گربه کرنیش رکس

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربه نژاد کرنیش رکس (Cornish rex) از ایالات متحده هستند و در زمره بهترین گربه‌ها با طبیعت هایپوآلرژنیک (کمترین میزان حساسیت‌زایی) می‌باشند. آنها حیوانات خانگی سالم و بازیگوشی می‌شوند و در عین حال بسیار پرجنب وجوش، کنجکاو، باهوش و مهربانند.

گربه‌های کرنیش رکس از ایالات متحده هستند و در زمره بهترین گربه‌ها با طبیعت هایپوآلرژنیک (کمترین میزان حساسیت‌زایی) می‌باشند. این گربه از نژادی کوچک است که وزنی بین 2.5 تا 4.5 کیلوگرم دارد و رفتاری همانند یک بچه گربه از خود نشان می‌دهد. پوشش موی بدن آنها فِر و کوتاه و بسیار نرم است. این گربه در زمره سیزدهمین نژاد گربه محبوب جهان است. کرنیش‌ها به خاطر پوشش بدنشان شهره هستند که آنها را برای افراد دارای حساسیت مناسب می‌سازد، ریزش موی کمی دارند و به راحتی قابل آراسته شدن و شانه زدن هستند. آنها حیوانات خانگی سالم و بازیگوشی می‌شوند و در عین حال بسیار پرجنب وجوش، کنجکاو، باهوش و مهربانند. این گربه‌ها در رنگ‌های مختلف وجود دارند. گربه‌های کرنیش رکس بسیار با محیط سازگارند و عاشق بازی کردن با بچه‌ها و سایر حیوانات خانگی‌اند.

کورنیش رکس‌ها داری طول بدنی بلند، لاغر وعضلانی می‌باشند. همچنین دارای دمی دراز و نازک با انتهای تیز است. گوش‌ها بزرگ و با فاصه نسبت به یکدیگر قرار دارد. رنگ چشم‌ها عسلی و سبز رنگ می‌باشد و موهای فر سراسر بدن را پوشانده است. ساختار بدنی نیرومند با عضله‌بندی مناسب و قوی داشته، پاها دراز و پنجه‌ها بیضی شکل است.

این نژاد پوشش مخملی دارد. سر به شکل تخم‌مرغ است. ویژگی‌های صورت او عبارتند از پیشانی گرد و چشم بیضی شکل که کمی به سمت بالا کج است.

گربه کورنیش رکس بدن قوس‌دار و منحنی شکل دارد. باسن عضلانی، ران و قسمت عقب بزرگ است. کورنیش به رنگ‌های سفید، سیاه، آبی، قرمز، کرم، شکلاتی دیده می‌شود بسته به رنگ پوشش، چشم ممکن است طلایی، سبز یا رنگ فندقی باشد.

خلق و خوی گربه کرنیش رکس

طول عمر: ۱۱ تا ۱۵ سال.

وزن: (۲.۷-۴.۵) کیلوگرم.

خلق و خوی گربه کرنیش رکس

کورنیش رکس گربه‌ای سرزنده باهوش و پرجنب و جوش است. به صاحب خود و سایر اعضای خانواده علاقه بسیاری دارد و ترجیح می‌دهد در تمام بازی‌های داخل خانه شرکت کنند. گربه بسیار بازیگوشی است و دارای حس شکار قوی می‌باشد. دارای موهای بسیار کوتاهی است و برای افرادی که نسبت به موی حیوانات آلرژی دارند، مناسب می‌باشد.

نژاد کورنیش رکس گربه‌ای جذاب و بسیار باهوش و بازیگوش است و علاقه زیادی به توجه دارد، معمولاً به بالاترین نقطه خانه می‌رود. انگشتان بلند پا او را قادر به بازی‌های ماهرانه با اشیاء و باز کردن درب و درب کابینت می‌کند.

کورنیش انسان‌ها را دوست دارد و آنها را در اطراف دنبال می‌کند، منتظر هر فرصتی برای نشستن در بغل شما است. او علاقه زیادی به بازگرداندن اسباب‌بازی پرتاب شده دارد. گربه‌های کورنیش رکس بسیار فعال و همیشه در حرکت هستند. کورنیش مهربان و آرام است و برای کسانی که گربه زینتی می‌خواهند مناسب است.

کورنیش رکس

مشکلات و سلامتی

هر دو گربه اصیل و نژاد مخلوط دچار مشکلات ژنتیکی و طبیعی می‌شوند ولی کورنیش رکس به‌طور کلی سالم است، اما بیماری‌های زیر در نژاد دیده شده است:

hypotrichosis  مادرزادی، طاسی ارثی. گربه کورنیش رکس به طور طبیعی دارای یک پوشش بسیار خوب است.

فتق ناف، هنگامی رخ می‌دهد که یک نقص در جدار شکم نزدیک ناف ایجاد شود، ممکن است علت غیر ژنتیکی داشته باشد.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، یک شکل از بیماری‌های قلبی است که در برخی از نژادهای گربه مانند به ارث برده می‌شود. البته ارثی بودن در کورنیش ثابت نشده است.

نگهداری گربه نژاد کورنیش رکس

نگهداری گربه نژاد کورنیش رکس

نظافت این نژاد معمولاً آسان است. حمام به ندرت لازم است مگر برای گربه سفید.

مسواک زدن دندان برای جلوگیری از بیماری‌های پریودنتال لازم است. پیشنهاد می‌شود روزانه دندان‌های او را مسواک کنید. کوتاه کردن ناخن دو هفته یک بار پیشنهاد می‌شود. پاک کردن ترشحات گوشه‌های چشم با یک پارچه نرم و مرطوب لازم است. برای جلوگیری از انتشار عفونت بهتر است برای هر چشم از پارچه جداگانه استفاده کنید.

گوش‌ها را هفته‌ای یک بار بررسی کنید. اگر کثیف بودند، با یک توپ پنبه یا پارچه مرطوب و نرم و یا مرطوب با مخلوطی از سرکه سیب طبیعی و آب گرم پاک کنید.

نژاد رکس علاقه زیادی به گرما دارد. بهتر است در فصل سرد برایش یک ژاکت خوب تهیه کنید.

گربه کورنیش رکس، را بهتر است برای پیشگیری از انتقال بیماری‌های و دعوا با سگ و گربه، فقط در محیط داخلی  خانه نگه دارید. اگر کورنیش رکس شما دارای یک محفظه فضای باز برای آفتاب گرفتن است، بهتر است از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا دچار آفتاب سوختگی نشود.

گربه کورنیش رکس

تاریخچه

نژاد کورنیش رکس حاصل یک ژن تحول یافته می‌باشد که برای اولین بار در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ در انگلستان شناخته شد.

نژاد کورنیش رکس اولین بار در مزرعه‌ای واقع در کرناول امریکا به دنیا آمد. سپس صاحب گربه‌ها، توله عجیبی را که دارای موهای فر بود با مادرش جفت انداخت و نتیجه بچه‌های عجیب با موهای فر بودند! و این گونه بود که نژاد کورنیش رکس پدید آمد. جثه آنها نسبت به هم خانواده‌شان دون رکس‌ها (Devon Rex) بزرگ‌تر و موهای به نسبت بلندتری دارند.

میزان سازگاری گربه نژاد کورنیش رکس

نژاد گربه کورنیش رکس فعال و اجتماعی است و برای خانواده‌های داری کودک مناسب است. او می‌تواند آموزش‌ها را یاد بگیرد و علاقه زیادی به بازی‌های تعاملی دارد و خواستار توجه از کودکانی است که با او مهربان هستند همیشه حیوانات خانگی، حتی گربه‌ای دیگر را به آرامی و در یک محیط کنترل شده به او معرفی نمایید.

سازگاری گربه نژاد کورنیش رکس

منبع: پرشین پت مگ