اسب نژاد شاگیا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد شاگیا (Shagya Arabian) یک نژاد قدیمی بوده که خصوصیات آن آمیزه‌ای از اسب اصیل عرب (هیکلی ظریف و زیبا، با توان تحمل سختی و استقامت بالا، نگهداری آسان و انس ذاتی او با انسان‌ها) با نیازهای سوارکاری مدرن است. این نیازها شامل قد مناسب، سواری عالی هم برای دویدن و هم پریدن است.

اسب نژاد شاگیای عربی حدود دو قرن برای همین نیازها پرورش داده شده و اسبی باشکوه اشرافی، بسیار سازگار و ورزشی است.

اسب شاگیای عربی

اسب شاگیا، اسب عربی اصلاح شده در مجارستان و نواده نریانی به همان نام است، که استقامت و هوش و شخصیت اسب عرب را داشته با ابعاد بزرگتر و ظرفیت و قدرت کار بیشتر. اسب شاگیا اسب اصلاح نژاد شده سوری بود که در سال 1830 میلادی کره‌ای به دنیا آورد و حدود شش سال بعد به مرکز پرورش اسب مجارستان در شهر بابلنا وارد شد.

این اسب برای آمیزش با مادیان ممتاز استفاده شد ولی علیرغم این آمیزش‌ها نتایج حاصله به طور متمایزی شبیه اسب‌های شرقی شد. با به کارگیری روش آمیزش خویشاوندی اسب بابلنا نوع متفاوتی از اسب عربی را به وجود آورد که تا به حال دیده نشده بود.

خصوصیات اسب نژاد شاگیا

اسب شاگیا نسبتا بلندتر و دارای جثه‌ای بزرگتر از اسب‌های عرب دیگر است ولی ظاهر کلی آن یعنی صورت زیبا، چشمان درشت، قسمت پشتی کوتاه و دم خوش تناسب آن دارای تمام خصوصیات اسب عرب خالص است. این نژاد با ترکیب خصوصیاتی مانند قدرت، تحمل زیاد و زیبایی و ظرافت به عنوان اسب سواری پرورش داده شد. این اسب‌ها امروزه برای اهداف سواری و تفریحی پرورش یافته است و به تعدادی از کشورها صادر می‌شوند.

مشخصات اسب نژاد شاگیا

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران