌های کلی را از چند رنگ ارائه کرده است.

رنگ‌های شناخته و معرفی شده عبارتند از:

- آگوتی (Agouti): شامل چین چیلا (chinchilla)، آگوتی چست نات (chestnut agouti) و شیری رنگ (opal)

- منقطع (Broken): به رنگ سفیدی گفته می‌شود که رنگ یا طرح روی بدن داشته باشد. (شامل خرگوش‌های سه رنگ)

- تیک‌دار (Ticked): به رنگ براق و فولادی است و ژن این رنگ بسیار قدرتمند بوده و شامل این رنگ‌هاست: مشکی فلزی، آبی فلزی، شکلاتی فلزی، یاسی فلزی، سیلور فاکس و سبل (Sable) که همگی با سر طلایی یا سر نقره‌ای هستند.

- خود رنگ، خال سفید (Self group, white pointed): رنگ یک‌دست بدون نقطه شامل رنگ‌های: سیاه، شکلاتی، آبی، سفید چشم یاقوتی، یاسی و غیره.

- سایه‌ای (Shaded): این رنگ دارای علائم سایه مانند با رنگ‌هایی هستند همانند : سیل (seal)، سبل پوینت (sable point)، سبل (sable)، دودی (smoke)، لاک‌پشتی (tortoise)  و غیره.

- خط سفید (Wide band): شامل کرم، قرمز، نارنجی و میشی.

همچنین تنوع رنگ‌های بسیاری در خرگوش‌های مینی لوپ وجود دارد که هنوز مورد تایید واقع نشده است. البته تعدادی از آنها در حال حاضر تحت بررسی به منظور تایید هستند که عبارتند از:

هارلیکن (harlequin)، اوتر (otter)، سیلور مارتن (silver marten)، سیل آبی (blue seal)، خال سفید منقطع (broken pointed white)، شکلاتی (chocolate)، خال آبی (blue point) و غیره.

مینی لوپ

مترجم: محمد مسعود کشوری – مهسا احمدزاده