نگهداری از خرگوش

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرگوش هرگز نباید در خانه نگهداری شود و فقط هنگام بازی کردن با او می‌توانید او را به خانه بیاورید. البته خرگوش به دلایل مختلف نباید در داخل خانه نگهداری شود که مهمترین آن ایجاد Pododermatitis در اثر راه رفتن بر روی فرش و موکت می باشد. این عارضه با گذشت زمان و پس از ریزش موهای دست و پای حیوان ایجاد می‌شود. اگر در خانه از خرگوش نگهداری می‌کنید حتما باید بدانید که محل نگهداری خرگوش خانه نیست و احتیاج به محیط باز دارد.

خرگوش خانگی خود را بیابید.

مهمترین نکته در تغذیه خرگوش

خرگوش‌ها علاقه‌ای به هویج ندارند!! شاید این ذهنیت که غذای اصلی خرگوش هویج و کاهو است از کارتون‌های دوران بچگی در ما القا شده. اما این باوری غلط در بین مردم است که باعث مرگ بسیاری از خرگوش‌ها می‌شود. دندان خرگوش سالانه 10-12 سانت رشد می‌کند که باعث درد شدید، کوری و مرگ حیوان می‌شود. ریشه دندان‌ها می‌تواند تا داخل کره چشم ادامه یابد و موجب ضایعات چشمی شود.(Rootelangation) 

برای جلوگیری از این اتفاق باید 80درصد غذای حیوان یونجه و علوفه خشک باشد و فقط 20درصد سبزیجات دیگر استفاده شود. یونجه خشک به دلیل داشتن فیبر بالا مانع رشد دندان خرگوش شده و همچنین باعث ساییده شدن دندان می‌شود.

دیگر سبزیجات مجاز: جعفری، گیشنیز، کرفس، هویج، کلم بروکلی، نعنا، ریحون، علف باغ و مقدار کمی نان

مقداری کم کاهو، کلم وخیار (کاهو به دلیل داشتن آب زیاد و کلم و خیار که سردی هستند باعث اسهال می‌شوند که در خرگوش خطرناک است)

غذاهای خطرناک برای خرگوش

خرگوش‌ها به شیرینی‌جات علاقه دارند اما شیرینی‌جات برای آنها همانند سم عمل می‌کند بنابراین از دادن قند، شکلات، بستنی و... خودداری کنیدو همچنین پیاز، سیب‌زمینی، ذرت و سبزیجاتی که باعث اسهال در خرگوش می‌شود.

آب خوردن خرگوش

بله! بازهم یک باور غلط دیگر. خرگوش‌ها هم مانند سایر حیوانات نیاز به آب دارند. ظرف آب ترجیحاً سرامیکی برای خرگوش مناسب است.

حمام کردن خرگوش

خرگوش‌ها نیازی به حمام ندارند و با لیس زدن خودشان را تمیز می‌کنند. خرگوش‌ها موجودات ترسویی هستند و در مواجهه با آب استرس شدید می‌گیرند و ممکن است بعد از چند روز بمیرند پس از شستن حیوان جدا خودداری کنید و اگر نیاز شدید به حمام داشت خرگوش را با یک دستمال نمناک به آرامی تمیز کنید.

آموزش خرگوش

خرگوش‌ها موجودات تمیزی هستند اگر می‌خواهید خرگوشتان برای ادرار به جای مشخصی برود کافیست یک گوشه را مشخص کنید و کاغذی را به ادرار حیوان آغشته کرده و در آنجا قرار دهید تا بوی ادرار خرگوش را بگیرد.

بستر خرگوش

می‌توانید از کاه، پوشال و یا ساقه گندم برای بستر استفاده کنید.

بیماری و واکسن خرگوش

هرگز از داروهای انسانی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید، مثل استامینوفن.

خرگوش‌ها نیازی به واکسن ندارند.

بیشتر بدانیم:

بیماری های قابل انتقال از خرگوش

آشنایی با تولیدمثل خرگوش

بغل کردن خرگوش

شاید این اشتباه هم مربوط به کارتن‌های والت دیسنی و شعبده باز‌ها باشد که برای بلند کردن خرگوش آن را از گوش‌هایش بگیریم. هرگز خرگوش را از گوش‌ها یا گردن بلند نکنید زیرا پاهای خرگوش بسیار قدرتمند بوده و با لگد زدن در هوا ممکن است باعث شکستن کمر خود بشود. پس برای بلند کردن حیوان حتماً یک دست را در زیر پاهایش قرار دهید.

گوش‌های خرگوش

گوش‌های خرگوش بسیار حساس است و دمای بدنش را تنظیم می‌کند می‌توانید در فصل تابستان و در گرما پنبه نمناکی را روی گوش‌هایش بکشید و دمای بدنش را تنظیم کنید.

لانه خرگوش

خرگوش‌ها طاقت گرما ندارند پس لانه آنها را در گرما یا در معرض آفتاب قرار ندهید. آنها در سرما راحت‌ترند اما این بدان معنا نیست که در برف و سرمای زیاد هم می‌توانند زندگی کنند دمای مناسب برای زندگی خرگوش 16 درجه است. لانه خرگوش باید اندازه‌ی 3 جهش پشت سرهم طول و به قدری که بتواند راحت بایستد ارتفاع داشته باشد.

نکات مهم در نگهداری خرگوش‌سانان

ـ در مورد بچه خرگوش‌ها که زود از مادر جدا شده‌اند، دادن روزی حداقل 2 یا 3 قاشق غذاخوری شیر (کم چرب) توصیه می‌گردد البته چون ذاتاً میلی به خوردن شیر ندارند بایستی با قطره چکان یا سرنگ بدون سوزن به آرامی و دقت در دو وعده صبح و عصر داده شود. در صورتی که شیر به بچه خرگوش‌ها داده نشود بتدریج کم تحرک شده و بعد دچار نرمی استخوان شده و تلف می‌گردند. اما سرنگ توصه نمی‌شود و راه بهتری هم هست مثلا حوصله به خرج دهید و با آغشته کردن انگشت تمیز به شیر و گرفتن در دهان حیوان به آن شیر دهید.

ـ خرگوش‌های اهلی نمی‌توانند در طبیعت زندگی کنند از آزاد کردن خرگوش‌ها در طبیعت خودداری کنید.

ـ برای گرفتن ناخن خرگوش می‌توانید به دامپزشکی مراجمعه کنید و اگر خودتان تصمیم به گرفتن ناخن حیوان دارید از ناخنگیر‌های مخصوص جوندگان استفاده کنید در غیر اینصورت با فشار ناخنگیر باعث درد یا شکستگی انگشت خرگوش می‌شوید. ناخن خرگوش همانند انسان‌ها دارای دو قسمت سفید و صورتی می‌باشد که قسمت صورتی ناخن را هرگز نباید بگیرید.

ـ خرگوش‌ها مجرای اشکی ندارند پس از ریختن قطره بدون دستور دامپزشک خودداری کنید.

ـ مصمومیت و اسهال در خرگوش خطرناک است و ممکن است باعث مرگ شود. خرگوش‌ها توانایی بالا آوردن غذا را ندارند.

یونجه برای مصرف خرگوش را از کجا تهیه کنم؟

یونجه را می‌توان از فروشگاه‌ها مخصوص حیوانات تهیه کرد و یا بعد از شناسایی یونجه آنرا از پارک‌ها، باغ‌ها و... چیده و خشک کنید.

مراقب این موجودات دوست داشتنی باشیم

 در صورت بروز مشکل می‌توانید به این سایت مراجعه کنیدMihanpet.ir