خرگوش لوپ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرگوش لوپ هلندی (Holland Lop) یکی از نژادهایی است که در صنعت نمایش و فیلم طرفداران بسیاری دارد. در خانواده نژادهای کوتوله قرار می‌گیرند بنابراین جثه کوچکی دارند. وزن ایده‌آل لوپ هلندی بین ۱ تا ۱.۸ کیلوگرم بوده و خاستگاه آنان هلند می‌باشد. سازمان پرورش‌دهندگان آمریکایی خرگوش (ARBA)، این نژاد را در سال ۱۹۷۹ شناسایی کرد. لوپ هلندی تنوع رنگی بالایی دارد و رنگ خز آن‌ها یا به صورت یکدست و یا ترکیبی از چند رنگ است. این خرگوش‌ها ذاتاً موجوداتی پر جنب‌و جوش هستند بنابراین بازی و نگهداری از آن‌ها می‌تواند لذت‌بخش باشد ولی بیرون آوردن و قرار دادن آن‌ها در قفس می‌تواند کمی مشکل باشد.

لوپ هلندی احتمالاً برای خانواده‌هایی که کودکان کم سن و سال دارند مناسب نمی‌باشد. این خرگوش با کودکان رابطه مناسبی برقرار می‌کند با این حال اگر حوصله تعامل را نداشته باشند تقلای زیادی خواهند کرد. بنابر این هنگام بازی و تعامل کودکان با این خرگوش، همیشه باید نظارت شخص بزرگتری وجود داشته باشد.

خرگوش لوپ

نگهداری خرگوش لوپ

مراقبت از خرگوش خانگی شامل تضمین رژیم غذایی مناسب و کامل، تمیز کردن محل زندگی خرگوش و پیراش او است تا حیوان تمیز و سالم باقی بماند. 

یک نگاه به چشم‌های قهوه‌ای خرگوش و حالت خزدار شایان ستایش در چهره‌اش، با بینی در حالت بو کشیدن کوچکش، می‌تواند حتی قلب یک فرد سنگدل را نرم کند. به این صورت است که بسیاری از مردم خرگوش را به عنوان حیوان خانگی انتخاب می‌کنند. اما اگر شما فکر می‌کنید که خرگوش‌ها از نظر مراقبت، در مقایسه با گربه‌ها و سگ‌ها، حیوانات ساده‌تری هستند، باید تجدید نظر کنید!

خرگوش‌ها حداقل ۱۰-۵ سال زندگی می‌کنند و نیاز به تیمار کردن، تغذیه و ورزش دارند. انتخاب یک نژاد خرگوش کوچک به این معنی نیست که خرگوش نیاز به نگهداری کمتری دارد. علاوه بر این، خرگوش‌ها معمولاً خیلی ترسو و خجالتی هستند و بنابراین نسبت به حضور حیوانات خانگی مانند سگ‌ها یا گربه‌ها بسیار حساس هستند.

یکی از نژادهای محبوب خرگوش که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شود، خرگوش لوپ است. این خرگوش‌ها عموماً بسیار آسان‌گیر و دوست داشتنی هستند. برای یک بزرگسال که برای اولین بار صاحب خرگوش می‌شود، خرگوش‌های لوپ گزینه مناسبی هستند و به راحتی تربیت می‌شوند و حیوانات خانگی بسیار مطیعی هستند.

آن‌ها به عنوان حیوانات خانگی برای کودکان توصیه نمی‌شوند، زیرا مراقبت از آنان مستلزم نظارت مستمر بزرگسالان است.

نگهداری خرگوش لوپ

چگونه از یک خرگوش گوش آویزان مراقبت کنیم؟

نژاد مناسب را انتخاب کنید.

دیگر نژادهای خرگوش گوش‌هایی راست و سیخ دارند، در حالی که خرگوش‌های لوپ گوش‌هایی نرم، آویزان و یا افتاده دارند. بعضی از خرگوش‌های لوپ دارای گوش‌های «هلیکوپتری هستند»، به طوری که گوش‌ها به صورت افقی از سر خارج می‌شوند. گوش‌های نژاد لوپ می‌تواند کوتاه یا بلند و بر روی زمین باشند. پنج نژاد از این خرگوش‌ها وجود دارد:

خرگوش لوپ هلندی

خرگوش لوپ انگلیسی

خرگوش لوپ تیره آمریکایی

خرگوش لوپ کوچک

خرگوش لوپ فرانسوی

این نژادها اندازه‌های متفاوتی دارند. از نژاد بزرگ فرانسوی و انگلیسی (حداقل ۴/۵ کیلوگرم وزن) تا نژاد لاغر و کوچک (فقط ۲ کیلوگرم). به علاوه، مراقبت از آن‌ها نیز می‌تواند بسیار متفاوت باشد. نژاد لوپ تیره آمریکایی دارای خز پشمالو ضخیمی است که نیاز به شانه کردن و باز کردن دارد. دیگر گونه‌های لوپ، دارای خزی کوتاه و چسبیده به پوست هستند که که کمترین نیاز را جهت تیمار کردن دارند. براساس مقدار زمان نگهداری که می‌توانید برای خرگوش صرف کنید، نژاد مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بیشتر بدانیم:
خرگوش مینی لوپ (Mini Lop Rabbit)

خرید نژاد خرگوش لوپ

شما باید یک خرگوش لوپ را تنها از پروش‌دهنده‌های معتبر خریداری یا از سازمان‌های نجات حیوانات به سرپرستی بگیرید. فقط در صورتی که از سلامت حیوانات و اصالت نژاد اطمینان دارید، از فروشگاه‌های حیوانات خانگی خرید کنید.

خانه مناسب خرگوش لوپ

خانه مناسب برای خرگوش لوپ

هنگامی که خرگوش به منزل آورده شود، به خانه‌ای زیبا و تمیز نیاز دارد. بعضی از نکاتی که باید برای خانه خرگوش خود در نظر داشته باشید:

شما می توانید خرگوش لوپ خود را خارج از منزل نگه دارید، اما باید فکر کنید که چگونه آب و هوای خارجی بر روی خرگوش شما تاثیر می‌گذارد.

قفسی خارج از خانه باید با توری پوشیده باشد تا از آسیب حشرات به خرگوش جلوگیری شود. همچنین باید در برابر روباه، سگ و گربه محافظت شود چرا که ممکن است برای خرگوش خطر آفرین باشند.

اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، خرگوش به طور مرتب به آب تازه و تمیز و همچنین مقدار زیادی سایه نیاز دارد. اگر آب و هوا خیلی گرم می‌شود، ممکن است لازم باشد حیوان را برای مدت زمانی در داخل خانه قرار دهید.

اگر شما در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، خرگوش شما نیاز به یک قفس گرم دارد تا در شب یخ نزند.

قفس خرگوش خود را از دسترس دیگر حیوانات خانگی دور نگه دارید.

قفس باید در اندازه ۶۰ سانتی‌متر در ۶۰ سانتی‌متر در ۱/۲ متر باشد و کف محکمی داشته باشد.

خرگوش لوپ باید بتواند روی پای خود ایستاده و همچنین به راحتی دراز بکشد، بنابراین به همین ترتیب قفس را بسازید. اندازه قفس باید حداقل ۳ برابر اندازه خرگوش باشد.

نژادهای بزرگ لوپ مانند نژاد فرانسوی، به دلیل اندازه بزرگ نیاز به فضای بیشتری برای اقامت دارند.

سعی کنید یک جعبه مقوایی کوچک که در آن یونجه وجود داشته باشد، به عنوان نوعی “اتاق خواب” برای خرگوش ایجاد کنید. این مکان برای خرگوش شما جهت پنهان کردن یا خوابیدن است.

یک ظرف بستر که در آن مقداری روزنامه باشد در قفس خرگوش قرار دهید. این کار زمان تمیز کردن را کاهش می‌دهد و خرگوش را برای استفاده از توالت آموزش می‎دهد.

روزانه جعبه بستر را تمیز کنید و محل خواب و یونجه‌های قفس را هر هفته تعویض کنید.

تغذیه خرگوش لوپ

خرگوش‌ها معده بسیار حساسی دارند و همچنین عاشق خالی کردن معده‌شان هستند. با توجه به این دو ویژگی، در اینجا برخی راهنمایی‌های تغذیه‌ای برای خرگوش شما آورده شده است:

رژیم غذای خرگوش لوپ باید شامل پلت، سبزیجات تازه و یونجه باشد.

حیوان خود را با پلت خرگوش باکیفیتی که از ذرت، سیب‌زمینی یا آجیل است، تغذیه کنید. پلت‌های تازه باید روزانه مورد استفاده قرار گرفته و باید حاوی فیبر زیاد و پروتئین کم باشند.

خرگوش از یونجه و چمن تغذیه می‌کند تا دندان‌های خود را به شکل خوبی حفظ کند و به هضم غذای جامد خود نیز کمک می‌کند. بنابراین جو دو سر، تیتوئی و چمن و همچنین یونجه برای یک خرگوش گوش آویزان ایده‌آل هستند. یونجه باید تازه، تمیز و خشک باشد. قبل از تغذیه خرگوش مواد را از نظر قارچ و کپک بررسی کنید.

حیوان خانگی خود را بیش از حد تغذیه نکنید، خرگوش‌های مسن‌تر باید روزانه با یک هشتم فنجان پلت تغذیه شوند.

برای سبزیجات، تنوع کلید است. سبزیجات برگ سبز مانند کاهو رومیایی، بروکلی، برگ قاصدک، شاهی و کلم مناسب هستند. مصرف هویج را کم کنید، آنها می‌توانند بیش از حد نشاسته دریافت کنند. کاهو یخ‌زده، ذرت، لوبیا، نخود فرنگی، پیاز، و هر بذر یا دانه‌ای را به خرگوش خود ندهید.

میوه‌ها به دلیل داشتن قند فراوان نباید زیاد مصرف شوند، به صورت گه‌گاه استفاده کنید. باید دانه و پوست آن‌ها کنده شوند و فقط در مقادیر کوچک مورد استفاده قرار گیرند.

خرگوش لوپ شما یک انسان نیست، بنابراین غذاهای فرآوری شده، نان، شکلات، چیپس یا بیسکویت به او ندهید.

خرگوش‌ها مقدار زیادی آب می‌نوشند، پس اطمینان یابید که خرگوش آب آشامیدنی تازه و تمیز در اختیار دارد. برای ذخیره آب در قفس، از یک کاسه کوچک، کم عمق و ضدزنگ استفاده کنید.

ظروف نگهداری آب و غذا را به طور روزانه تمیز نمایید.

تغذیه خرگوش لوپ

تمیز کردن و پیرایش خرگوش

نکاتی برای تمیز و آراسته نگه داشتن خرگوش:

خرگوش‌های لوپ دارای گوش‌های آویخته و آویزان هستند، از این رو بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند. گوش‌های خرگوشتان را با دقت بررسی کنید. به دنبال عفونت و یا کنه باشد و مجرای گوش را با دقت بررسی کنید.

اگر گوش‌های خرگوش بوی بدی داشت یا اگر موم زیادی در گوش ایجاد شده بود، فورا با دامپزشک تماس بگیرید.

خرگوش‌ها تولیدمثل زیادی می‌کنند. برای جلوگیری از تبدیل خانه خود به یک خانه پر از خرگوش، در زمان مناسب آن‌ها را اخته و عقیم کنید.

خرگوش‌های گوش آویزان حیوانات خانگی بسیار تمیزی هستند، به طوری که خودشان اطراف چشم‌ها، بینی و گوش‌های خود را تمیز می‌کنند، اما لازم است موهای آنان به طور مرتب شانه شود تا موهای سست ازبین بروند.

اگر خرگوش‌تان دارای پشم کوتاه خزی است، بنابراین یک برس آرام روزانه لازم است تا موهای شکسته را ازبین ببرید.

اگر موی پشمی یا بسیار بلند داشت، دو بار در روز برس کنید.

در طول فصل ریزش مو خرگوش، مقدار زیادی از موها ریخته می‌شود، بنابراین خرگوش خود را حداقل سه بار در روز برس کنید.

ناخن خرگوش شما می‌تواند خیلی بلند شود و در هنگام تمیز کردن می‌تواند به خود صدمه بزند. بنابراین، ناخن‌ها را هر از مدتی باید کوتاه کنید. در صورتی که تجربه‌ای ندارید بهتر است با دامپزشک مشورت نمایید.

فعالیت بدنی خرگوش

خرگوش لوپ نیاز به پیاده‌روی دارد، بنابراین اجازه دهید که در اطراف فضای امنی در خانه بگردد. با دقت مراقب خرگوش باشد، ممکن است به طور تصادفی سیم‌های برق را بجود. خرگوش را دور از دیگر حیوانات خانگی و هر گیاه لامپ مانند مانند نیلوفر و ازالیا (اگر خورده شوند برای خرگوش سمی هستند) نگه دارید.

تعامل و عشق ورزیدن

کسانی که در مورد چگونگی بزرگ کردن یک خرگوش لوپ، نگران هستند، باید بدانند که این خرگوش‌ها بسیار اجتماعی هستند و تمایل زیادی دارند تا با شما بازی کنند. شما باید با آن‌ها صحبت کرده، بازی کنید و برای یک دوره زمانی کنارشان باشید، در غیر این صورت آن‌ها بسیار تنها می‌شوند. خرگوش‌ها دوست ندارند بلند شوند، اما اگر می‌خواهید این کار را بکنید، آن‌ها را از راه درست بلند کنید. برای این کار یک دست در پشت پاهای جلو و  دست دیگر در پایین لگن خرگوش قرار دهید. اگر نمی‌توانید برای خرگوش لوپ خود وقت بگذارید و مجبورید او را برای مدت زمان طولانی تنها بگذارید، یک خرگوش لوپ دیگر بگیرید تا با یکدیگر سرگرم شوند.

در این مطلب نکات کلی نگهداری از خرگوش لوپ را خواندید، باید همیشه به یاد داشته باشید که علاوه بر این موارد، خرگوش به شما به عنوان پناهگاه نگاه می‌کند و انتظار عشق دارد، بنابراین یک صاحب مسئولیت‌پذیر باشید و او نیز یک حیوان خانگی دوست داشتنی برای شما خواهد بود.

فعالیت بدنی خرگوش

منبع: petha