آب مروارید در پرندگان خانگی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیماری آب مروارید عارضه‌ای است که در آن قسمت داخلی عدسی چشم حیوان که در حالت سلامت روشن و بی‌رنگ است، کدر شده و این در اثر افزایش چگالی اتفاق می‌افتد، که با مشاهده نقطه سفیدی در قسمت مرکزی مردمک چشم کاملاً اشکار می‌گردد.

علل بروز آب مروارید

آب مروارید معمولاً وابسته به کهولت سن است وغالباً هر دو چشم پرنده را درگیر می‌کند. علل دیگر نیز وجود دارند که باید مورد بررسی قرار گیرد از جمله مشکلات تغذیه‌ای نامطلوب، حوادث، بیماری‌های متابولیک (مانند دیابت)، مشکلات التهابی و عفونت.

بر مبنای گزارشات آب مروارید اغلب در قناری به وفور دیده می‌شود و به صورت کمتر در طوطی‌های آمازون، کاسکو یا همان طوطی خاکستری آفریقایی و macawsدیده شده است لازم است بدانید قناری‌ها جزو مستعدترین پرندگان هستند و حتی می‌توانند آب مروارید را از پدر و مادر خود به ارث ببرند.

درمان آب مروارید در پرندگان

درمان آب مروارید از طریق جراحی و به بسته به اندازه پرنده و با تشخیص دامپزشک پرندگان یا چشم پزشک دامپزشکی پس از بررسی‌های لازم امکان‌پذیر است.

بیشتر بدانیم:
ویتامین‌های موردنیاز قناری
راه‌های تشخیص پرنده بیمار
روش‌های کاهش استرس در پرندگان زینتی

تا چه میزان بینایی چشم پرنده تحت تاثیر می‌گیرد؟

آب مروارید می‌تواند دید پرنده را تا حد زیادی کاهش دهدو درصورت عدم درمان به موقع نهایتاً منجر به کوری چشم پرنده شود.

چه اقداماتی را در مورد پرندگان نابینا می‌شود انجام داد؟

به عنوان یک نظر کلی، زمانی که یک پرنده خانگی از نظر بدنی سالم ولی کور است معمولاً می‌تواند از عهده کارهای روزمره‌اش همچون غذا خوردن به خوبی بربیایید. ولی نیاز است تا فرد نگهدارنده تدابیر خاصی برای این‌گونه پرندگان لحاظ نماید.

1.از قرار دادن لوازم پر خطر و اسباب‌بازی‌ها درون قفس به شدت پرهیز نمایید.

2.جادانه‌ای و آبخوری پرنده را از مکان‌های قبلیش تکان ندهید و محل قرارگیری آنها را بر روی قفس علامت‌گذاری نمایید.

3.لازم است دستورعمل یا پلاک حفاظتی خاص بر روی قفس پرنده نصب گردد تا دیگر افراد از وضعیت پرنده مطلع باشند.

4.تا حد ممکن قفس پرنده را تغییر ندهید و اگر تصمیم به تعویض قفس پرنده مذکور گرفته‌اید قفسی به همان اندازه برایش تهیه نمایید.

5.درصورتی که چوب نشیمنگاه او را جهت نظافت تعویض می‌نمایید در موقع نصب مجدد در مکان قبلی بدونه هرگونه تغییر قرار دهید.

6.از ایجاد سر و صداهای ناهنجار و حرکات سریع که باعث ترس پرنده می‌شود به شدت پرهیز نمایید.

7.در هنگام نزدیک شدن به پرنده‌های نابینا جهت تعویض آب و دانه و یا نظافت قفس لازم است در فاصله چند متری با ایجاد صدایی همانند سوت ملایم با یک ریتم خاص پرنده را با خبر سازید تا دچار ترس و استرس نگردد پس از مدتی پرنده قادر به شناسایی تن صدا خواهد بود ومی‌داند شما در اطراف او هستید و دچار ترس نمی‌شود.

8. مکمل‌های ویتامینی در این گونه پرندگان با تجویز دامپزشک مربوطه یکی از پیش‌نیازهای اساسی می‌باشد که حتماً باید مد نظر فرد نگهدارنده قرار گیرد.

منبع: سایت ۶۰۱۹