پاکیزگی، و تأمین آب سالم، کلید سودآوری گله

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در میان کارهای ضدعفونی کردن محیط و دستگاه‌ها با استفاده از اسپری‌کننده‌ها، کف‌سازها، دیسپنسرها، و انژکتورها، مواظبت از منبع تأمین آب آشامیدنی سالم، و سیستم پاکیزه آبرسانی به مرغ‌ها، از اهمیت ویژهای برخوردار است.

آسیب پرورش مرغ‌های ناسالم

سالانه 116میلیون تن گوشت مرغ برای تأمین خوراک مردم جهان تولید می‌شود. برای تهیه این ماده خوراکی روزانه 50میلیون مرغ روانه کشتارگاه‌ها می‌شوند. یک چنین منبع غذایی عظیم، اما می‌تواند در اثر بیماری‌ها، و ناپاکیزگی در مرغداری‌ها آسیب ببیند و به سرچشمه انتشار بیماری‌ها تبدیل شود.

بیماری‌هایی مانند آنفلانزای طیور، آسیب جدی به مرغداری‌ها می‌زنند و اعتبار آن را به عنوان یک منبع غذایی سالم زیر سؤال می‌برند.

در سال 2015 آسیب‌های آنفلانزای طیور به صنعت مرغداری آمریکا و صنایع وابسته به آن سر به 3/3میلیارد دلار زده است.

بنابر اطلاعات سازمان بهداشت جهانی «WHO»، تراکم و ناپاکیزگی در مزارع دام و طیور، همراه با عوامل دیگر، مانند مصرف بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها، و سموم خوراک جیره، به سرایت خطر بیماری‌هایی مانند ای‌کلای، کمپیلو باکتر، و سالمونلا می‌انجامد.

پشتیبانی از تندرستی گله-پاکیزگی سیستم آبرسانی

با ریشه گرفتن حذف آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد از خوراک دام و طیور، صاحبان مرغداری‌ها کوشش خود را متوجه دیگر کارهای کلیدی، مانند کیفیت آب و بایوسکیوریتی کرده‌اند.

مرغ‌ها به آب پاکیزه و سالم نیاز دارند، اما کیفیت آب، معمولا پایین‌تر از سطح دلخواه است و از منابع نامطمئن، مانند چاه بدست می‌آید.

گذشته از چگونگی کیفیت منبع تأمین آب آشامیدنی گله، استفاده بیش از اندازه از مواد جانشین آنتی‌بیوتیک‌ها که با هدف بهبودی سلامت دستگاه گوارش مرغ‌ها به کار برده می شوند، سبب گرفتن لوله‌های آبرسانی شده است. برای همین است که لوله‌های آبرسانی، نیپل‌ها، منبع آب می‌باید در فاصله هر دوره با دقت پاکیزه و ضدعفونی شوند.

به کمک مواد شیمیایی با دقت مناسب، و استفاده از دیسپنسرها می‌توان پیوند بایوفیلم با دیواره لوله‌ها را شکست و آنها را ازبین برد.

پاکیزگی سیستم آبرسانی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا رساندن واکسن‌ها، ویتامین‌ها، آمینواسیدهای ارگانیک و پروبایوتیک‌ها نیز به وسیله آب انجام می‌گیرد و می‌باید مسیر گذر آنها کاملاً پاکیزه باشد.

برای حفظ سلامتی گله، و برای پیشگیری از مشکلاتی که برای مصرف‌کنندگان گوشت مرغ ممکن است پیش بیاید مرغداران می‌باید پاکیزگی را فراتر از پاکیزگی منبع آب و لوله‌های آبرسانی انجام دهند .

این کار دربرگیرنده پاکیزگی وسایل نقلیه، به ویژه کامیون‌هایی که به مرغداری رفت و آمد می‌کنند، شود، که احتمال دارد باکتری‌های بیماری‌زا را از دیگر مرغداری‌ها به همراه داشته باشند.

بیشتر بدانیم:
مدیریت آب در مرغداری‌ها
«آب» تواند مشکل پنهان ضعف عملکرد گله‌های گوشتی باشد
دستیابی به بالاترین سطح توان تولید مرغ‌های گوشتی

پاکیزه کردن وسایل رفت و آمد با ماده ضدعفونی‌کننده را می‌توان رقیق کرد مشروط بر اینکه برای پاشیدن آن از دستگاه با فشار هوای قوی استفاده کرد.

استفاده از کف‌سازهای مناسب، اسپری‌کننده‌ها، دیسپنسرها، و انژکتورها، گذشته از کمک به پاکیزگی و حفظ سلامت گله، در صرفه‌جویی مالی و حفظ محیط زیست هم کمک می‌کند.

بکار بردن دوز دقیق مواد شیمیایی سبب استفاده کمتر از آب و مواد شیمیایی می‌شود.

هنگامی که از دستگاه‌های مناسب و کارآمد استفاده شود، به نیروی کارگری کمتری نیز نیاز خواهید داشت.

فراموش نکنیم که هرچه گله سالم‌تر باشد نیاز کمتر به دارو و درمان خواهید داشت.

بهتر است در برگزیدن وسایلی که برای حفظ پاکیزگی آب و بهداشت کلی مرغداری به کار می‌برید دقت بیشتری کنید تا نیاز به تعمیر و هزینه بالا برای نگهداری آنها نداشته باشید.

برای نمونه، از آنجا که فشار جریان آب در بخش‌های مختلف مرغداری یکسان نیست و کم و زیاد می‌شود، بهتر است سیستم دیسپنسری که خریداری می‌کنید دارای سیستم تنظیم‌کننده فشار جریان آب باشد تا موادی که برای ضدعفونی کردن به کار می‌برید نه بیش از اندازه بالا و نه اندک باشد.

منبع: نیکوتک

نوشته دکتر Campbell Scott از اوهایو آمریکا

برگرفته از مجله مرغداری Production Poultry International – سال 8102